Gå til innhold
Fiskersiden

Hvor lenge tipper du abbor rekorden (3,17) holder?


 Share

Recommended Posts

Ivhertfall en garantert over 2.5kilo. Den ble funnet død på land ved harestuvannet og var 2.65kilo-forskere og fagpersonell tok en kikk på den. Det står en stor artikkel om den i villmarskliv -83-tror jeg -veldig lenge siden. Og den er beskrevet i en bok om fiske. Den er ihvertfall veldokumntert og ikke noe problem å finne den dokumentasjonen. Men hvorfor den lå død på land er vel fortsatt et mysterium....

Skal se om jeg finner bildet av den-det er et interessant bilde hvor du ser proporsjonene til fisken ganske bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De største abborene i sverige kommer fra vann med høy vanntemperatur og lange vekstsesonger. Alle de største abborene kommer fra sydvserige, og mange fra kraftverk"poolene". Teoretisk sett er det mulig med 3 kilos abbor i Norge, på samme måte som at det teoretisk sett er mulig med 30 kilos laks og 20 kilos ørret. Ellers så forsvinner nok abbor rekorden med mindre det som Bekkevold sier, dukker opp dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

De største abborene i sverige kommer fra vann med høy vanntemperatur og lange vekstsesonger. Alle de største abborene kommer fra sydvserige, og mange fra kraftverk"poolene". Teoretisk sett er det mulig med 3 kilos abbor i Norge, på samme måte som at det teoretisk sett er mulig med 30 kilos laks og 20 kilos ørret. Ellers så forsvinner nok abbor rekorden med mindre det som Bekkevold sier, dukker opp dokumentasjon.

Sorry Frisch , men här har du fel. Dom största borraran har fångats i bohuslän/Dalsland, i små och mellanstora skogssjöar. Största fiskar har fångats i hällesmyr och kärrs vatten, båda mindre än 5 hektar och med ett maxdjup på 5 meter. Jättarna som fångats har varit mycket gamla, vet att det svenska rekordet var 17 år. Är tex. fångade 4 borrar över 2,7 bara i hällersmyr. (Tyvärr ingen av mig...trots 100 talts timmar på isen där...[ B) ])

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uffda, jeg trodde denne dammen og fangsten der var rel. ukjent. Men det er dammer nok, både i dette området og i andre områder til prøve seg med det samme som vel egentlig ble gjort med i hvertfall Kärrs vatten og muligens Hällers myr. Man tager et lite vann med stor/enorm tusenbrødrebestand, henter seg en håndfull hunfisk fra et vann der abboren har skikkelig vekstpotensiale (alá Gjersjøen)og venter noen år. Bohuslän skulle jo som vi alle vet egentlig vært norsk og kan svenske abborrer bli 3,2 kg er det ingenting i veien for at noen norske kan bli like store. I motsetning til avkroken er jeg rimelig sikker på at abbor i denne størrelsesklassen svømmer rundt i norske vann i dag. Det er vel ingen fisk som er større enn den man er nær ved å ha fått, men jeg har selv hatt en Gjersjøabbor ved båtkanten som var så stor at jeg aldri helt har turt å tippe vekten. Og Gulli - du som startet tråden og vel også har båt i Gjersjøen og i tillegg er ung og har et hav med tid - kom deg utpå. Nå er det prime time. Det finnes vel ikke et storfiskvann på Østlandet det fiskes mindre i enn Gjersjøen. I forhold til beliggenheten er det jo "aldri" folk her.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lho

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

De største abborene i sverige kommer fra vann med høy vanntemperatur og lange vekstsesonger. Alle de største abborene kommer fra sydvserige, og mange fra kraftverk"poolene". Teoretisk sett er det mulig med 3 kilos abbor i Norge, på samme måte som at det teoretisk sett er mulig med 30 kilos laks og 20 kilos ørret. Ellers så forsvinner nok abbor rekorden med mindre det som Bekkevold sier, dukker opp dokumentasjon.

