Gå til innhold
Fiskersiden

Øl....


Marius-
 Share

Recommended Posts

Å heve avgiftene vil aldri stoppe noen fra å nyte eller misbruke alkohol.

Holdningskampanjer har kanskje mer for seg. Det samme med å håndheve aldersgrenser for kjøp av alkohol og aldersgrenser for å komme inn på puber osv.

Det største problemet her er vel at det alltid vil være noen som kjøper alkohol til "mindreårige".

Jeg forstår dem som vil unngå at mindreårige får tilgang på alkohol, men dette er ikke veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol er uansett billig, ingen som blakker seg på verken ølpriser eller polpriser her til lands.

Men skulle man sette opp prisen på noe burde det vært sukker, fedme er det største helseproblemet idag. Og noe er galt når man får 4L Cola for samme pris som en liter skummet melk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol er uansett billig, ingen som blakker seg på verken ølpriser eller polpriser her til lands.

Men skulle man sette opp prisen på noe burde det vært sukker, fedme er det største helseproblemet idag. Og noe er galt når man får 4L Cola for samme pris som en liter skummet melk :rolleyes:

Det er ikke melk KIS, bare de bøndene får når de spyler melketankene :D

Endret av truttakiller
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er selvfølgelig en sammensatt problematikk. Vi har et treårig(ungdomskoletrinnene) alkoholforebyggende program som tar sikte på dialog mellom ungdom og deres foreldre. Vi prøver ikke å få ungdom til å slutte å drikke (vil vi ikke klare), men mer å øke bevvistheten rundt det med alkohol. En ting som er sikkert er at ungdom (og voksne) drikker mer og mer, og at utviklingen faktisk er uheldig. Jeg jobber til daglig med ungdom og snakker mye med de om bl.a. alkohol. Noe av det viktigste i denne debatten er faktisk voksnes holdninger til alkhol. Vi har nesten ingen alkholfrie areaner igjen i samfunnet, og alkhol blir oftere og oftere knyttet opp til hygge og kultur. Når man i tillegg vet at ungdom stort sett drikker for å bli fulle, og samtidig adopterer de voksnes alkholvaner så blir det mer drikking. Det må jobbes på flere fronter her, og pris og tilgjengelighet er definitivt to vikige arenaer, men ikke alene. Bare se på eksplosjonen i salg av rusbrus da det kom i butikken, salget har stupt igjen, mest sannsynlig for at man får mye mer øl for 100 kroner enn rusbrus. I forhold til handelslekkasje, så er det folk som har lov til å drikke som står for den biten. Men litt dyrere øl hadde neppet skadet noen, kanskje faktisk folk hadde drukket litt mindre. Og ikke kom med den hjemmebrent pakka..... :)

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja til høyere avgifter :D

Vurderer sterkt om jeg skal begynne med smugling. Masse penger å hente der.

Øl er en kulturell drikke som skal nytes i normale mengder.

Slenger ved ett bilde fra tyskland.

Noen tusen lystige mennesker i ett telt.

241020061845Fjjrhghz2ydVPZzoAH.JPG?40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg øl og rusbrus billigere, så drikker ungdommen seg grisedårlig og spyr. Isteden for å drikke billigere hjemmebrent / smuglerbrennvin og drikker seg sanseløse og sinnsyke. Skal litt til å klare dette kun med øl! :)

Nå er det faktisk billigere å bruke enkelte narkotiske stoffer, enn å ta ei fyll!??!! Endel undom sier att dette faktisk er en av hovedårsakene til att de røyker hasj isteden for å drikke! :)

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utifra endel ressonement her skulle lavere priser føre til at ungdom drikker mindre? På ti år har forbruket til en gjennomsnittlig norsk ungdom nesten doblet seg, mens prisene relativt sett har blitt lavere. De årlig samfunnsmessige kostnadene relatert til alkohol ligger på omtrent 15-20 milliarder. Så hvorfor dette stoffet i det hele tatt er lovlig burde være det store mysteriet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ikke mindre. Men som de fleste vet blir man "full" i magen av å bare drikke mye øl. så derfor ser jeg heller att barna mine drikker dette enn brennvin. Hvor man drikker en halv flaske før man merker noe, og da er det for sein!

