Gå til innhold
Fiskersiden

Båtbygging


ruov
 Share

Recommended Posts

Gjest trolle36

håper gløden kommer igjen, lagt i litt for mye tid og arbeid i den til å gi det opp, ikke minst penger..slipt nedhele skroget og helsparklet det, sprøytelakkert det selv, 2 strøk pluss bunnstoff..

brukt 35 liter polyester, over 20 m2 med 600 gr glassfibermatte, 12 kg sparkel, 3 meranti finerplater, lakk og grunning for 3000 kr, en del slipepapir :hailfs: ny styresnekke og ratt, ettgreps gasshendel (nedfeldt) nye lanterner, instrumenter, lensepumpe med automatikk.....

har fått sveist fire pidestaller i aluminium som det skal bli trollinggbar på rundt hele bakre delen av båten, blir da 80 cm fra dørk til bar.....10 nedfeldte stangholdere rundt i trollingbaren....har 2 cannon unitroll fra før...lowrance ekkolodd og gps....håper å få laget rørramme og tak over med stangorgel og sneller for planerboard.....skal lage luker og diverse selv.... bygge inn en fast bensintank, ca 50 l, frese ut natespor i finerplate fremme på det lille dekket som blir igjen....kanskje en plexiskjerm på konsolen, vi får se..... kommet litt lengre enn dere ser på bildene...midtkonsolen er sparklet og lakkert 2 strøk med ett lag klarlakk til slutt....skal til å sandblåse motorbrønnen nå, enklere enn å slipe gammel lakk...da er det bare grunning og lakkering igjen før jeg kan begynne å montere på igjen litt saker.

skal legge ut bilder ettersom prosjektet skrider frem, fortsatt god jul til alle på forumet!!!!

tips tas imot med takk :wub:

Endret av trolle36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

ikke sikker men kan tenke meg rundt 500 kg +. uten motor.....bruker en 4 hk motor som i tilegg for fiske, den var i minste laget før hvis det var litt dårlig vær.... .har bare en 30 hk til hovedmotor nå men ønsker en 40-50 hk firtakter....gjorde 17 knop med cabin før, håper å få den til å gjøre litt over 20 nå, marsfart på 17- 18 hadde vært bra.......har nok tatt bort litt over 100 kg fra originalen pluss at det blir myyyye mindre luftmotstand og tyngepunktet lengre frem.... skal i to batterier og forhåpentlig hvis en pilot med tid og stunder...

fant igjen to bilder av hvordan den var før jeg gikk berserk med vinkelsliperen :) tatt på steinsfjorden foresten....

15889_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/6350/15889.jpg

15890_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/6350/15890.jpg

tenkte kanskje ett slik tak med stangorgel og fester til planerboard sneller på sidene :-)

15891_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/6351/15891.jpg

Endret av trolle36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å gå følge opp hva abbor mente om elrigger kontra autopilot er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde valgt. 4 elrigger på en 17-foter høres nok ut, for å si det mildt. Ikke noe kav å stacke to rigger med opptil 3 stenger hver. Skal du fiske alene kommer du derimot til å sette stor pris på en autopilot når det drar seg på en diger en og du kjører mot vind og bølger gitt, samt når man skal pisse eller mekke seg noe mat, dvs ha armene fri. Har hørt fine historier om gutta uten autopilot som har opplevd planerboard to ganger rundt båten og alt av snører i en salig røre. For min egen del fisker jeg svært sjelden alene, ikke minst av sikkerhetsgrunner. Og det blir fort endel fisk som mistes under håving når man er alene. Men det finner du fort nok ut.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Helt enig med deg CB, har aldri hatt pilot men fisket sammen med flere som har det......er en drøm å være med da.... har kavet rundt på Mjøsa i vind med fisk på kroken, til og fra for å styre hele tia, ett hel..... slit, er tross alt fiske man skal gjøre..... ang 4 elrigger er det nok ikke ofte man bruker 12 stenger på rigg, krokene blir nok relativt tett nedi vannet da.....4-6 stenger på rigg dekker nok det meste... men men, er jo litt hva man har lyst på å det da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.