Gå til innhold
Fiskersiden

Øyeren 3.10 og 8.10


eholte
 Share

Recommended Posts

Var på båttur i Øyeren med Oslotorsken for å prøve å røske opp nien av de berømte gjeddene. Regnvær og det at jeg glemte nøkkelen til båten gjorde at starten ikke ble den beste [xx(].

Men det tørket opp og sola tittet etterhvert frem og det ble ganske hyggelig der ute, og snart begynte det å bite og. Første og største ble en på ca 3kg etterfulgt av en rekke mindre gjedder.

Vi hadde endel problem er med å løsne wobblerene fra gjeddekjeftene og noen måtte derfor bøte med livet. Hvordan er det proffene løser dette problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra utgangspunkt for turen. Øyern, som kjent full av feite gjedder, og en liten båt med ekkolodd, da finner man dypårene.

Ikke dødsgøy å vente på flateby mens eholte råkjørte hjem for å hente båtnøkkelen som han hadde glemt, men jeg overlevde i regnet.

Har man nok røyk og livlig fantasi så klarer man å slå ihjel 1.5timer med drittvær og venting i kjipt flatbygdmiljø.

Kort sagt, vi fikk ingen store, men flere små. Neste gang blir det vel til at vi sjekker ut dyphølet ved leca eller tester steder litt lenger ned i Øyeren.

eholte fikk heftig blødning etter at han forsøkte å løsne rapala magnumen fra gapet til en av de små gjeddene vi fikk. Vi satt tilbake de vi lett fikk løsnet, men 3-4 blir vel gjeddekaker.

Neste tur blir med kjeftåpner og kevlarhansker. Visste ikke at gjeddene var så hissige på å regelrett sluke store wobblere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur til øyeren i dag, forsøkte fra land fra årnestangen, men det var kraftig vind og dårlig sikt i vannet slik at humøret sank og fiskelykken ble deretter. Mye vann var det og. Så forøvrig fisk som plasket enkelte steder, men det lignet mer på karpefisk enn gjedde på drapstokt,

Bedre var det ved Rælingbrua, der hadde jeg på noe som jeg mener kan ha vært en gjørs, ca 3kg. Neste gang sitter den store, det bare vet jeg! [8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser dere fisken fra Nitelva/Øyern?!

Vannet der er jo ikke akkurat rent.. En kompis av meg fikk et kutt i fingern av en gjedde og skyldte det i elva, endte opp med blodforgiftning [:0] !

Regner meg at en og annen ikke gjør så mye skade, men ville ikke spist fisk derfra 4 ganger i uka. Store rovfisker (gjedde) er visstnok det verste, dritten hoper seg i fiskene som er på toppen av næringskjeden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store gjedder er jo som kjent fulle av miljøgifter uansett.

Og det er stor forskjell på å spise fisken derfra enn å skyte vannet rett i åra![ :D ]

Har spist en del fisk fra vassdraget, uten problemer. Men som du nevner, man bør ikke spise fisk derfra flere ganger i uka.

I Leira ble mann i hvertfall gjort obs på at man kunne få kvikksølv-forgiftning...[xx(]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg spiser absolutt ikke fisk fra Nitelva, jeg har sett all den dritten som flyter rundt i elva ved Lillestrøm. Liksom en mild kloakk lukt overalt.

I Øyeren, der hvor Glomma utvanner møkka fra Leira og Nitelva har jeg ikke spesiell motforestilling mot å spise enkelte mindre gjedder. Det er bare det at jeg ikke liker gjedde som mat, og dermed blir det til at jeg "forpester" famile og venner isteden [8D] + katta.

Men man drar som oftest ikke til Øyeren/Nitelva for å skaffe mat. Det hender derimot at gjedda sluker wobblerene så grådig at det blir helt urå å få sluppet den uskadd ut igjen, og dermed blir den mat.

Kutta meg opp i fingern på den første turen og skyllte den i Glommavannet. Jeg har ikke merket noe blodforgiftning enda, men det merker jeg vel etterhvert [xx(]. Var veldig klart vann der da, synd med allt regnet i det siste, vannet fra nitelva er blitt helt sjokolade, for ikke å si leira.

Noen som har erfaring fra gjedde/gjørs-fiske i øvre deler av Leira?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaja, det er opp til hver enkelt, men ingen Nitelva-gjedde ender i magen min! Egentlig litt synd, for gjedde er en knall-god matfisk! I hvertfall når den tas tidlig på våren når det fortsatt er kaldt i vannet. Men som du sier, svært få oppegående vesener drar til Nitelva/Øyern for å fylle fryseren med mat.

Glomma er jo bedre da, har ikke noen baktanker med å spise et par smågjedder derifra.

Hoika: klart det er stor forskjell på å spise fisken og ta vannet intravenøst! BAre stopp når du blir selv-lysende [ :D ]!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.