Gå til innhold
Fiskersiden

Fisketrygd eller ikke?


Laksefiskern
 Share

Recommended Posts

Er det noe her som kan gi meg en sakelig og god grunn til hvorfor fisketrygda ble helt tatt vekk på innlandsfiske, mens fiske etter anadrome fiskearter ble fisketrygda beholdt i sin helhet?

Hadde det ikke vært mere rettferdig f.eks å halvere begge istedet for å fjerne den ene og beholde uavkortet den andre? -Eller er det en logisk grunn for dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at argumentet da dette ble innført var at de fleste innlandsfiskbestander var/er underbeskattet, mens dette ikke er tilfelle for sjøørret-/laksebestandene. Fjerningen av fisketrygdavgiften skulle altså stimulere til økt beskatning av (overbefolkede) innlandsfiskbestander. Dette er selvsagt en sannhet med visse modifikasjoner, men jeg kan til en viss grad skjønne argumentasjonen, ihvertfall ift. situasjonen på nordvestlandet, der jeg kommer fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tanken var vel at trygda først og fremst skal brukes til kultivering av vassdrag med anadrom fisk. Kalking og kampen mot gyro.

Personlig var jeg ikke tilhenger av å fjerne fisketrygdavgifta da dette faktisk var penger som i sin helhet ble pløyet tilbake til forvaltning av fiskeressurser. Med andre ord ikke ei statlig melkeku av typen veiavgift mm.

- Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og også som Frisch sier - det er først og fremst anadrome arter som kultiveres - noe av argumentet mot fisketrygdavgiften har jo vært at det blir "ekstraskatt" siden pengene ikke i sin helhet har gått til fiskekultivering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.