Gå til innhold
Fiskersiden

Ein Alex-Zander...


Perca
 Share

Recommended Posts

Ja, nå har familien hatt besøk av noen jaktvenner fra Tyskland. Deres to barn på 3 og 7 år gledet seg som "unger" for å komme til Norwegen og bli med meg på fisketur.

De skulle bare være her i to døgn så tiden var knapp. En time etter ankomst så satt vi i robåten på Mjærvann. Det var en rolig og fin kveld, men med et ørlite nordadrag i lufta noe som sjelden gir gode fangster i vårt distrikt.

Jeg hadde ikke rodd langt før det høgg på en fisk på stanga til Lasse på 7 år. Jeg har sjelden eller aldri sett en innsveiving lik denne! Stanga gikk som en visp og den lille abboren som hang på kom planende inn til båten. Og selvfølgelig så ble vobleren sveivet helt opp i toppringen på stanga, men utrolig nok så datt ikke abboren av! Og dermed var ferien reddet for lille Lasse.

lasseabbor.jpg

Her har Lasse sitt livs første abbor! Hvis vi tenker tilbake til vi var søte og små så husker vi kanskje den gleden vi følte når vi fikk en slik liten fisk? Jeg tror noen og enhver av oss har mistet den spontane gleden ved å få en slik abbortass.

Etter at denne abboren var ombord så fortsatte vi... Og Mjærvann sviktet ikke! Noen få hundre meter til med roing så hogg det til på nytt! Jeg så med en gang at dette var ihvertfall noe større en den første fisken. Jeg tok fram fotoapparatet for å ta et bilde av Lasse når han sveivet inn denne fisken, og i det jeg tar bildet så hopper fisken kjempehøyt opp i været! Jeg har vel aldri vært så spent på om jeg fikk med meg dette på bildet.

lassegjeddesprett.jpg

Jess! Jeg hadde flaksen på min side. Både Lasse og gjedda ble med på bildet! :D Se hvor høyt denne gjedda hopper! Og det beste av alt, Lasse fikk opp gjedda! Sjekk også farens febrilske fomling etter hoven! :D

lassearne2.jpg

Jeg vet egentlig ikke hvem som var mest stolt, Faderen eller sønnen :D Dette overgikk deres villeste fantasier! Lasse hadde fått sin aller første abbor og nå også sin aller første gjedde! At det for meg og de fleste her på Forumet var ei lita gjedde gjorde ingen ting. For dem var det en kjempeopplevelse.

Dagen etter så tok vi en tur til Vansjø.

Lasse var så spent at han hadde trøbbel med å sitte rolig i bilen, og ikke minst problemer med å få i seg frokosten for vi gamle var bare sååå ufattelig treige med å bli ferdige! :D Men til slutt så kom vi til Vansjø. Båten ble sjøsatt og dorgingen startet. Fisket var usedvanlig tregt, men noen småabbor kom opp i båten og de bare måtte vi ta vare på for de skulle katten hjemme i Tyskland få. Lille Frk. Tyskland på 3 år ville også "angelen" så hun fikk stolt holde den ene stanga.

frk.jpg

Det var desverre ingen fisk som beit på, men bare det å få holde en fiskestang var stort.

Etter mye dorging og et par smågjedder så ble vi enige om at vi skulle gi oss.Lasse skal akkurat til å sveive inn vobleren så biter det på en fisk! Han ble helt i "100" og smella hans gikk som ei lerkevinge. Jeg er ikke akkurat god i Tysk så jeg skjønte ikke et kvekk, men såpass skjønte jeg at han var overlykkelig! Noen få meter fra båten så jeg fisken som var en gjørs. Jeg fortalte han at han hadde på "ein zander" og han jublet. Nå gjaldt det bare å få fisken opp i båten. Den ble betryggende hovet og hans første gjørs (zander) var reddet. Det var da det kom et utrolig gullkorn fra lille Frk. Tyskland: OHH, PAPPA... Ein Alex-Zander..! Vi lo så vi nesten datt ut av båten.

lassealex-zander.jpg

Her er Lasse med sin aller første Alex-Zander! :D Hvis det var noen i nærheten av Vansjø i går sånn ved 3 tiden og hørte et jubelskrik av dimensjoner så ser dere forklaringen på det her! :D

Akkurat nå er det en bobil på vei til Tyskland med 3 abbor, 2 gjedder og ein Alex-Zander i fryseren! :D Jeg antar at den tollpasseringen skulle gå greit for jeg har sett større fisk en det de fikk...

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.