Tror nok ikke det har blitt så veldig mye mer drikking, men heller att det har blitt mer fokus på det. Husker nå det lå drita fulle ungdom rundt hele torget hjemme fredag og lørdag hver eneste helg også da jeg var 17år. Husker også elever kom inn i klasserommet, og ikke torde gå over gulvet pga alle slangene og krokodillene der! Heldigvis er det ikke mange som går på LSD nå, men det er sikkert noen som sniffer bensin ennå. Noe som også det var endel som gjorde. Bensinlokket til bilen til presten ble bryti opp på konfirmasjonsturen for å få en rus!

Altså dette er ikke noe nytt! Hadde dette vært i dag, hadde det nok vært avisoverskrifter! Forsvarer det ikke på noen måte. Men man må innse att å bestemme hva andre skal gjøre ikke fungere. Det har vært prøvd igjennom hele historien, og desverre er ikke menneskene slik.

ungdom kommer til å ruse seg om ølen koster 1kr eller 1000kr. Drita skal de bli uansett (eller høy). Og det er da prisen som bestemmer hva det blir konsumert. Så lenge rusbrus er dyrt, drikker jenter brennvin. Fler gutter liker øl, så mange holder seg til dette. Når prisen på begge deler øker, går flere over til brennvin. Øker man da også prisen på dette, vil man drikke smuglervarer, hjemmebrent eller gå over til andre rusmidler. Tror du noe annet?? Da bør man ta samfunnet i nermere øyesyn. Alle de 1000-vis undommer som ligger å spyr rundt i Kongeriket hver helg, har bestemmt seg for og drikke, FØR de har sjekket lommeboka!

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ikke mindre. Men som de fleste vet blir man "full" i magen av å bare drikke mye øl. så derfor ser jeg heller att barna mine drikker dette enn brennvin. Hvor man drikker en halv flaske før man merker noe, og da er det for sein!

Tror nok ikke det har blitt så veldig mye mer drikking, men heller att det har blitt mer fokus på det. Husker nå det lå drita fulle ungdom rundt hele torget hjemme fredag og lørdag hver eneste helg også da jeg var 17år. Husker også elever kom inn i klasserommet, og ikke torde gå over gulvet pga alle slangene og krokodillene der! Heldigvis er det ikke mange som går på LSD nå, men det er sikkert noen som sniffer bensin ennå. Noe som også det var endel som gjorde. Bensinlokket til bilen til presten ble bryti opp på konfirmasjonsturen for å få en rus!

Altså dette er ikke noe nytt! Hadde dette vært i dag, hadde det nok vært avisoverskrifter! Forsvarer det ikke på noen måte. Men man må innse att å bestemme hva andre skal gjøre ikke fungere. Det har vært prøvd igjennom hele historien, og desverre er ikke menneskene slik.

ungdom kommer til å ruse seg om ølen koster 1kr eller 1000kr. Drita skal de bli uansett (eller høy). Og det er da prisen som bestemmer hva det blir konsumert. Så lenge rusbrus er dyrt, drikker jenter brennvin. Fler gutter liker øl, så mange holder seg til dette. Når prisen på begge deler øker, går flere over til brennvin. Øker man da også prisen på dette, vil man drikke smuglervarer, hjemmebrent eller gå over til andre rusmidler. Tror du noe annet?? Da bør man ta samfunnet i nermere øyesyn. Alle de 1000 undommene som ligger å spyr rundt i Kongeriket hver helg, har bestemmt seg for å drikke, FØR de har sjekket lommeboka!

