Gå til innhold
Fiskersiden

Heftig haifiske på isen :-)


Jarl Fr.
 Share

Recommended Posts

Når vi er inne på hai .

Det skal bli spennende å se om de mer guffne haiartene kommer på besøk til kysten vår i takt med stadig varmere vanntemp.

Noen som har hørt om tropiske gjester i år Hai, annet etc

www.captalex.com

Har vel vært flere delvis dokumenterte hvithai observasjoner i Biscaya siste årene, men det er egentlig ingen sensasjon. Så har vi jo den store hvite som ble sett sør for england for 7-8år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drømt om kjerringer på nesten 800 kg så blir det nesten litt voldsomt.

Hvordan i huleste skal du dra opp noe sånnt?

Kunne bare ikke la innlegget ditt gli rolig forbi :)

Har aldri sett deg med dryge kvinns før,så dette må du prøve :P

Jobber ikke du slik,at aktiv ryggsleiking kan føre til utenlands reiser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har drømt om kjerringer i noen år, men når jeg ser beistet på nesten 800 kg så blir det nesten litt voldsomt.

Hvordan i huleste skal du dra opp noe sånnt?

Det høres muligens "litt" kvalmt ut, men med sixgillen som målestokk ville jeg vært lite fornøyd om jeg hadde brukt mer enn 30-45 min. på 800 kg håkjerring med moderne stand-up (100-130lb) utstyr.

Sixgillen er tross alt litt sprekere (mindre dau) enn kjerringa, de vi har fått på Ascension har vært opp på fra 7-25 min fra 140-170m og veid fra 300-550 kg (17 min). I forhold til utsyret som ble brukt på rekord kjerringa vil jeg tro at vi drar over det dobbelte med dagens utstyr. Tror ikke du over tid klarer å legge på mer enn ca. 10 kg over stangtoppen på det gamle utstyret, med nytt klarer vi 20-30 kg.

Vel, lett å påstå for det blir neppe bevist av meg!!!

:lol:;)B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-45min fra 450meters dyp? Ringer deg når den biter da :lol: Jeg har ingen erfaring med hvor store krefter det er i fisken, men om den har bestemt seg for å gå, så går den vel. greit nok at den tøffer avgårde som en T-ford fra 1934, men uansett, så er det vel ikke bare å brekke fisken opp på ei halvtime fra over 400meters dyp? tipper jeg kommer til å bruke lenger tid på å skifte agn jo ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30-45min fra 450meters dyp? Ringer deg når den biter da :) Jeg har ingen erfaring med hvor store krefter det er i fisken, men om den har bestemt seg for å gå, så går den vel. greit nok at den tøffer avgårde som en T-ford fra 1934, men uansett, så er det vel ikke bare å brekke fisken opp på ei halvtime fra over 400meters dyp? tipper jeg kommer til å bruke lenger tid på å skifte agn jo <_<

Det stemmer det, fra 450m må du nok doble tiden. Håkjerringa mi fikk jeg på 200m+, Knut Nilsen sin ble vel tatt på 230m, rekorden veit jeg ikke. Du greier faktisk å brekke opp så stor fisk med rette utstyret, men da må være aggresiv og brutal. Det er ikke snakk om dobbelt så lang tid med 10 kg kontra 20 kg brems, du kan nok heller regne 4-5 ganger så lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japp - husker at de var der da jeg var liten - må si det trigga ganske drøye fantasier om lignende prosjekter for en fiskeinteressert 7-åring, kanskje ikke først og fremst da, men mer i ettertid da det gikk opp for meg hva de hadde fisket etter. De fisket bl.a. utenfor destruksjonsanlegget/Stabburet på Stranda, som på den tida lå vegg i vegg og nok slapp ut et og annet interessant for en kjerring. Mener å huske et de hadde et par tunge fisk på men ikke fikk dem opp, men det kan selvsagt være lokal folklore

:)

Han fortalte meg i fjor om andre haiprosjekter utenfor Arendal, men tror ikke det var håkjerring, men noe litt mer eksotisk, de fikk ikke lånt båter noe sted, for slike ting skulle man ikke fiske.

P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på den anen side så fisker man vel ikke kjerring med tyngre utstyr enn 50lbs ??

Det jeg mener er om det er om å gjøre å dra opp fisken på kortest mulig tid ? Man fisker da ikke ørret i marka med surfcastingutstyr heller.. bare for å kaste de direkte på land ? Det skal være litt fight igjen også.. det er jo forskjell på å fiske med uforsvarlig lett utstyr og passende utstyr

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er på tynn is nå, men det er jo opprinnelig is det er snakk om.

Mener å ha lest en forsknings rapport på dette med fisk og smerte og at fisk av denne typen føler en form for smerte og på den måten blir mer villig med opp.

Spør meg ikke om kildene,,aner ikke. Fikk noen papirer slengt i hånda mens jeg studerte aquakultur på Averøy.

Henger jo ikke helt på greip dette med et halvt tonn fisk som kommer fortere opp enn det går å sveive opp

agnet.

