Gå til innhold
Fiskersiden

ambassadør 10000 bg


tresben
 Share

Recommended Posts

Det er ei helt grei snelle. Selv om den nye gullfargede er en mye simplere snelle enn de eldre 10000 snellene til ABU. Disse var det en helt annen innmat i, og hadde 2 gir.

I prisklassen du nevner, er det endel annet jeg kanskje ville kikket litt på. Ei Shimano TLD 15 er ei snelle du vil være svært så fornøyd med :-)

Er det ei snelle du får på tilbud e.l. så er det ei helt grei snelle :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei 9000, og den den er helt grei til sluker opp til rund 200g.

Bremsen har absolutt kapasitet til virkelig stor fisk.

Tannhjul er imidlertid noget grove, og med tunge søkker (300g+) merker du motstanden bl. a. i form av støy, og mye energi går bort i dette når du veiver inn. Det blir fort tungt å sveive inn vekter over 200g.

Alt for tungt, og snella virker da pinglete.

Men til stor sei er den utmerket. Vær obs på at disse ofte går for under 1000,-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde passe bra til det fjordfisket vi bedriver da.

Spørsmålet ble vel egentlig stilt fordi vi begynte å bli litt skeptiske til BigGame snellene, veiledende pris på 2000 og fant dem stadig billigere i noen nettbutikker, faktisk helt ned i 700 for ei 10000 med snørefører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde passe bra til det fjordfisket vi bedriver da.

Spørsmålet ble vel egentlig stilt fordi vi begynte å bli litt skeptiske til BigGame snellene, veiledende pris på 2000 og fant dem stadig billigere i noen nettbutikker, faktisk helt ned i 700 for ei 10000 med snørefører.

kan du tipse oss andre om hvor du har funnet det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller heller denne:

Quantum Cabo PT 30 CNW PTS

http://www.tackletour.com/reviewquantcabopttroll.html

Er nå mulig å få tak i for under en tusing (betalte under 900 for min siste inkl moms og tollavgift) på Ebay, og rager himmelhøyt over Ambassadeurene i ytelse. Er kommet i ny forbedret versjon siden denne artikkelen.

Rå snelle med høy utveksling og mye power til at av lett havfiske.

Har to stk selv, en i str 30 og en i str 20 uten snørefører, den største tar vel 5-600m PP 30 lb, den minste 4-500m.

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I prisklassen du nevner, er det endel annet jeg kanskje ville kikket litt på. Ei Shimano TLD 15 er ei snelle du vil være svært så fornøyd med :-)

Du burde da vurdert denne da !! Se her

Til den prisen er det bare å løpe og kjøpe, har en slik selv og den har følgt meg nå i 8-10 år :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan du tipse oss andre om hvor du har funnet det ?

Her er en med 799 for 10 000 og 699 for 7000 snella:

http://www.rodes.dk/Fiskeri/Fiskehjul/Multihjul/

Og her koster 10 000 699, både med og uten snørefører.

7000 snella 599.

http://www.lystfisk.dk/default.asp?pageloa...=60&serieID=459

om du skal bruke fireline e. l. vil jeg ha vurdert 9000, da den har samme snørekapasitet som en 7000. Det blir mange meter 0,25mm.

Blir nok ei 10 000, den har oppgitt kapasitet på 355 m med 0.50, da skulle det bli plass til godt over 500 meter med 0.39 FL.

Har skumle planer om å prøve oss en plass i fjorden der det er over 400 meter dypt, og hvem vet hva som kan dukke opp da. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok ei 10 000, den har oppgitt kapasitet på 355 m med 0.50, da skulle det bli plass til godt over 500 meter med 0.39 FL.

Har skumle planer om å prøve oss en plass i fjorden der det er over 400 meter dypt, og hvem vet hva som kan dukke opp da. :)

På over 400 meters dyp ville jeg nok valgt ei anna snelle. Amb 10000 blir for veik til det fisket og det blir et slit bare å sveive opp snøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snella som Geir viser til ser unektelig småsexy ut. Men kjenner ellers lite til snella. Ellers ville jeg annbefalt TLD 15 eller den eldre modellen av 10000 (sort og ikke gullfarget) Ei anna snelle jeg har blitt litt forelsket i er Shimano Tekota 600. Den koster vel 2700kr, men har sett den i flere nettbutikker til 1200kr i år. Dette er iallefall snella jeg bruker mest for tiden.

Okuma Titus Gold ville jeg kanskje styrt litt unna, da denne virker for meg som ei kjøttkvern. Virker som om det er mye motstand i drivverk, samtidig som den korroderer vel mye til å være ei snelle som koster litt.

Endret av fiskekongen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller heller denne:

Quantum Cabo PT 30 CNW PTS

http://www.tackletour.com/reviewquantcabopttroll.html

Er nå mulig å få tak i for under en tusing (betalte under 900 for min siste inkl moms og tollavgift) på Ebay, og rager himmelhøyt over Ambassadeurene i ytelse. Er kommet i ny forbedret versjon siden denne artikkelen.

Rå snelle med høy utveksling og mye power til at av lett havfiske.

Har to stk selv, en i str 30 og en i str 20 uten snørefører, den største tar vel 5-600m PP 30 lb, den minste 4-500m.

Får henge meg på her, caboen er bare så jævlig bra, og har raskt blitt min favorittsnelle til lettere havfiske, regner med å bestille en i 20 størrelse, da jeg har en 30 fra før. Har ambassadeur 10000C, 9000 og 9000C også, og de blir pinglete i forhold. Har prøvd caboen ned til 330 meters dyp, og tatt brosme på 8,6, og det fikset den fint. Vil dog anbefale ei større snelle om du skal fiske mye på dypet. Regner caboen til å være minst på høyde med Shimano Torium og Daiwa Saltist( Saltist 50H er favoritten til mellomtungt fiske, får den for rundt 1400-1500 ferdig levert fra Veals)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ute etter ei snelle som hovedsaklig vil bli brukt på dyp ned til 200 meter, MEN som samtidig har kapasitet til å kunne brukes ned til 4-500 meter.

PS. Skjønner at jeg burde satset på 2 sneller men har bare råd til 1. :)

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du såpass dypt ville jeg gått for noe større enn Amb 10000 og Toriom 600 iallefall. Blir litt liten snørekapasitet og høy utveksling til det. Da ville jeg gått for snella som Havengel / limanda anbefaler eller TLD 15, som gir veldig mye for pengene. Koster ikke mer enn 80-90 USD på Ebay. Altså under 600kr + frakt. MVA er lett og slippe unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er ei TLD20 til 1099,- ny fra forhandler:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...&tot=112&page=2

Ikke noe særlig artig til lett fiske, men fin fra 150m og nedover.

Penn 4/0 HS med snøre på brukt til 700,-:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...&tot=112&page=2

Er billig!

Endret av Havengel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.