Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til havfiskesnelle


Erlend
 Share

Recommended Posts

Heisann folkens. Etter at jeg her om dagen kjøpte en ny havfiskestang (Fenwick Saltstick 7 fot 15-50LB)Har jeg begynt så smått å titte etter en passende snelle, også. Ønsker derfor å få tips til aktuelle sneller. Er ute etter en allround snelle som gjerne har forskjellige gir/utveksling og som passer godt både til fiske på dypet, samt til litt grunnere fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tittet litt på denne: Penn GLD30 Twin Speed. Noen som har hørt om den eller har erfaringer med den?

07102004103341sH3RN1afXhpI.jpg?20

Kopiert fra Veals:

Penn GLD30 Twin Speed

Penns latest heavy duty boat reel is perfect for UK 30lb to 50lb class fishing and is packed with features. Most notable is the push button twin speed retreive which switches smoothly from a fast 3.8:1 down to a powerful 2:1.

It has Penns renowned International style Lever Drag with pre set feature and proven HT100 drag material. The spool is machined anodized aluminium and there are four sealed stainless steel ball bearings as well as machined stainless steel gears

Line Capacity 600yds 30lb mono

Price: £187.23 Excluding: VAT at 17.5%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bedre å høre : "Åh.. så stor!" enn "Det er ikke størrelsen som teller..."

hehe

Det står ikke noe om vekten på snellen... som har en del å si når du skal jobbe med den i flere timer. Men om du invisterer i sele og kopp har ikke det så mye å si.

Jeg klarer fint å jobbe med min Penn 6/0... og den er svær og tung.

Snellen du har vist til her er jo Penn, og det er kvalitet. Helt grei pris var det også.

Allikevel ville jeg ha kikket litt mere rundt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fråga.... Har aldrig begripit varför ni rekommenderar 2 speed.

Ser klara fördelar när du fiskar "snabbsimmare" men för att pumpa långa eller brosme från djupt vatten ser jag ingen fördel. Har själv testat 2-speed på bratten, men blev mer sliten av att använda lågväxeln för upptagning en den vanliga. Var ju ett vevande utan dess like... Dessutom är dom dyrare, mer mekanik som kan gå sönder samt tyngre. Men ni som har dom kan kanske övertyga mig om förträfligheten med 2-speed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med 2-speed må jo være at snella/rullen gearer ned ved belastning? Kjenner endel sneller, om enn ikke havfiskesneller, som gjør det. Poenget er vel at man heiser fort opp pilken,bommen eller agnet, men ved belastning av stor fisk vil snella geare ned og bruke to sett drev. Cb veit vel kanskje noe mere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Förstår hur det fungerar, men har vid praktiskt fiske aldrig haft nytta av det. Långa/brosme fightar man max 40m, sen är det mer eller mindra bara pumpning, och att veva upp tacket med lågväxel kan ju få vilken axel som helst att hoppa ur led, för mängden lina man får in på ett vevtag är ju nästa ingeting. Men jag efterlyser som sagt erfarenheter från er som fiskar 2-speed, jag kanske har missat en jättegrej här eftersom dessa rullar ständigt blir rekommenderade av folk här på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det? En 2-speed har jo litt lavere utveksling på vanlig gir, og gir dermed litt høyere innsveivingshastighet. Det er jo en fordel når man fisker på 400 meter og skal sveive opp og skifte agn. Sparer vel kanskje 100 sveiv pr opptak?

Det er vel også kjekt å ha lavgir når storkveita eller storskata skal "løsnes" fra bånn, eller du får på en megastor fisk på dypt vann som skal trettes ut. Det kommer vel helt an på hvilken utfordringer du har tenkt å møte, og om du har tenkt å fiske bare i Norge eller ta med deg snella til utlandet.

Nå har jeg ikke fisket med 2-speed selv, men jeg foretrekker en snelle som gir meg flere valgmuligheter (samt at jeg har et lønnlig håp om at storkveita skal slå seg på). Den ekstra prisen betyr lite, idet det er en 10-årsinvestering å kjøpe en slik snelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har! Ei sånn snelle er gull verdt dersom man også har tenkt seg utenlands for å teste noe større og sprekere. Til lange og brosme har det ganske riktig lite for seg, men jeg liker å ha en fordel dersom det drar seg på ei diger kveite eller en drøy håkjerring. Better safe than sorry....

