Gå til innhold
Fiskersiden

Tett sluk!


cb
 Share

Recommended Posts

Etter en måned på veien var det en ikke altfor velkommen overraskelse når badesluket hjemme var tett. Kjørte først på ei flaske avløpsåpner og masse kokende vann uten at det hjalp. GJentok behandlingen med samme resultat - fortsatt tett som ei potte.

Kjøpte ei stakefjær (i grunn bare noe billig dritt på Clas Ohlsson) og staka på til jeg så dobbelt (jada, vet at den kan tolkes..), men fortsatt tett. Noen tips utover å ringe rørlegger/leie ei skikkelig stakefjør og bruke krefter?

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar fly over-imorgen fester vi hardt. På vei hjem til hybelen din spiser jeg 2 rullekbab.

Neste morgen ordner jeg tette rør....

Skryt og atter skryt fra mannen som lurte på om det var langt fra Radisson SAS Hotel til Oslo Spectrum ifm Priest konserten :)

Hvordan i all verden skal du finne Oppsal, og ikke minst finne deg en en skikkelig rulle-kebab i Oslo?? ;)

(Bare mtp at du icke tar deg råd til taxi??? :o:P;) )

Er det forøvrig andre enn meg som begynner å lure på om "unge" Bekkis etterhvert begynner å røyte?

Mtp det tette dusjsluket, og mangelen på suksess med stakefjæra, mener jeg ;) Tipper en passende dregg vil være et probat middel i så måte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen kom å ringte på, og sa at kloakken til leiligheten min var tett. Å jo da, stemmte bra det! Fløyt vann og dasspapir ut av kumlokket på utsiden av døra mi. Måtte ringe sugebil. De fikk det selvfølgelig opp, men etter mye jobbing. 3 dager etterpå skjedde det samme. Er nok ikke mange som har driti dassen full, slik att man må ha sugebil for å rense 2 ganger iløpet av ei uke...

Skal de sies att det fort kan gå gode rullen+ med litt softiskosnsistens også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plumbo røsker godt opp i tette avløp, men du LESE bruksanvisningen først.

En kompis brukte plumbo for noen år siden, problemet var at han tømte hele flaska ned i avløpet og det endte med at røret sprakk.

Dermed fikk han lekaskje i kjellertaket og han måte få nytt tak i tillegg.

Men Plumbo kan anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Plumbo røsker godt opp i tette avløp, men du LESE bruksanvisningen først.

En kompis brukte plumbo for noen år siden, problemet var at han tømte hele flaska ned i avløpet og det endte med at røret sprakk.

Dermed fikk han lekaskje i kjellertaket og han måte få nytt tak i tillegg.

Men Plumbo kan anbefales.

Plumbo forsteiner seg og er alle rørleggeres mareritt...får jeg slengt i trynet av rørleggere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

En metode som jeg har brukt enkelte ganger er å bruke vanlig kaustisk soda. Hvis det har vært mulig

så har jeg blandet denne ut i litt vann først (plass i avløpet til å helle på litt vann) og latt denne stå noen timer. Kaustisk soda er noe av det samme som Plumbo, men koker ikke like heftig som denne, og utvikler mindre varme(uten at jeg vet det, så tror jeg at Plumbo også er kaustisk soda, men med tilsetningsstoffer som forsterker reaksjonen med vann). Denne blandingen er meget effektiv til å løse opp organiske materialer som fett, såperester og matavfall som legger seg i vannlåser og sluk. En forebyggende behandling ved å tømme en skvett denne blandingen i vasker og sluk på kvelden og la den stå over natta sånn to-tre ganger i året kan spare en for mange slike problemer.

mvh

cannonbang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ordnet elenigheten. Det første jeg fant ut (måtte rote mye rundt med stakefjøra der) var at de første ladningene med avløpsåpner neppe kom ordentlig ned i røret. Så løsningen var å fylle ei Powerade-flaske (en sånn med drikketut) med avløpsåpner. Til drikketuten fikk jeg festet ca 1,5 meter med gummislange med diameter som passet perfekt etter litt kreativ bruk av teip. Nå kjørte jeg slangen langt ned i sluket til det buttet i mot og slo nedi en liter Mudin. Ventet 8-9 timer før jeg tok dusjhodet av dusjslangen, og stappa dusjslangen godt nedi røret. Nå var det virkelig The Moment of Truth når jeg satte full blås på med varmt vann (spylte først litt i dass til vannet var kokvarmt).

Etter enormt mye gurgling kunne jeg formelig høre at noe slapp tak nedi der, og dermed var proppen borte. Spylte en stund for å få vekk alle uhumskheter, men nå er i hvertfall sluket åpent igjen.

Victory!!! Feires med en dusj og en klesvask vet jeg...

Så det får være tipset herfra. Tror høytrykkspylinga gjorde susen!

Hei

En metode som jeg har brukt enkelte ganger er å bruke vanlig kaustisk soda. Hvis det har vært mulig

så har jeg blandet denne ut i litt vann først (plass i avløpet til å helle på litt vann) og latt denne stå noen timer. Kaustisk soda er noe av det samme som Plumbo, men koker ikke like heftig som denne, og utvikler mindre varme(uten at jeg vet det, så tror jeg at Plumbo også er kaustisk soda, men med tilsetningsstoffer som forsterker reaksjonen med vann). Denne blandingen er meget effektiv til å løse opp organiske materialer som fett, såperester og matavfall som legger seg i vannlåser og sluk. En forebyggende behandling ved å tømme en skvett denne blandingen i vasker og sluk på kvelden og la den stå over natta sånn to-tre ganger i året kan spare en for mange slike problemer.

mvh

cannonbang

Fatter'n nevnte tipset ditt, men spisset det med å blande inn salmiakk! Da gjelder det å blande riktig, ellers smeller det visst noe så grønnjævlig! Men det skal visst være enormt effektivt.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.