Gå til innhold
Fiskersiden

Store kroker


Daniel
 Share

Recommended Posts

Noen som vet hvor jeg kan få tak i sikkelig store kroker?

Tenker da på 15/0 og oppover, til hel agnfisk.

Brukte noen store jeg kjøpte av Frederic Kullin på titran i august, men vet ikke størrlesen eller hvor man får tak i de.

Skal fiske etter stor lange, brosme og kansje kveite...

Legger ved et dårlig bilde av en liten lange, nederst i høyre hjørne ser man litt av kroken.

Det er desverre det eneste jeg har som viser noe av kroken :rolleyes:

12862_s.jpg

Er det noen spesielle merker jeg burde velge?

Takknemmelig for evt svar :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kroken som vises på bildet ser ut til å være en helt vanlig mustad krok....

og selges der de selger utstyr til yrkesfiskere..

men vil tro at din lokale sportsfiskesjappe er behjelpelig med å skaffe slike kroker til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rønsingen Postet i dag, 02:06

Veals har Mustad Bronzed O'Shaughnessy - 3406 i 14/O hvis det er stort nok?

Takk for bra tips :D

Det burde vel holde til det meste det.

Masse annet heavy utstyr der som f.eks store svirvler, tackler osv som jeg kommer til å bestille.

Har du no erfaring på hvor lang tid det tar fra du bestiller til varene kommer i posten?

Trenger det helst før 11/11.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk de jeg bestilte i posten i dag, noe større enn forventet ( Mustad Bronzed O'Shaughnessy - 3406 i 14/O)

Spørs om de egner seg bedre på f.eks Titran til store langer, kansje til havål og håkjærring også...

Slenger med et par dårlige bilder:

13373_s.jpg

Et med bom/glide tackel som ikke er helt ferdig:

13372_s.jpg

Blir nok til at jeg bruker noe mindre i Langesund på lørdag, men testes skal de :)

Endret av Daniel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThorEH Postet i dag, 22:24

Jeg lurer litt på hvorfor man ikke bruker store sirkelkroker på dypet... som f.eks Owner Super Mutu 9/O, joda de er dyre. Men hvor ofte mister man egentlig kroker på dypet ? Tror jeg har slitt en gang siste 2 åra.

Har ikke noe med prisen å gjøre.

Jeg prøvde sirkelkrok etter lange på titran i sommer, men fikk ikke fisken til å sitte.

Brukte Mustad ultrapoint 12/0

Jeg tror jeg gjorde det riktig også, hadde Fredric Kullin som "innstruktør". Personlig likte han vanlige kroker bedre han også.

Er litt kult å kunne gi sikklige tilslag også da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På store dyp gir jeg i grunn aldri tilslag, men sveiver fisken på uansett om jeg bruker sirkel eller ikke. Sveiver selvsagt full pinne dersom jeg kjører J-krok. Uansett finner man endel digre kroker hos captharrys.com, tackledirect.com og melton.com også, samt det man trenger for å lage fortommer til big fish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hvorfor man ikke bruker store sirkelkroker på dypet... som f.eks Owner Super Mutu 9/O, joda de er dyre. Men hvor ofte mister man egentlig kroker på dypet ? Tror jeg har slitt en gang siste 2 åra.

Super Mutu 9/0 er jo ikke akkurat store da hvis det er snakk om lange eller brosme. At du ikke mister så mye kroker på dypet har vel sammenheng med at dere alltid ankrer opp, lettere å miste utstyr om man drifter, særlig rundt kuperte langeplasser, og da kan det fort koste litt å fiske med Owner-kroker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

O`shy 14/0 har vi kun brukt etter kjerringa ,og ja Daniel jeg har varit meget skeptisk till "sirkuskrok"selv men etter siste turen i Trondheimsfjorden så blir det ikke brukt noe annet en Owner supermutu 14/0 på mine håkjerrings tackle i hvertfall. Brukte først J-krok og mista ei stor madam på grunn av att J-kroken satte seg i svalget på fisken så hun fick mulighet å bruke 2,5mm wiren som tanntrå og de va ikke noe jeg rekomenderer.

Till "vanlig" fiske mener jeg 9/0-11/0 J-krok er passe størrelse. Men jeg må vel inrømme att jeg ska prøve mer med cirkelkrok fast tillslaget sitter i ryggmargen.

Skall ein tur till Trondheimsfjorden neste uke men ikke frykt norrbaggar denne gang er det kun skippern som er svensk ellers helnorskt mannskap.

:D

P.s unskyld hvis det blir en del svorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.