agree!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske sammensatt dette ja, ingen enkle svar. Men det som er helt sikkert er at det finnes en masse ubrukelige foreldre der ute som ikke lærer ungene sine god drikkekultur. Man burde som foreldre oftere minne seg selv på hvilke forbilde man fremstår som. I mitt arbeid med ungdom oppleves det ofte som man driver opprydding etter uinteresserte og passive foreldre som er mest opptatt av "parabolantenna" og seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh... da får de for svingene også heve studielån/stipendet også!!! Samme om prisene går oppe eller ned, så lenge de stiller prisene i forhold Stipend/ølpris... :rolleyes:

De som har vanlig jobb har råd til øl om det skulle stige litt. er sikkert ikke dobling av pris det er snakk om.

Men om det har noen hensikt...?? NEI!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det som er helt sikkert er at det finnes en masse ubrukelige foreldre der ute som ikke lærer ungene sine god drikkekultur.

Veldig enig med deg her Jørgen! Mener det er her problemet ligger. Selvfølgelig er det enkelte personer som er selvdestruktive uansett oppvekst. Men de aller fleste mener jeg kan oppdras til ikke å bli kanon dritings hinsides all foruft hver eneste helg, hvis foreldrene har litt mellom øra.

Det er ikke det, enkelte ganger trenger mann en skikkelig "defragmentering", men forskjell på en gang i halvåret og hver helg. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt: Ungdommen har fordoblet inntaket av alkohol på 10 år. Argumentasjonen i forhold til brennevin/ smugling andre rusmidler er for tynn. Det har liten rot i virkeligheten. Pris og tilgjengelighet er en av de få tingene som virker. Sammen med foreldre som ikke tillater drikking, får smake hjemme, foreldre som sender med øl/vin så de ikke skal drikke sprit (som de selvfølgelig drikker i tillegg), foreldre som sitter oppe og venter på at ungdommen er hjemme igjen med mer. At foreldre tillater drikking pga at de redde for andre rusmidler har nok ikke gjort en god nok jobb de første 14 årene, desverre

Eller slik som dette: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1507118.ece

Endret av Daggers
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Öl er jo ikke "farlig" eller noe som dette??!! Det er KULTUR.

Setter prisene höyer hjelper ikke aa faa ung folket bort fra alkohol. Det er bedre naar de drikker öl enn sprit eller billig vin!! Jeg kan se det her i Tyskland. Unge mennesker som drikker Öl er ikke saa full etter en kveld ute enn de som drikker bare Cocktails,...

Øl er en kulturell drikke som skal nytes i normale mengder.

Slenger ved ett bilde fra tyskland.

Noen tusen lystige mennesker i ett telt.

241020061845Fjjrhghz2ydVPZzoAH.JPG?40

Det er kanskje i mitt hjemsted...Oktoberfest?

Framfor alt turister er beruset der....Ölen er for dyrt for tyskerne og Bayern der...De gaar i et "Wirtshaus" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom avgiften som blir lagt til blir øremerket til å dekke de kostnadene fyll påfører samfunnet og ikke bare går til f.eks. flere barnehageplasser eller bedre veier ser jeg ikke noe galt i at prisen øker med noen kroner...

Men alle vet at det er sykehusene og helsesektoren som taper stort sett hvergang det kommer et nytt årsbudsjett, så jeg ser på dette som et nytt forsøk på å stikke sugerør inn i lommeboka mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida... Det er bare som en påpekelse av dobbeltmoralen.

Norge er ikke tjent med at alle slutter å røyke og drikke.

Inntektene som staten får ved avgifter på disse overskrider ikke utgiftene... Det er for enkelt å si dette (mis)bruken av dette koster oss så så mye... hvor mye får de inn?

Avgiftene på røyk f.eks. er høye, og røykere lever kortere. Hadde avgiften vært øremerket kun de med skader etter (mis)bruk av tobakk hadde den kontoen vært i pluss.

Hvor blir pengene av??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.