Gå til innhold
Fiskersiden

Erfaringer med Classic Acessories "Cimmaron" og "Colorado" ponton båter?


Frank Melhus
 Share

Recommended Posts

Hei!

Vurderer å kjøpe meg en pontongbåt til sjø ørretfiske (og andre arter selvsagt...)

Er det noen av dere som har erfaring med disse båtene hos Destination fishing?

Og; er det noen av dere som har praktisk erfaring av disse båtene eller tilsvarende (med stålramme)

når det gjelder bruk i sjøen?

Vet at de fleste anbefaler aluminium ramme (av åpenbare grunner).

Men hvor kritisk er det å bruke båtene i i sjøen?

Forventer ikke at en slik båt skal ha en levetid på mer enn 5-10 år.

Skjønner at stål ruster i saltvann, men det er neppe farlig med litt rust?

All erfaring mottas med takk!

Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frank.

Har en Cimmaron og en Lake plasid pontong. Kjøpte Cimmaron "C" for sønn min som han kan bruke når jeg tar meg en tur med Lake placiden "LP"; men han har ikke testa den enda. En fiskekompis der imot har testa den "C" i fjorden et par ganger, ca 6-8t pr. gang. Han synes den var kjempebra. Jeg har kun rod og manuvrert litt med den for å sammenligne mellom de 2 pontonger.

Først litt om selve forskjellen mellom de to :

C er lettere en LP i vekt. C er raskere å fylle opp med luft en LP pga mindere pontonger. C har stålramme, LP aluminium og er bedere konstruert en C. C har rørsete med stoff, Lp med polstret plast sete.

Når jeg kjøpte Lp fulgte det med stangholder. Har ikke det på C da jeg kjøpte den brukt.

Så til funktion på vann :

C har mere bøy på pontongene en LP og vil derfor gynge mere ved bølger. Den er lettere å manuvrere en Lp med svømmeføttene en LP, pga vekt og utforming på pontonger når du skal snu deg rundt eller forflytte deg et par meter. Men C må du være mere aktiv for å holde deg på en plass/stilling under selve fisket. C er også mere vinglete å ro.

Problemet med saltvann på ramme er det jo ikke på LP's al ramme.

Tror jeg skal klare å holde C's ramme ganske rustfri (farlig rust) ved å spyle av den i ferskvann, (gjør det også med LP) Smurte også in noen deler med fett føre bruk på C. Etter å ha skylt av C tar jeg en sprutekanne med vann og litt Salo og har på ramma, har fått tips om dette vil stoppe ev. "saltvannsrusting". Begge pontonger tørkes og henges opp i garagen i 3 deler.

Konklusjon :

Ville ikke vært uten min LP. Stødigere, mere robust, mere stæsj muligheter, ( har stangholder koppholder ekkolodd og motor) og ikke minst tåler mere vekt. Minus er self prisen på Lp'n. Self får du hva du betaler for. Lurer du på om pontongfiske er noe for deg og du regner med at det ikke blir alt for mange turer ville jeg likevell ha gått for C da det er halv pris på den nå vis jeg ikke tar helt feil. Den vil fungere utmerket dersom du tar vare på den og fåretar noen "oppgraderinger på den som f.eks. stangholder og bedere bagasjebrett.

Blei langt detta, lurer du på noe mere så send meg PM med tlf så kan jeg ringe deg. Kan ev. ta med begge ut til fjorden så du kan få testa, dersom vi klarer å finne en ledig stund.

Tips: Svømmeføtter kjøpte jeg på bruktmarked, gamle svarte gummi for 10kr parret.

Tørrflua

Endret av Tørrflua
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.