Gå til innhold
Fiskersiden

Sjekk den gresskarpa!!


OP_Henriksen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

I visse elver kryr det av de. Ser de MEGET sjelden på dagen. Men når mørket kommer kommer de ut fra hjemmesteder. Er masse av de i både elver og vann, spesielt på sørøya. Noen få fisker etter de, slike som Frisch etc (no hard feelings) men det er ikke mange der nede som fisker etter disse. Det er bare å kaste ut litt innvoller fra en fisk man har sløyd etc så kommer de sigende.

Denne tok jeg bilde av samtidig som den voksne ørreten det er bilde av her oxo.

al.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ålen til Jens Bursell på bilde over veide bare ca 8-9kg, men ålene på NZ skal visst kunne bli 20-30kg i hvertfall. Man kan visst bunnmeite dem med sau eller små folk i vadebukser i følge en fluefiskebok jeg leste en gang.

Det er også en stor åle art i Australia som kan bli enda større enn den i NZ. Rex Hunt har nok ikke nok guts til å meite dem nei![ :) ]

Store åler er jo noen fantastiske skapninger, men har jo merket meg at mange her(og ellers) er redd dem. Pyser![ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dersom ørretfisket svikter kan man jo få grei flex i stanga og høy puls likevel. Er selv ikke så fanatisk på verken art eller metode. Dersom det får blodpumpa i sving og byr på stor dramatikk er jeg mer enn fornøyd. Mistenker en longfinned på 20-30 kilo å oppfylle de kriteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du terpet jo til stadighet at jeg måtte prøve etter de da... Men.... Stod over.. Orket ikke tanken på mer kjennskap med forvokste ål. Hater de såpass fra før av, og trenger ikke en plutonium kjempe da... Grøss...Aab; er vel ikke at man er redd de, men de er rimelig ekle. Slimete. Stygge... Men for en fantastisk beskyttelse, slimet altså. Når fisk angriper så utskiller de slim asap, dette spesielt slimålen som fyller kjeften til angriperen med slim som ofte førerer til døden for angriperen.... Det er ekkelt... Og at de attpåtil slår knute på seg selv etterpå for å "skrape" av slimet for å ikke kveles gjør ålen enda mer ekkel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at Grønberg hadde planer om å dra nedover for å fiske longfinned. Tror det kokte bort i kålen. Men hadde jeg rotet meg ned down under hadde det vært endel av det som skulle sjekkes ut ja. Har jo herjet med conger, så forskjellen er neppe så stor. Men i første omgang får det ligge langt baki bakhodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen kjent? (i hvertfail effektiv) fiskemetode etter ålen på NZ er: Å rense fisk i vannkanten i en elv på kvelden og tråkke opp litt mudder så man ikke ser noe særlig og så plaske litt med lankene når man skyller fingrene etterpå. Har hørt om mer enn en som har blitt raspet fra albuen og ned for å si det slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.