Gå til innhold
Fiskersiden

Bestemorstranda 9/10 - På jakt etter SØ (egentlig)


Gjest
 Share

Recommended Posts

Kikket ut av vinduet i 27. etg. på Plaza tidlig om morgene og så at dette kom til å bli en perfekt dag ved sjøen. Hoppet i klærne og satte meg i bilen og tuslet utover gamle Mosseveien mens jeg sendte sms til Erlend og lurte på om han fikk lov til å være med ut å leke.

Det fikk han lov til, og ikke lenge etterpå stod vi å speidet utover flatt hav med hver vår slukstang i nevene med sildesluker og flue-oppheng.

Vi fant en fin brygge å stå på og begynte å kaste i vifteform.

Etter noen runder med det tok vi røykepause og speidet litt.. etter ca. 4 beroligende herlige magetrekk (er det forresten noen av dere "Røykekutt" kara som har sprukket enda??) kom det en SØ i deilig fart opp fra neden og brøt overflaten i et herlig plask.

To idioter med hver sin sigg i munnviken måpet lett i to sekunder før vi kastet oss rundt og tok tak i våre stenger og dengte på.

Etter 5 kast hver oss rett i nærheten av vaket regnet vi med at den var borte vekk.

Akkurat denne prosedyren gjenntok seg noen ganger...

Vak ble observert, sluk ble kastet - ingen fisk.

Frustrerende.

Til alt hell hadde Erlend ikke ryddet veldig i fiskekassa si til SØ fisket, så han hadde med noen kroker og noen ferdige tackler. [ :( ]

Vi begynte å lure på om vi skulle spille stein, saks og papir for at taperen skulle dra å kjøpe reker til meiting.

I stedet dro vi opp litt blåskjell og noen snegler og ikke lenge etter hadde vi gjort om SØ stengene til herlige meitestenger.

Erlend hadde tungt tackle langt ute og jeg lekte meg med liten krok og lett tackle nærme bryggen.

En annen fisker kom ned til oss og slo av en prat. Vi var så heldige at han hadde med reker og delte gladelig med oss.

Erlend var snart til å dra inn og tackle om til et glide tackle med dupp etter "Rovfisker-modellen". Jeg fortsatte med blåskjell nærme bryggen. Suksessen utble ikke!

Erlend fikk testet baitrunner funksjonen på snellen sin og dro to morsomme knurr, begge under halvkiloen, men morsomt med lyd i snellen når vi sitter på kanten og røyker.

Jeg fant et fint lite kutling belte og nappet opp 5 stk. før jeg lånte bort stangen min til Erlend slik at han også kunne notere arten. Ny art på oss begge det!(bilder av kutling kommer for endelig artsbestemmelse)

Når vi ga oss etter 6,5 timer var vi fornøyd. (særlig ettersom all fisken vle tatt i løpet av de siste 45 minuttene)

Neste gang tar vi med oss meite stengene og tripods og rod pod!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var morsomt å eksperimentere med andre tackler enn de vi vanligvis bruker også Tom Ole.

Erlend klaget litt over at han snart hadde for mange tackler og ikke helt visste hvem han skulle bruke når, men når jeg foreslo at han skulle kjøpe flere stenger for å teste flere tackler samtidig lyste han opp som bare det!

[ :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig fiske i fjorden nå for tiden. Forrige helg så knuste jeg Erik og Havengel så til de grader ved å lempe fisk etter fisk på torkilstranda. Nå på lørdag var jeg der alene, i kjempevær og totalblanka. Det var fisk der, det nappet men de var små og jeg giddet ikke å gå ned på krokstørrelse. Trodde jeg hadde skikkelig fisk et øyeblikk da, når en olding med teleskopstang og 60 g stingsild kasta rett over snøret mitt og dro det opp.

Men altså det var det, no fish. Så en enorm sildestim da, og ble nok engang forbannet på meg selv at jeg ikke hadde med meg kastenettet mitt.[} :( ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av ThorEH

svartkutlinger ja, trodde dere visste det jeg siden sprørsmålet ikke kom med bildene regnet jeg med at du hadde kontroll :-)

Vi har ikke hatt for vane å fiske slikt småtteri før vi begynte på fiskesiden, vi :-) (ikke storeri heller, for den saks skyld :-) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Remy

Trym: Kjøp deg en hasjvekt til 50gr på Scorpius eller Smokers Club ved Oslo S. Geniale til småfisk, og utrolig nøyaktige.. [ ;) ] viktig å dokumentere de "store" med nøyaktig vekt [ :D ]

hehe ser for meg Trym står i butikken og sier at han skal ha en hasjvekt :-) Minner litt om da jeg skulle kjøpe en trakt i USA en gang... ekspeditøren spurte hva jeg skulle bruke den til... og jeg svarte, som sant var, at den skulle brukes til å drikke øl med... Ekspeditøren lo litt da... og fant frem en passende trakt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.