Gå til innhold
Fiskersiden

Match stang


Anatema
 Share

Recommended Posts

sitat:Opprinnelig postet av Lak

Skal det bli no gøy å fiske så blir det vel kanskje litt vanskelig å finne en stang som gir supergod sport på sørv, karpe og suter på en gang?

Joda, det er fullt mulig det. Men disse stengene befinner seg gjerne i et litt annet prisområde. Milo, Tri-Cast m.fl har alle modeller som har betegnelse heavy e.l. Stengene har myke topper (noen spliced) og skikkelig ryggrad. Min gode gamle Tri-Cast Kevlar Diamond fra -89 kostet 3000 den gang, og er like morsom til 500 grams sørv som til 3 kilos karper[ :) ] Stanga over er sikkert ypperlig til alt bortsett fra større suter og karpe.[^]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst, jeg tar seff 12' stanga.

Skal for det meste fiske fisk fra 500gram til litt over 2kg kanskje.

Mulig jeg skal bruke den til andre ting og, jeg vet ikke.

Men 12 fot da. Burde være mulig å kjøre småkarper og suter på den vel?

sitat:It will perform best with reel lines from 2-5lb

Det vil si i mm?

Og et spm til.

Går det ann å bruke swim feeder med denna stanga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bry deg så mye om senetykkelsen de referer til. 0.10 til 0.20 funker bra alltid, men en mellomting er best. Stanga er jo såpass myk at du ikke vil kunne ryke 0.20 sena på aksjonen til stanga, så jeg ville gått for 0.15 som en standard. Selvfølgelig kan du få opp mindre karper og suter på stanga, men som på alle stenger så har de et bruksområde som er best for aksjonen på stanga. Har tatt 12 kilos karpe på 1 3/4 lbs stang.... dette er vel heller ikke akkurat textbook. Bra stang, for en fin pris! Tipper du får svært mye stang for pengene her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en FOX specimen match selv og den er helt suveren. Litt dyrere enn chalengern er den jo men jeg vil tro at mye av kvalitetene er sporbar også i de litt biligere stengene. Specimen match stanga har som MOrten sier en behagelig aksjon med ganske myk men spenstig tupp som gjør det helt greit å fiske etter mindre fisk også selv om stanga primært er rettet mot suter og karpe. Har fisket en del suter med matchstenger som i utgangspunktet er laget for mindre fisk og dette blir ofte litt for spinkelt. Du blir stående og kjøre fisk med ett sykkelhjul og det synes jeg gir litt for liten kontroll. Dette har særlig med det faktum at suter og også karpe gjerne fiskes i nærheten av liljer og annet som de er spesialister på å kjøre seg inn i. Velg 13 fotern. 30 cm ekstra betyr litt når du skal fiske fast med wagler. Tykker jag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.