Ellers på min TLD 30 II er høygiret til tider litt for høyt når det skal veives opp et stort agn og kanskje en kilo bly fra dypet. Jeg personlig blir mindre sliten av å kjøre på lavgir i full fart, men det er kanskje trommearmene som er vant til å holde full pinne i flere minutter. Innbiller meg også at tannhjulene har bedre av det enn å bli presset på høygir. Og Henning; på disse snellene girer vi opp og ned manuelt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Vil nok ønske å ha muligheten til forskjellig gir.. Er det noen som kan si noe om de forskjellige utvekslingene? TLD 30 II har 4,0/1,7:1... vil det si at når man sveiver en gang rundt...så går spolen 4 ganger rundt i høygir og 1,7 ganger rundt i lavgir? Eller er jeg helt på jordet nå??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4,0 er høygir og 1,7 lavgir. Spolediameteren har også noget at sige om hvor meget sene man sveiver ind. Derfor kan store hjul godt sveive ind mere sene ind pr. omgang end et lille hjul med høj utveksling (Fx. Shimano Speedmaster 6,2:1).

Til pirkning ville jeg aldrig bruge 2-speed sneller, de er alt for tunge. TLD 15 eller 20 er fine, fordi man ikke bliver træt af fiske aktivt med dem.

Og Hej til forum fra en dansker (der også fisker i Norge)

Rikard[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Lho

En fråga.... Har aldrig begripit varför ni rekommenderar 2 speed.

Ser klara fördelar när du fiskar "snabbsimmare" men för att pumpa långa eller brosme från djupt vatten ser jag ingen fördel. Har själv testat 2-speed på bratten, men blev mer sliten av att använda lågväxeln för upptagning en den vanliga. Var ju ett vevande utan dess like... Dessutom är dom dyrare, mer mekanik som kan gå sönder samt tyngre. Men ni som har dom kan kanske övertyga mig om förträfligheten med 2-speed.

Med en 2 speed snelle etter lange, brosme og annen bunnfisk så får du rett og slett mer fisk.

Dette fordi pumpingen med stangen for å få opp fisken er unødvendig. Ved å skifte til lavgear er det bare å holde presset med stangen og la snella gjøre jobben.

Se for deg fiskens bevegelser opp gjennom sjøen ved pumping kontra jevn sveiving.

Så min mening er at du jobber krokfestet i fisken lettere løst ved pumping enn ved jevnt drag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

Jeg har! Ei sånn snelle er gull verdt dersom man også har tenkt seg utenlands for å teste noe større og sprekere. Til lange og brosme har det ganske riktig lite for seg, men jeg liker å ha en fordel dersom det drar seg på ei diger kveite eller en drøy håkjerring. Better safe than sorry....

Ellers på min TLD 30 II er høygiret til tider litt for høyt når det skal veives opp et stort agn og kanskje en kilo bly fra dypet. Jeg personlig blir mindre sliten av å kjøre på lavgir i full fart, men det er kanskje trommearmene som er vant til å holde full pinne i flere minutter. Innbiller meg også at tannhjulene har bedre av det enn å bli presset på høygir. Og Henning; på disse snellene girer vi opp og ned manuelt!

LOL, är nog många års träning bakom pukorna som givit resultat. Själv höll jag på att dö av uttråkning och kram när vi vinsja på lågväxel.[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang Shimano TLD 30 II speed har eg m.fl. erfart det samme som CB.

Det er tungt å dra 1 kilos lodd fra dypet. TLD har nok ikke truffet helt med utvekslingen på 4,0:1.

Penn GLD 30 med 3,8:1 vil nok vere bedre for sveiving på høggear fra dypet.

3,8:1 på høg bruker også Okuma på sine Titus sneller, da de også har litt lenger sveivearm enn TLDen kan ikke drakraften sammenlignes.

Okumaen dra 1 kg lodd + 5 kg fisk fra 250m på høg uten at det er for tungt.

Vi her på Sotra har kjøpt endel sneller i Titus serien og er godt fornøyd.

En Titus Gold II speed med 5 års garanti har en lavere Veil. pris i Norge enn TLD II speed i samme klasse.

Vekter på Titus snellene er:

1 speed sneller: T 2o= 1006g T 30= 1048g

2 speed sneller: T 20= 1034g T 30= 1082g

TG 20= 1105g TG 30= 1162g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.