Gå til innhold
Fiskersiden

Hair-rig til stam


toppknot
 Share

Recommended Posts

I takt med at vannet har blitt varmere (og ennå varmere),har jeg fått problemer med slam-dunk napp

når jeg fisker stam.Dvs stanga krøller seg langt ned mot håndtaket,før fisken slipper....i løpet av ca et 1/2 sek(føler ikke at jeg overdriver her).

Bruker stort sett owner wide gap strl.1/0 til 3/0 i enden av et paternostertakkel med 0.20 fortom.

Ca 30 cm krokfortom og dobbelt så lang søkkkefortom ved oppstrøms fiske,motsatt ved nedstrøms fiske .

Når jeg fisker i 90 graders vinkel i forhold til strømmen bruker jeg søkke/krokfortom som er ca 1 til 1 i lengde.

Fisker sjelden på lengre hold enn 10-12 meter.

Har prøvd hair-rig og sirkel på 2 turer nå og det har funket bra hittil.

Håret gjør at jeg kan gå ned i krokstørrelse og samtidig få plass til et stort agn.

Brukt samme fortomslengder osv som beskrevet ovenfor.

Knar pastaen innover hele lengden på hair-riggen,så litt av den opprinnelige intensjonen ved bruk av hår

forsvinner vel..? Men uansett så henger jo sirkelkroken(krokspissen) 100 prosent fritt ,og det er litt av en åpenbaring når stanga blir "stående i knestående" istedenfor å rette seg ut før du rekker å si kattemat.

Munnpartiet til fiskearter som hair-rigg vanligvis brukes til(støvsuger) er jo litt annerledes en stammens ,men det ser jo ut til å funke allikevel..

Noen som har erf. med dette?

Venter i sitrende,ulidelig spenning på svar.

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de fleste som har fisket en del stam har opplevd slam/dunk/nothing napp. Min teori knyttet til disse nappene er at stamen svømmer hurtig opp mot agnet, snapper agnet og bråvender tilbake i strømmen i det den tar. Det kan være fordi fisken er skikkelig på hugget, og det kan også være en måte å teste om agnet er "ufarlig" etter tidligere erfaringer. (Les-turer på land)

Et litt stort agn vil kunne nappes ut av munnen på fisken uten å feste. Alternativet er at kroken bare så vidt fester og nappes løs i røsket.

Jeg har prøvet boltrig etter stam , med godt resultat. Hair rig, med boilies eller pasta eller pølse funker jo helt suverent. Baitrunner, eller helt løs brems, er et must da utraset ikke er veldig langt etter en suter eller karpe. Når det gjelder pater noster rig så bruker jeg som regel forholdet 1/3 på blyfortom/krokfortom. Dette forholdet, synes jeg, gir best nappindikasjon og flest fisk på land.

K.S

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for informativt svar.

Husker en dag i Hakadalselva hvor jeg hadde fisken helt foran skotuppene.

foret med ostepasta og kunne helt klart se hvordan fisken reagerte på foring,at fisk i stimen ble fanget osv.

noen fisker svømte helt opptil krokagnet før de vraket det uten at jeg helt klarte å se hva som var grunnen.

Mens andre svømte i jevn fart oppstrøms før de hev innpå agnet uten å stoppe opp.alle fiskene som tok agnet svingte nedstrøms i en kjapp gjennomgående bevegelse.

Ettersom jeg frilinet ga jeg simpelthen tilslag idet jeg så at fisken tok agnet...en sjelden luksus.

Som et lite eksperiment satte jeg stanga i stangholderen og lot fisken ta agnet uten å gi tilslag.

Jeg var interessert i å se hvor lenge stammen ville beholde agnet i munnen før den spyttet det ut

Uten unntak slapp fisken agnet med en gang snøret stammet seg opp nok til at quivertippen bøyde seg ca 1/2 cm ! Snørelengden mellom stangtopp og krok varierte mellom 3 og 4 meter.

Ganske overraskende.Har fisket der siden uten å ha problemer med å kroke fisk ved å se på stangtoppen

(ga tilslag også da(-: )

Men jeg har ikke fått like mye fisk der ved vanlig quivertipping som den gangen ....fikk 11-12stk på halvannen time...

Forresten!

Ser på fordelen ved bruk av hår/sirkel som:god plass til stort agn og 100 prosent fri krokspiss.

Grenser for hvor stort agn man kan dytte innpå selv en 3/0 krok....har ikke lyst til å skade fisken mer enn nødvendig pga stor krok.

Endret av toppknot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.