Gå til innhold
Fiskersiden

Tykkelse på nylon?


mrtn
 Share

Recommended Posts

Fått mitt surfcastingutstyr nå: Shimano Beastmaster 425 + Biomaster 8000 for usle 2300 (OK, brutalt for en student!). Er litt overveldet av størrelsen på tripoden, ser ut til at jeg kan glemme sykkelturer med dette! Må fri til Gjørs...

Snella kommer med en størrelse 8000 og en størrelse 7000 spole, og planen er å fylle en med multifilament (har kjøpt inn 270 m fireline 0,25) + mono (0,40?), og andre spolen med 0,35 mono. Tror det blir 7000`en som skal få monoen men er ikke sikker.

Søkkene jeg har er 130 & 170 grams, og det er vel 0,70 fortom som er tingen da?

Hvor tykke bør fortommene til krokene være?

Som dere sikkert skjønner er jeg fryktelig blank på alt om surfcasting.... Har kjøpt en haug med stash, men må jo få det til å henge sammen :-)

alle synspunkter på snøre/oppsett er svært velkommne

-en forvirret Morten Hildonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på hvordan tackler du lager deg dette her. I et paternostertackle f.eks kan jo hovedline være som sjokkfortom eller i det minste tåle kastevektene dine, mens krokfortommene da gjerne kan være 0,20 om du skal fiske småarter og bruker små kroker, men de kan også være f.eks 1,00 om du skal fiske med store kroker etter fisk med skarpe tenner.

Til et Pulleytackle f.eks vil jo krokfortomen også bære vekten av søkket under kast og må derfor tåle kastevektene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagd meg en enkel huskeregel for kastevekt/bruddstyrke.

Den er bare veiledende men gir deg ikke for dårlig sjokkfortom ihvertfall, heller litt for kraftig på de tyngste søkkene.

Den er sånn: kastevekt i gram x 2, stryk det bakerste sifferet så har du bruddstyrken i kg.

To eksempel:

Kastevekt 90 gram, 90 x 2 = 180, stryker det bakerste sifferet, bruddstyrke 18 kg.

Kastevekt 170 gram, 170 x 2 = 340, stryker det bakerste sifferet, bruddstyrke 34 kg.

Helt på bærtur eller ser den grei ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nok tynnere enn det du kommer frem til ved hjelp av de regnestykkene til f.eks 150-200 g søkker, men det skal sies at jeg også bytter sjokkfortom hyppig i tillegg til at det aldri taes noen sjanser i forhold til hva som er sikkerhet ifm kasting heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker nok tynnere enn det du kommer frem til ved hjelp av de regnestykkene til f.eks 150-200 g søkker, men det skal sies at jeg også bytter sjokkfortom hyppig i tillegg til at det aldri taes noen sjanser i forhold til hva som er sikkerhet ifm kasting heller...

Tror den hadde stemt bedre med x 1,7 eller noe sånt, men den er litt verre å ta med hoderegning.

Som sagt så er den bare veiledende, om man går ned 8-10 kg (kanskje mer) i bruddstyrke når man har regnet ut for f.eks. 210 gram tror jeg ikke det skal ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Jeg kommer fra england, da vi må kaste nokså langt å komme til vann dypt nok fra stranden. Problemmet med dette er å kaste langt men samtidig passe på at agn overlever. En vanlig kaste metode for oss er "Pendulum Cast"

FGo23X7jB2Y

som bygger opp farten på søkkeren gradviss, med en topp fart rundt 200 km/t. En 160 søkker veier en god del mer på sånn fart og senebrudd kan være livsfarlig - bokstavelig talt. For å overkomme dette problemmet bruker vi "Tapered leaders" med bruddstyker 70lb (35kg) på den ene ende og ned til vanlig bruddstyker på den andre ended, dvs 15-18lbs (7-8 kg)

Har sjelden sett sånn her i sørlandet, men her er en link til de tapered leaders jeg prater om. (NZ link, men dere finner nok noe næmere :blush: )

Og fordelen med disse er man ikke har problemmer med overgang fra fortom til hoved sene som kan ta i ringene som nevnt over hvis mann bruker denne knuten

Endret av Bartman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TI-LEIDLAND (se banner på toppen) er vel en av de få i Norge som har solgt taperte fortommer til slikt bruk. Kan forsåvidt hende lageret er tomt nå ettersom han driver og tømmer butikken så det kan lønne seg være først ute....

Ellers vet jeg Thor har eksperimentert med kraftig multi som sjokkfortom med hell, men har ikke funnet god dokumentasjon på anbefaling av tykkelser osv, men Thor har sikkert gjort litt research som han kan oppdatere oss med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.