Sorry Frisch , men här har du fel. Dom största borraran har fångats i bohuslän/Dalsland, i små och mellanstora skogssjöar. Största fiskar har fångats i hällesmyr och kärrs vatten, båda mindre än 5 hektar och med ett maxdjup på 5 meter. Jättarna som fångats har varit mycket gamla, vet att det svenska rekordet var 17 år. Är tex. fångade 4 borrar över 2,7 bara i hällersmyr. (Tyvärr ingen av mig...trots 100 talts timmar på isen där...[ B) ])

Karlshamn er da vitterlig det området som leverte flest store abborer i 2003[?] En rekke fisk over 1800 gram. Hva med Lødde Å? Hossmoån? vet at det blir tatt store abborer andre steder også, men sørsverige står fremdeles for brorparten av de største på Svneske Specimentevlingen 2003[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

sitat:Opprinnelig postet av Lho

sitat:Opprinnelig postet av Frisch

De største abborene i sverige kommer fra vann med høy vanntemperatur og lange vekstsesonger. Alle de største abborene kommer fra sydvserige, og mange fra kraftverk"poolene". Teoretisk sett er det mulig med 3 kilos abbor i Norge, på samme måte som at det teoretisk sett er mulig med 30 kilos laks og 20 kilos ørret. Ellers så forsvinner nok abbor rekorden med mindre det som Bekkevold sier, dukker opp dokumentasjon.

Sorry Frisch , men här har du fel. Dom största borraran har fångats i bohuslän/Dalsland, i små och mellanstora skogssjöar. Största fiskar har fångats i hällesmyr och kärrs vatten, båda mindre än 5 hektar och med ett maxdjup på 5 meter. Jättarna som fångats har varit mycket gamla, vet att det svenska rekordet var 17 år. Är tex. fångade 4 borrar över 2,7 bara i hällersmyr. (Tyvärr ingen av mig...trots 100 talts timmar på isen där...[ B) ])

Karlshamn er da vitterlig det området som leverte flest store abborer i 2003[?] En rekke fisk over 1800 gram. Hva med Lødde Å? Hossmoån? vet at det blir tatt store abborer andre steder også, men sørsverige står fremdeles for brorparten av de største på Svneske Specimentevlingen 2003[^]

Visst fångas det mycket stor abborre där, med du skrev att dom STÖRSTA abborraran tas där, och detta är fel. Är väl bara en väldokumeterad borre över 2,7 och det är Leif Krauses 2,85 fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Rolf.B

Hva med forsmark skjærgård? Det leverte jo en del enorme abborer for noen år siden og teorien var at abborene ble så store der pga det varme vannet fra kraftstasjonen.

Stor borre här oxå, alla kylvattens utsläpp på östersjösidan har gett stor fisk, men ingen väldokumenterad 3+, detta är det bara bohuslän som kan visa upp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Og Gulli - du som startet tråden og vel også har båt i Gjersjøen og i tillegg er ung og har et hav med tid - kom deg utpå. Nå er det prime time. Det finnes vel ikke et storfiskvann på Østlandet det fiskes mindre i enn Gjersjøen. I forhold til beliggenheten er det jo "aldri" folk her.

Jeg jobber med saken[ B) ] Liker best å fiske gjedde og gjørs, men storabbor er ikke å forakte. Blir vel kanskje mer etter abbor neste år. Kan jo legge ut bilde av de to storabborene jeg har tatt i Gjersjøen så langt. En på 1,11 kg som fikk leve selvfølgelig og en på 1,71 kg som jeg desverre måtte ta livet av grunnet store skader. Den vant forøvrig AoF fiskekonk. i blad nr. 7/2003. Den på 1,71 kg fikk jeg tross alt på en Rapala Super Shad Rap! Nå er det bare det at jeg ikke er proff med bilde greiene, så jeg sender bildene til Espen[8)]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.