Gå til innhold
Fiskersiden

Rigger til surf / meitefiske i sjøen


fiskekongen
 Share

Recommended Posts

Jeg har fisket mye fra land i mitt liv. Men har sjeldent hatt bruk for å fiske langt fra land, siden fisken her står kloss opptil. Men har nå noen plasser jeg kan trenge å kaste lang til. Og da også etter flatfisk. Er det noen som har noen tips til surftakkel til flatfisk, gjerne med slep.

Kom gjerne også med andre tips til takkel til surf, eller linker til sider hvor man kan finne og lese om dem. Bruk gjerne ord og uttrykk som en vanlig mann kan forstå, er ikke så veldig inne i surfterminologien (eller en oversettelse) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Fin den sida ja, ga meg masse tips.

Espen:

Slik jeg ser det, vil agnet / slepet alt aldri ligge på bunn som et slep. Men mer som ett vanlig paternoster, med litt lang krokfortom? Når man drar dette takkelet mot seg, vil jo blyet bli liggende lengst fra deg, og kroken vil henge ned mot bunn slik ett vanlig paternoster vil? Fisken vil kanskje kun kjenne motstanden fra stangen, istenden for søkket med denne riggen. Er det dette som er det viktigste med denne riggen?

Er ganske så blåst når det gjelder slike langdistanse takkel :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riggen var ikke ment å dekke ditt behov som beskrevet. Riggen var ment å illudere et takkel beskrevet med forståelig norsk for norske forhold. Jeg har kommet en bit på vei i riggtegningen og det vil komme på sidene i løpet av høsten/vinteren.

Den riggen som jeg la ut er en langtkastende rigg som avhengig av hvordan man spenner opp og velger lengder kan ligge på bunn eller henge høyt i vannet. Den er selvsagt ikke ment å slepes langs bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skjønner jeg mye bedre. Men en annen ting. I slike takkel er man vel avhengig av tykke fortommer til kroken, siden det er denne som holder tyngda av loddet i kastet? Eller har jeg missforstått dette også? Finnes det noen takkel so er langtkastende, hvor man bruker baitshields eller baithooks hvor man kan ha tynn fortom. Eller er det krokfortommen som holder tyngden av blyet i alle slike takkel med baitshield / hooks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Rex sier er det ikke noe i veien for å lage clip-up eller clip-down ed tyne fortommer. Det som er viktig er å tilpasse lengden på de så de akkurat strammes riktig inn under shieldet slik at vekten av søkket ikke henger i fortommene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, men da bruker jeg denne

må legge til at fiske med impact- shield er noe jeg ikke har prøvd så mye, og føler at disse søkken er enkle og greie å bruke. fisker med Espen sin rig når jeg bruker noe annet.

Endret av kim andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boka er nå bestillt. Og takker for kjappe og nyttige svar. Er vel på tide jeg får luftet surfstengene mine. Kan jo hende jeg virkelig får brukt for dem engang :)

Savnet dem iallefall da jeg var på vestlandet, og har nå bestemt meg for å lære å bruke dem!

Dere er vel snille!!?! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo det jeg har fisket med fra land bestandig. Men er litt usikker på hvordan det vil være å kaste såpass langt, og helst med litt lengde på slepet. Uansett artig å lære om nye metoder. Selv om jeg selv bruker det enkle nå jeg selv er ute.

Og takkelspesialisten håper å få inn mer enn 1 ting til å binde takkel av ja :) Men det er ikke så lett bestandig å finne gode leverandører til slikt. Desverre. men det kommer forhåpentligvis litt etterhvert. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget med impactshield/baithook er jo at det gjør tacklet mer aerodynamisk, derfor går det lengre enn et tackel der krokfortomen svirrer rundt og bremser.

Med impactshield kan man jo også bruke små, skjøre agn uten at det faller av i kastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.