Og til MR som ikke tror han kommer til å slå den Håkjerring rekorden,,, ikke noe problem, bare å drite i 30 grader vann,palmer og Marlin og reise fra Ascension opp til Trondheims fjorden og sette igang. He he he "trur ikke det"

"Det er strørrelsen som teller"

Mål i år: Sailfish på flue

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på den annen side så fisker man vel ikke kjerring med tyngre utstyr enn 50lbs ??

Det jeg mener er om det er om å gjøre å dra opp fisken på kortest mulig tid ? Man fisker da ikke ørret i marka med surfcastingutstyr heller.. bare for å kaste de direkte på land ? Det skal være litt fight igjen også.. det er jo forskjell på å fiske med uforsvarlig lett utstyr og passende utstyr

Hvis ambisjonene er ny WR har du nok jobb i noen timer, men legger du lista litt lavere så tar du STOR kjerring med 50 lb. Jeg har dratt fisk i 3 timer med mellom 20 og 30kg brems stand-up, jeg ønsker IKKE å gjenta det med mindre det er 1000 lb+ marlin eller tuna på 200kg+ (da tar jeg gjerne 14 dgr på sjukestua).

Selv om vi dro opp sixgill på 500kg/ 17 min, så var jeg sliten nok, 180 i puls og kunne vri opp t-skjorta.

:)

Mulig jeg er på tynn is nå, men det er jo opprinnelig is det er snakk om.

Mener å ha lest en forsknings rapport på dette med fisk og smerte og at fisk av denne typen føler en form for smerte og på den måten blir mer villig med opp.

Spør meg ikke om kildene,,aner ikke. Fikk noen papirer slengt i hånda mens jeg studerte aquakultur på Averøy.

Henger jo ikke helt på greip dette med et halvt tonn fisk som kommer fortere opp enn det går å sveive opp

agnet.

Og til MR som ikke tror han kommer til å slå den Håkjerring rekorden,,, ikke noe problem, bare å drite i 30 grader vann,palmer og Marlin og reise fra Ascension opp til Trondheims fjorden og sette igang. He he he "trur ikke det"

"Det er strørrelsen som teller"

Mål i år: Sailfish på flue

Hallo Capten

Har veldig vanskelig for å tru fisk av denne størrelsen med "nøttehjerne" kan føle smert. Tror vel kanskje det handler mer om at de ikke har noen naturlige fiender og derfor ikke har noe å frykt, følger da heller relativt greit etter. Kun en teori på lørdagskvelden.

;)

Forøvrig er det ikke bare sixgill og kjerring som er medgjørlig, det ble tatt en tigerhai på 800lb på Ascension ifjor den var inne på 6 min. med 130lb stolutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ambisjonene er ny WR har du nok jobb i noen timer, men legger du lista litt lavere så tar du STOR kjerring med 50 lb. Jeg har dratt fisk i 3 timer med mellom 20 og 30kg brems stand-up, jeg ønsker IKKE å gjenta det med mindre det er 1000 lb+ marlin eller tuna på 200kg+ (da tar jeg gjerne 14 dgr på sjukestua).

Selv om vi dro opp sixgill på 500kg/ 17 min, så var jeg sliten nok, 180 i puls og kunne vri opp t-skjorta.

;)

Hallo Capten

Har veldig vanskelig for å tru fisk av denne størrelsen med "nøttehjerne" kan føle smert. Tror vel kanskje det handler mer om at de ikke har noen naturlige fiender og derfor ikke har noe å frykt, følger da heller relativt greit etter. Kun en teori på lørdagskvelden.

:D

Forøvrig er det ikke bare sixgill og kjerring som er medgjørlig, det ble tatt en tigerhai på 800lb på Ascension ifjor den var inne på 6 min. med 130lb stolutstyr.

sikkert riktig dette med smerte og utad for de som syntes sportsfiske er dyreplaging så er det nok bra

og holde den tråden med at fisk ikke føler smerte.

Merkelig dette med at noen fisker ikke skjønner alvoret, det være seg alt fra Laks til stor hai.

Opplevde i November å sveive Sail på ca 90 ib rett inn til båten, men i det "maten" tok rundt nebbet klikket den totalt og holdt et helvete i 5 minutter før vi kunne fjerne krok og tagge "gale matias"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var diverse scannede bilder ankommet fra Morten...

Mest interresant var vel den gammel artikkel om den første norske håkjerringsturen i Norge.

Mye skrøner om håkjerring der, virker som journalisten har skrevet ned alle skrøner han har blitt fortalt ukritisk. Bl.a om kjerringer på 60fot (ca 18m) og over 4 tonn...

Legger ved et bilde fra denne turen, av utstyret de brukte.. 16/O snelle og 130lbs stang. Jammen glad vi har kommet litt utstyrmessig siden den gang

10278_s.jpg

Og så bilder av Mortens kjerring fra Langrsund (til glede for nye lesere)

10280_s.jpg

Vi ser at Morten bruker litt mer fornuftig utstyr :D

10279_s.jpg

Ikke mer å si enn : FETT!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.