Gå til innhold
Fiskersiden

Ankring i dyp vann med 25t båt


kevin
 Share

Recommended Posts

Hei,

Har allerede lest de fleste tråd angående dypvannsankring men opererer med et litt større båt.

160820061355KaHmEYm7M4qKNpFmmT.jpg

Båten er c. 25t og jeg lurer på om hvor "liten" plough (15kg fra Biltemer?), hvor lite kjetting (vekt + lengde) og hvor tynn tau jeg klarer meg med under vanlig forhold på 3-400m max. Min vanlig anker/tau er overdimensjonert til dette formål.

Jeg har lest mye om å kjøre opp dreggen/anker med blåser metoden for de uten kraftblokk/nokke, men jeg rekne med at i min tilfelle er det ingenting i veien for å bruke den hydraulisk nokke på dekk som jeg bruker på vanlig anker - her tenker jeg på å få 400-800m tau pent tatt opp uten at det blir for mye twist i den. Er dette realistisk?

Kevin

Endret av Trym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 15 kilos dregg er muligens nok, som jeg ikke kan få sagt nok ganger: Det er lengden/tyngden på kjettingen som avgjør hvor godt dreggfeste du får...

Må samtidig tilføye at en så stor båt har jeg aldri vært med å dregge opp ,men båter på 5-6 tonn går greit med en 6 kilos dregg med 10-15 meter 12 mm kjetting.

vil tro du skal klare å holde båten med en 15 kilos dregg og rundt 20 meter med 12-14 mm kjetting.

er selfølgelig veldig avgjørende hvilke bunnforhold og strøm det er der du vil dregge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er ikke dreggen, men lengden på kjettingen. bruk LANG kjetting, da en slik tung båt kjapt drar løs dreggen i litt dønninger / bølger. ville nok satset ihvertfall 20m tung kjetting. Kanskje opp mot 30m. Kommer jo litt ann på hvor du dregger også. Er det innskjærs, eller langt til havs hvor sjøen kan bli grov. Det er bølgene den lange kjettingen hjelper mot. (buffer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sørg for at kjettingen er tyngre enn dreggen, det er viktig når dreggen skal bli hengende i blåsa når den blir løftet opp fra bunn.

Har du 15 kg dregg bør kjettingen veie rundt 20 kg(minst), lengden kommer da ann på tykkelsen av kjettingen, men som fiskekongen skriver så er nok opp i mot 30 meter det du må ha på en en så stor/tung båt.

Endret av Gismervik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Er det strengt tatt nødvendig for meg å bruke en blåser i det heile tatt? Hvis jeg skal kjøre opp kjetting og anker med hydraulisk nokke trenger jeg vel ikke noe blåser - bare anker og kjetting og MYE tau eller er det noe spesielt her som jeg ikke tenker på?

Det blir for det meste anker i fint vært og eller innenskjærs. Trur at jeg skal forsøke med 15kg fra Biltema og skikkelig med kjetting - og øke på med kjetting etter behov.

Noen forslag på hvor tynn tau jeg greier meg med og hvordan det skal lagres?

Kevin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte ikke blåse på forrige skøyte vi hadde i klubben. Det gikk greit, men da brukte vi tykk wire hele veien isteden for tau. Men du må nok regne med å bruke tykkere tau. Hvis man skulle brukt blåse, så hadde det sikkert holdt med i overkant av 10mm. Uten blåse er jeg usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok du må opp i relativt tykt tau... (10mm er altfor tynt til den kjetting/ankertynden det er snakk om her,(mener jeg))

vil tro 25mm vil holde, noe tynnere tror jeg ikke jeg hadde gidda, da muligheten for å dra av tauet med den hydrauliske blokka er en reel mulighet..surt å miste et par hundre kilo kjetting og dregg..

Endret av asmund aa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er usikker på om det holder med 15 kg anker, riktignok har jeg ankret i opptil 19 sek/m med min tidligere Viknes 900 (ca.5 tonn) med 15 kg + 40 m 16 mm blytau, men 25 t er MYE!!

Jeg tror jeg ville godt opp noe på vekta, 10 kg fra eller til spiller liten rolle når det gjelder opptaket uansett.

Gå for Bruce kopien i stedet for plogankret, det fester minst like godt på gjørme/ søle, men er mye bedre hvis det også skulle være stein/ fjell. Godset i Bruce kopiene er veldig tjukt, så det lønner seg å slipe overkanten av skjæret med en vinklsliper, da skjærer den mye bedre ned i hard leire.

Ikke spar på kjettingen den er som nevnt av flere det viktigste. Jeg vil tru den også betyr veldig mye for hvor tjukt tau du må ha, for det vil være rykket og ikke draget som evt. kan dra av tauet. På Viknesen brukte jeg 10 mm, det holdt i 19 sek/m. Jeg vil tro at du kommer langt med 14-16 mm, de holder ca. 2.500 og 3.300 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Takker for svar alle sammen. Mye nyttig informasjon og tips. Det er jo litt å tenke på før jeg handler i hvertfall....

Skal poster på Baatplassen.no for å se om det er noen der som har efaring med en så pass tung båt og hva de mener.

Inntil videre blir det kontrollert avdrift med motorkraft og mesan som gjelder. :)

Kevin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten til foreningen veier 12 tonn, og er heller ingen lettvekter. Skovveldreggen vi her bruker veier nok nermere 30kg. Men personlig ville jeg heller satset på litt lettere dregg og lengre kjetting.

vi har brukt ganske tynnt tau på denne båten, og tauet tåler mye mer enn du tror. Kjettingen på bunnen blir en buffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hallo har prøvd å fiske med en skute i samme størreelsen. da ble det brukt ca 150 kg med lodd på trålwiren

og det ble fikket i beskyttet farvann med strømm opptil 1,5 knop uten at det beveget seg.

Eg ville ha ambefalt å brukt 15 mm tau og som nevnt 30 m med kjetting og en go dregg på 20-30 kg det skal jo hanteres og lagres i båten også.

En fordel er å ha sjakler i kjettingen så det går ant til å sjakle ut tau,kjetting,dregg så det er enklere å lagre det.

onar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.