Gå til innhold
Fiskersiden

Havfisketur med god fangst


Rune
 Share

Recommended Posts

Da var det klart for havfisketur med Affi, og det på selveste 40årsdagen hans. For en ære at han valgte å tilbringe den på havet med meg :blink:

Etter noen småproblemer med flatt batteri og litt lett mekking satte vi kursen ut fra Valevåg. Været var strålende med flatt hav og solstrålene påveg gjennom et tynt skydekke, låg forholdene til rette for en fin bursdagsfeiring. Forhåpningene mine begynner å stige etterhvert som vi nærmer oss plassen.

081020061911Fnyo2zcf6UPcRzKepB.JPG?47

På plass og med dreggen trygt på bunn velger Affie ut godtackelet

081020061918QckXGDleoTPGPqZ2Py.JPG?96

Endelig er vi igang og det er bare å smøre seg med tålmodighet

081020061924HkcMHzmTJQEM7fAfNF.JPG?16

Det tok ikke lange tida før vi begge har fisk borti, og Affi klarer og kroke den. Bra flex her

08102006195733IY5FFmWGfgf2.jpg?50

Og opp kom ei flott brosme på 11.2kg. Og dette etter kun 10-15min fiske!

Innen en halvtime har jeg klart å kroke en fisk

0810200619262WPcfDODLEVPJYAtWp.JPG?60

Fin fight uten noen bruk av belte

081020061930WeoCUaHg3eEisNRB28.JPG?75

Og opp kom ei heilt grei brosme på 5.8kg. God start på høstferien for en sliten, nybakt lærer

0810200619332XdbnlczX1evpYkJWX.JPG?92

Affi har hellet med seg idag, og drar hele 3 blålanger noe som er veldig vanlig for plassen. Den største blålanga drog godt i vekta og endte på 10.5kg

081020061939DEEV6a5IBA5b91mKzy.JPG?31

Rå kjeft på denne etterlengtede arten

081020061940OnMcysbeLYSEnzeUHP.JPG?62

Måkene fikk sitt og fornøyde vendte vi hjemmover. Jeg fornøyd med å endelig prikke inn brosme på artslista mi og Affi fornøyd med fisk over 10kg, faktisk 2stk. Fisket totalt i underkant av 4timer tipper jeg :( Neste gang tar jeg også blålange <_<

081020061948BUcTAKQgPWjyDPJpr2.JPG?69

Totalt fangst:

Brosme: 11,2kg og 5,8kg

Blålange: 3kg, 3kg, og 10.5kg

BTW jeg er matte og naturfaglærer og derfor kan det være endel skriveleifer her <_<

Gratulerer med 40års dagen Alf Inge!

Endret av Rune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det klart for havfisketur med Affi, og det på selveste 40årsdagen hans. For en ære at han valgte å tilbringe

Gratulerer med 40års dagen Alf Inge!

Takker for alle gratulasjoner <_<

Det var da en grei måte å feiret dagen på :D

Alt var da som det skulle i dag. Lovet Rune brosme og dersom han gjorde tingene riktigt blei det kansje ei blålange også. Brosma fikk han rimlig greit :( men blålanga sitter langt inne :blink:

MEN kjenner jeg Rune rett klarer han å overliste den til slutt B) Jeg fikk da vist ham hvordan det skulle gjøres <_< men det gjentår å se om han fikser det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...mener å huske at du har lovt meg en tur dit også Alf Inge.

Er jo noen fine flate også i området rundt der :)

Vi skal nok fikse deg en tur inn også ;) Det er nå og fremmover til jul vi har fått absolutt mest og størst blålange. Det var begynt å komme rogn både i brosma og blålange. Ikke så mye men....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt off topic kanskje, men hvor kan man fiske blålange? hvilke dyp o.l.? Den så utrolig heftig ut!

Mine erfaringer er at du finner de på mange av de vanlige brosmeplasser. Leirbunn/hard mudderbunn men ofte ganske dypt.

Er litt spesielt med den plassen vi får Blålange i Ålfjorden er at de står forholdsvis grundt

:) Ca 160-220meter. Til sammenligning får vi i Nedstrandsfjorden blålangene på rundt 350-500 meters dyp.

Forholdene på denne plassen er en bratt skrent fra 140 til 220 meter og det er når vi havner nedenfor denne skrenten vi får blålanga ;)

Endret av affi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel begynne med å gratulere affi med dagen først :D

Og så en liten avsporing;

Ja ja Rune, dette var nok noe annet enn det hadde blitt på Ognøy hvis du hadde blitt værende der på fredags kvelden.

Der ble det bare verre og verre så jeg kjørte hjem en times tid etter at du var innom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd med turen allikevel jeg, tross endel havfiske turer så hadde jeg ikke fått brosme før denne turen. Jeg stresser ikke med at Affi drog så mange blålange, han har garantert meg den fisken utover høsten / vinteren og Affi leverer varene :D

Og den fredagen ble total bom for min del også Gismervik, og jeg fisket til 2330 tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal nok fikse deg en tur inn også :D Det er nå og fremmover til jul vi har fått absolutt mest og størst blålange. Det var begynt å komme rogn både i brosma og blålange. Ikke så mye men....

Hehehe...lett å få "kompiser" når du får fisk... :P

Gratulerer med overstått ja, allerede 40...?? B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, uten å spør direkte om nøyaktig hvor i ålfjorden du fisker, er det noen some vet hvor jeg kan få tak i sjøkart til ålfjorden? :)

Jeg fisker i området like nord for Vikebygd. På kartet står det klubbane.

prøv å dregge opp i kantene på rundt 200-250 meters dyp. Det er på disse dypa de største står :D

Rapporter gjerne derson du skulle lykkes der inne :D

Prøv denne siden : www.temakart-rogaland.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker i området like nord for Vikebygd. På kartet står det klubbane.

prøv å dregge opp i kantene på rundt 200-250 meters dyp. Det er på disse dypa de største står :D

Rapporter gjerne derson du skulle lykkes der inne :D

Prøv denne siden : www.temakart-rogaland.no

Er det mulig å fiske uten dregg der imorgen? Skal innover med en liten (:))båt...

Den siden er, som linken tilsier, bare for Rogaland? Sist jeg sjekket lå Sveio fremdeles trygt plassert i Hordaland... :D

Det kom meg forresten for øret idag at blålangen er en dårlig matfisk :D Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Vikebygd ligger i Rogaland...

Tror blålange skal være like bra som lange på smak !?! (ihvertfall så godt som)

(men det funker like bra med dregg på liten bår, som stor.. så sant man har motor til å dra den opp...)

EDIT : legger ved kart og jeg :-)

101020061821qaD8SEYAVE6fSkdoyx.jpg?90

og her tror jeg fullversjon ligger :

Stort kart

PS : rød strek uner Klubbane

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom meg forresten for øret idag at blålangen er en dårlig matfisk :D Stemmer dette?

Blålange er en ypperlig matfisk:D

Den er både finere i kjøttet og lysere en vanlig lange. Det eksporteres mye blålange ut av landet.

Det er sikkert ikke noe problem å drifte der inne dersom det ikke blåser for mye. Ikke mye strøm i den fjorden.:)

Rapport er du pålagt å komme med. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.