Gå til innhold
Fiskersiden

utsjekking av ny spennende plass


Atle M
 Share

Recommended Posts

etter en tekstmelding i går så MÅ jeg bare trosse drittværet og ta meg en fisketur i dag...har fått noen rapporter fra garnfiskere angående plassen der før uten at jeg har heftet meg med det men den meldinga jeg fikk i dag gjør at jeg må fiske...faren til en kamerat tok en skatedouble som vissnok var svære.Hvor grunt går disse rakkarne egentlig? fiskeren mente han fikk de på rundt 15-17 meter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som karakteriserer en god skateplass?

Ble litt overrasket når jeg ser Thor skriver 10-25 meter, har alltid sett for meg større dyp.

Vil det være muligheter inne i et havneområde? Dybden er jevn på 25 meter, og jeg regner med at det er sand-/leire-/mudderbunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det kun i glidende tackler med makrell. Sirkler rundt 5/O

Hva er det som karakteriserer en god skateplass?

Ble litt overrasket når jeg ser Thor skriver 10-25 meter, har alltid sett for meg større dyp.

Vil det være muligheter inne i et havneområde? Dybden er jevn på 25 meter, og jeg regner med at det er sand-/leire-/mudderbunn.

Sand og grusbunn. Kan godt finnes inne i havner.. De aller fleste mine er tatt på typiske sjøørretplasser. Leopardbunn og strømsatte sund (hver for seg)

Vet at Davidsen har fått noen skater bl.a i Øksfjord eller deromkring. Kanskje han kan si noe om biotoper norraføre. Ellers så er Villy sine i Nord-Trøndelag tatt utenfor en kai...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atle: Hvor stort er stort? :)

Vi har fått stort sett alle våre skater ved utløpet av ei stor elv. flat mykbunn trur jeg er viktig. her er det stort sett mudder det går i, men har også tatt endel på sandbunn. Har tatt noen av mine skater så grunt som 5 meter. men stort sett mellom 10 og 20 meter. Skata lever jo primært av krabber og eremittkreps.

Er forøvrig tatt spisskate på 25meters dyp her oppe, samt at de er oppdaget på samme dyp av dykkere i området rundt Frøya og småøene utenfor

Har fått endel skater på sirkel, men styrer unna sirkel nå. Går utelukkende i J-krok pga utformingen til kjeften til skata. Stort sett perfekt kroka.

Endret av Vilhelm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg måtte gi meg på tap da det haglet vanrett,men helt klart en interessant plass.startet med små kroker og fikk 4 sandflyndrer på rappen str.små.skiftet deretter til større j krok og lempet ut mellom bygene.etter en stund så strammet snøret seg rolig opp.ventet ca 10 sekund før jeg gjorde tilslag og fikk noen tunge nykk tilbake før det slapp.

fikk forøvrig se bilder av skatene og de var ikke 12 kg kunne de fortelle.etter kontrollveiing på land så var den ene 7,85 og den andre 9,9 kg....uansett pen fisk! begge var piggskater :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Frøya området har vi fanga piggskata på plasser som er flate men med forholdsvis harde bunntyper som grus,singel o rein stein bunn dyp fra 17-18m og helt ned till 200m. Her virker de som skata søker opp pågrunna ut på sommern og høsten.Har forholdsvis dårlig fiske på grundere vann under vår og førsommer da får vi den som regel på dypt vann. Noen som har samme erfaring? Har like go erfaring med seifilet som makrell.

Spisskate har vi aldri fått grunnere en 180m men har og hørt att dukkere i området har sett spissskata på grunna. Kan ikke vara noe anna en imponert av disse fiskene med tanke på att den som er tatt dypest (ombord hos meg )var tatt på ca. 580m. Litt forskjellige livsmiljø !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namsenfjorden føler jeg ikke kan sammenlignes med andre fjorder, da vi får dem her hele året på grunt vann. Var vel i desember og januar vi fikk fisk så grunt som 5 meter. Dypeste vi har fått de er vel på isen på Lygnin. da på 30-40meter. Når det gjelder agn, så har vi fått piggskate på reke,sei,seifilet,sypike,hvitting,makrellfilet, hel sild, sildefilet, akkar, og sjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve surgifix stappa med renska blåskjell eller knust krabbe, noe som har vart brukt i mange år i Sverige speciellt for steinbit men fungerer og veldig bra på hyse, torsk mm. Her kan du eprimentera med alle mulige blandniger for de sitter jo som støpt på kroken.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve surgifix stappa med renska blåskjell eller knust krabbe, noe som har vart brukt i mange år i Sverige speciellt for steinbit men fungerer og veldig bra på hyse, torsk mm. Her kan du eprimentera med alle mulige blandniger for de sitter jo som støpt på kroken.

:lol:

Har brukt dette, da med blanding av sild, reker,makrell og noe grunnfor og sardinolje. Agn som lukter vel og lenge, men faktisk så eter slimålen hull i disse pølsene også. Skal gjøre et forsøk med krabbe når jeg får orka å fiska opp litt små strandkrabber

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.