Gå til innhold
Fiskersiden

SØ og lomvi


MP
 Share

Recommended Posts

Etter suksess på forrige tur suste jeg ut igjen dag. Til tider kraftig vind og regn gjorde at 5-er stanga fikk slite bra i vindkulene.

Sleit i nesten 2 timer med diverse fluer før jeg fikk et merkelig napp. Torsk var det første som falt meg inn, men det var noe som ikke stemte helt. Etter 30 sekunder begynte kavet en lomvi seg opp i overflata. Dro den kjapt inn og kald-kvelte den dumme fuglen i steinene.

Brutalt? Javel, men jeg tviler på at den dumme fuglen hadde klart seg, fikk ikke tak i flua.

Plassen var stappfull av flere innpåslitne fugler, så jeg stakk et annet sted for å prøve å få fisk.

En uvanlig stille kveld, ikke noe å se eller kjenne.

Desperat som jeg var, tok fluestanga under armen og trakk inn med begge armer i stor fart. Allerede på første kastet satt fisken der, en SØ på litt under kiloen. De neste 3 kastene gir 2 hugg til, den ene slapp og den andre fikk friheten tlbake etter en småfrisk fight. Denne var rundt kiloen den også, feit som f!

Så var det helt dødt igjen, og tok kvelden med ny pers med lomvi på Wolly Bugger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollegaen min Tom kom over en Lomvi som duppet i overflaten. I nebbet satt det en sluk, en opphenger satt i fjærdrakten, og den hadde monofilament surret rundt hele seg slik at den lå helt bundet og med føttene i været.

Forstår at dette ikke er enkelt, men fuglen er jo ikke farlig. Ta tak rundt halsen på den, så roer den seg. Som sagt så gjort; de fikk den fri, og sparte et liv.

Jeg ser mye av denne fuglen nå, og det er fort gjort, men kanskje vi skulle forsøke å ta inn fuglen, istedet for bare å kappe snøret? Så vil vi jo raskt se hva som vil være mest humant; ta livet av den, eller slippe den.

Birdie nam nam.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig at vi bør prøve å spare lomvienes liv - jeg er "livredd" for å få en sånn på kroken, jeg hater å ta i levende og flaksende fugler... jeg grøsser bare ved tanken. Jeg har imidlertid tenkt meg ut på forhånd hva jeg skal gjøre hvis jeg får en - og da har jeg tatt med meg vanter, slik at det i det hele tatt går an å ta i fuglen for meg. Å løsne krokene skal ikke by på de helt store problemene. En enklere løsning hadde vært å drukne fuglen ved å holde den tilstrekkelig under vann - men et liv er et liv - og jeg synes vi skal gjøre hva vi kan for å spare fuglens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, tror man helller bør knekke nakken på dyret framfor å drukne det! Hvis du har sett en lomvi i action så vet du at den gjerne er flere minutter under vann om gangen. Vet ikke hva du ville foretrukket av å få en rask død, eller drukne jeg.. Men har man mulighet så prøver man seff å redde dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av MP

Forresten, tror man helller bør knekke nakken på dyret framfor å drukne det! Hvis du har sett en lomvi i action så vet du at den gjerne er flere minutter under vann om gangen. Vet ikke hva du ville foretrukket av å få en rask død, eller drukne jeg.. Men har man mulighet så prøver man seff å redde dem!

De som mener de har peil på døden mener at drukning er en av de mest behagelige måtene å dø på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Laksefiskern

-og da reiser jeg et spørsmål.. hvis jeg får en sjøfugl på kroken, jeg hater å ta i dem(men gjør det nødigst med hansker på), hvis kroken sitter i kjeften/gapet på fuglen...og jeg ikke orker å knekke nakken på den - hva skal jeg gjøre da? Seriøst!

vis man har mulightet til å få ut kroken kan man vell ta den rundt halsen med hanskene og ta ut kroken med en tang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest humane: Ta tak i halsen og snurr fuglen fort rundt (slik man varmet opp skuldrene i gymen). Da forvinne blodet fra holdet, og den svimer av. Dra en sirkel over hodet (som en lasso) og hiv fuglen mot pakken markant. hold selvfølgelig godt igjen i halsen. Meninga er å knekke nakken på den, ikke GRUSE den.

Har vært praktisert på fler ærfugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser dere mye lomvi i området, er det lurt å gjøre MP skriver i det første innlegget; fiske et annet sted. De kommer garantert til å ta sluken/flua hvis de ser den. Hvis dyrevernere eller andre dyrebeskyttere får snusen i at en haug lomvier blir derpt av sportsfiskere, kommer de til å skrike seg til oppslag i nyhetene. Og det er ikke god PR for sportsfiske.

Fikk et par lomvier ved Fornebu i fjor, og en på Elnestangen, men heldigvis klarte jeg å få disse av kroken uten å knerte dem. De var en plage for fisket, og jeg måtte mange ganger sveive inn sluket på highspeed for å hindre at de tok. De fulgte helt inn til land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.