Gå til innhold
Fiskersiden

VEGA`s juletorsk


 Share

Recommended Posts

Mange gleder seg nok til julemiddagen, om det er torsk eller noe annet som står på menyen. I disse travle førjulstider vil FS i samarbeid med VEGA forlag gjerne komme med en ekstra motivasjonsfaktor til å komme seg ut og koble litt av med fiskestanga :angry:

Konkurransen er enkel - største torsken tatt på stang i perioden 01.12.2006 - 31.12.2006

Vi benytter anledningen til å minne dere på at dere får markedets beste priser på bøker fra VEGA gjennom shopèn på FS

Bokshop

Bokomtale "Felthåndboka"

Førstepremie-2 bøker fra VEGA forlag:

Båtfiske

Ørretboms

For å inspirere til gode bilder blir det også en ekstrapremie til beste bildet av torsk i samme tidsrom:

Ørretboms

Alle fangstrapporter legges i denne tråden, evt kan dere klippe ut deler av en større rapport og legge torsken her. (Altså-kun torskerapporter her) Og dere kan selvsagt legge ut bilder av torsk som er mindre enn den foreløpig største for å delta i bildekonkurransen :D

vega.jpg

Jeg tipper vinnerfisken blir større enn min pers på 7.8 kg :D

0701200617555H7FGFitw4n1KnFMli.jpg?24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Får bidra med en liten torskerapport jeg også da, så vi får vekta opp på et visst nivå ihvertfall ;) (tviler på at denne blir stående dog, men det er nok det beste jeg får til før jul...):

Var en kvelds-/nattur i Oslofjorden etter småflekket rødhai igjen i går - og resultatet ble som tidligere ingen hai for meg, men min andre torsk over 5 som bifangst - fasiten i går ble 5,1 kg smellfeit Oslofjordstorsk, faktisk min nest største i Oslofjorden ever.

Bilde kommer ganske så snart - må bare få tak i det først...

(Hører for øvrig med til historien at jeg fikk en på 5,5 nøyaktig samme sted for 3 uker siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette jeg nå vil fortelle om hendte forige helg, altså søndag 10.12.2006.

Jeg våknet opp kl. 02:45 av en merkelig drøm. -"Jeg var på fisketur og hadde fått et solid napp,

men uansett hvor mye jeg sveivet fikk jeg aldri opp fisken jeg hadde på kroken." Så jeg lå lenge

å stirret i taket, å tenkte på drømmen. Snudde meg om, lukket øynene, å prøvde å sove litt til.

Men nei, hode var fult av tanker og jeg var lys våken. Min kjære kone og begge gutta våres, sov

jevnt og godt. Det var helt stille i huset. Så jeg sto opp, gikk en tur med hunden, og nøt natteroen.

Da jeg kom tilbake igjen var kl. 040, og dette på en søndag. Hva hadde vel jeg oppe å gjøre så

tidlig? Men nå har det seg slik at jeg er en kansje vel overiverig sportsfisker, så jeg satte meg ned

på huk foran stangholderstativet mitt. (Dette har plass til og inneholder 14 fiskestenger i forskjellig

størrelser og vektklasser.) Og tenkte på hvilken stenger jeg skulle ta med på dagens fisketur. Det

ble vurdert etter om jeg skulle bedrive spinn- eller meitefiske i dag. Jeg bestemte meg for spinnfiske.

Så da valgte disse tre kombinasjonene:Først valgte jeg ut en Best Kristall 240 10-40 grams stang med

påmontert en Daiwa Jupiter-Z 3550 snelle, deretter falt valget på en Cortec de luxe 210 10-30 gram's

stang med på montert min favoritt snelle, nemlig Sølvkroken Spinit Ultra 3000, den siste jeg valgte meg

var en Ron Thompson Firewave Spin 210 10-30 gram's stang med Okuma Exide EXR 30 snelle. Så grep

jeg fatt i "slukboksen", som i virkeligheten er et stort verktøyskrin. (inneholder ikke mer enn 359 sluker)

Og dermed bar det ut i natte mørket igjen. Det var stjerneklart vær, og bare minus 4 grader. Det blåste

ikke heller, så dette kunne bli en fin tur. Jeg dro ut til Krok, min favoritt plass. Der begynte jeg å kaste,

og prøvde meg frem med forskjellige "nattsluker".(mørke sluker) Uten at det ga meg noen napp. Så etter

en liten time, eller var det to? Begynte solen å titte frem i horisonten. Da gikk jeg over til å bruke Møre-Silda

i fargene sølv med rød. Dette fordi solen farget himmelen og vannet i en nydelig rødtonet soloppgang.

Vannet lå helt blikk, og det var så stille at min egen pust hørtes ut som motorduren til Kielbåten. Herlig

flott morgen, som mer minnet om en varm sommerdag enn en vinterdag i desember. Men da ble det fart i

fisken også. Jeg dro opp tre fine torsker på rundt 2 kilo. Så ble det stille for fisken, og fjorden lå nå "badet"

i et fint hvitt sollys. Så plutselig var det stopp, og ingen napp noe mer. Men jeg gir ikke opp så lett,

så jeg ble stående en god stund til. Men neida, fisken hadde "gått og gjemt seg". Så da var det bare å pakke

sammen, å dra hjem. Da jeg kom hjem lå fortsatt min lille familie å sov. Så jeg kokte kaffe, og lagde varm

lunch, med fisk på menyen. Skal si det var tre stykker som satte stor pris på min morgentur. For ingenting

smaker bedre en smørstekt torsk til frokost, tidlig en søndags morgen. Stor suksess for en morgenfugl, først

en flott fisketur, og deretter en varm lunch som gjorde både min kone og våres unger strålende fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. Da jeg kom hjem lå fortsatt min lille familie å sov. Så jeg kokte kaffe, og lagde varm

lunch, med fisk på menyen. Skal si det var tre stykker som satte stor pris på min morgentur. For ingenting

smaker bedre en smørstekt torsk til frokost, tidlig en søndags morgen. Stor suksess for en morgenfugl, først

en flott fisketur, og deretter en varm lunch som gjorde både min kone og våres unger strålende fornøyde.

Til å bli i godt humør av :D God stemning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare måtte ut en tur ! :D

Da jeg våknet til sol og vindstille måtte jeg bare en tur på sjøen.

Har ikke løsnet fortøyningene på mange uker pga. vind og drittvær og må innrømme at det var deilig å høre at motoren startet fint og få satt kursen ut av havna. Det var for mye gammel sjø på vestsiden og turen ble satt innover i Karmsundet. Det ryktes at det var kommet noe fin torsk, men det var ikke mye av det i dag. Et par halvfine lyse og fine torsker klarte jeg da å lure. ;) De var 2,8kg og 3,7kg.

Da var i hvert fall middagen i boks.

torsk_3700_171206_light.JPG

Ikke mye til bilde men......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.