Gå til innhold
Fiskersiden

Morild - venn eller fiende?


Bo Eide
 Share

Recommended Posts

Nå som det er morild i sjøen gir det kveldsfisket enda en dimensjon, men jeg får ikke særlig fisk om dagen.

Bryr fisken seg om at snøre og sluk/flue lyser slik det gjør. På en måte skulle en jo tro at det ble lettere for fisken å finne agnet, men det er jo også tydelig at det henger i noe, når 30 meter snøre lyser i vannet.

Erfaringer, noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

Dette er et godt spørsmål som jeg har brukt mye tid på å finne ut av. Så langt har jeg kommet til at morilden skremmer sjøøretten, hvis den ikke morilden utnyttes på utnyttes på riktig måte. Spørsmålet er stilt under kategorien kasteslukfiske, men erfaringene fra fluefiske kan vel kanskje brukes? Iallefall:

Når det er mye morlid så er det selfølgelig alfa og omega og ikke vade ut i sjøen. Videre er det kun flytesnøre som gjelder. Videre er det ett stort pluss med så mye vind at det er bølger og ikke bare krusninger. Vindstille er håpeløset. Bølgene ser ut til å kamuflere flytesnøret fordi bølgene også utløser lysglimtene fra morilden. Dette skulle vel også gjelde kasteslukfiske, fordi sluken medfører en eksplosjon av lys nå sluken lander.

Jeg bruker å fiske stoooore fluer sakte. Det er svært få bytte dyr som er så dumme at de fyker fort rundt i vannoverflata som lysende blinker.... Målet mitt er alltid å utløse minst mulig morildlys når jeg beveger flua. Flua skal se ut som en fisk som sniker seg frem. For å undersøke hvor mye morild som blir utløst er det viktig å ha et godt nattsyn. Bruk av lommelykt er derfor bannlyst!

Siden flua går sakte er det en fordel med en flue med mye liv. Man kan trygt legge rekeimitasjonen ligge i flueboksen og finne frem en Wolly Bugger el. Og gjerne en Wolly bugger alla Pål Krogvold, med marabu rundt kroppen.

Hvordan blir dette for kastesluk fiske? Jeg har ikke prøvd, men skulle jeg prøve ville taktikken vært å:

1, Kaste lengst mulig ut for å få lysglimtet fra slukenlandingen lengst mulig ut.

2, Sveivet inn sakte! Her dukker problemet med å sette sluken i bunn opp! kanskje det er en løsning og bruke kaste dupp med flue eller jigg på? Jiggen har stor bevegelse og kasteduppen vil holde snøret som er mellom duppen og snella i overflaten der bølgene er. Jepp, det er nok best med kastedupp og jigg (med bare noen gram bly på jiggen).

3, Velg en dag med mye vind og bølger.

4, Ikke noe vading.

5,Ikke noe bruk av lys.

Det er verd ett forsøk. Gi tilbakemelding om det funker!

[ :) ][ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.