Gå til innhold
Fiskersiden

Isfiskespill


GStrike
 Share

Recommended Posts

  • Svar 925
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jag har nyligen bytt ADSLmodem då jag fick ett ADSL2+ som kombinerar digital-tv och bredband....jag är visserligen utbildad nätverkstekniker (en gång i tiden) men har inte orkat konfigurera och öppna rätt portar för att kunna agera "host" ännu....får se när tid och framför allt ork ges :-)

Och jag sitter och försöker fixa detta nu så....problemet är bara att jag måste konfigurera både ADSL2+ modemet och dessutom routern då bägge dessa har brandväggs-funktioner....vi får se om jag får nån ordning på det :-P

Endret av DevilFish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jag skrev tidigare i den här tråden,,,på propilkki.no har jag citerat vad som står på finska forumet angående vilka portar som skall öppnas etc. Jag kan ev. vara behjälplig ... det beror lite grann på hur den burken som skall bli server 24/7 är confad gentemot routrar och modem etc.

Jag citerar här igen,,är en lååång text :blink:

Så här skriver Mikko som jobbar Procyon, skaparna av spelet, angående brandväggar, modem och portar om man vill kunna agera som "host" för nätverksspel !

(Jag råder dock dem som inte anser sig ha tillräcklig kunskap att INTE "rota" runt för mycket med inställningar på routern och öppna olika portar då man bör ha viss kunskap om nätverksteknik och routrar innan man ger sig på detta...alltså viss baskunskap bör man ha innan man gör detta, samt att man måste vara "Admin" i sitt nätverk.)

Citat:

Some things to check:

-Give access for Propilkki.exe to internet (or was it pp2.exe ?) (So allow it from your firewall, check "remember me", if you dont want to do this always).

-Check that used IP-address is correct. HOst MUST check his IP (i.e. here http://showip.net/ ). Host must tell to other players his IP address and others must use EXACTLY that given address.

- If someone has problems in hosting, let others try it.

- If computer is part of intranet (one IP address to internet, many routes to intra-IPs)., there is need to create a rule for traffic to your modem. For example, Zyxel Prestige 660 series needs to be customized for that.

Shortly, how to custom your modem (zyxel)

1) log in to your modem

2) go to NAT (SUA only, edit details)

3) create start 4500 (port), and end (4500) and then your intranet IP

after that..

4) go to your MODEMs firewall menu (still logged in)

5) Then to rule summary and modify it by creating a new rule. Setting might be something like this (I cant remember these exactly, but it is not so hard to have pp2 work as a host)

LAN to LAN (not sure about that, if this did not work, change it to something else)

Active (check)

Direction= FORWARD

Source ja destination address = any

Available services = Here you must create this propilkki2.exe rule, name it like you want it

TCP packages needs to be allowed (UDP not needed)

Time settings, let it be anytime

And then apply..

It should work after that.

så där står det alltså att om du sitter på t.e.x ADSL2 modem så får man gå in och NAT:a och öppna port 4500 (du öppnar "creatar" start port 4500 och end port 4500) eftersom du bara skall öppna den porten..

Jag mailade dig Link ;)

Endret av DevilFish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklaringen over er relativt mer komplisert enn det som er.

Det første du må gjøre er å åpne port 4500 tcp i routeren (om du har router), dette er avansert, men ikke umulig. Gå på "kjør"(windowsknappen-kjør) også skriver du "cmd" og trykker enter, deretter skriver du "ipconfig" nå finner du den interne ip'adressen din som kan være 192.168.1.107 f. eks. Nå skriver du inn 192.168.1.1 (altså fjerne de bakerste da disse varier fra pc til pc på nettverket) som en url adresse. Nå skal du få ett spørsmål om brukernavn og passord for å komme inn på routeren, dette passordet er normalt "admin", mens brukernavnet er blankt, men dette har dere sikkert kontroll på selv.

Nå kan dere konfiguere routeren som dere vil, dere kan gå på tilpasninger av spill og legge til propilkki og åpne porten.

Når det er gjort, så må brannmurene åpnes (disse må åpnes selv om du ikke har router). Normalt har du flere brannmurer, men dette varierer fra pc til pc. Men du har sikkert windows brannmur og denne må du konfigurere slik at port 4500 tcp blir ett unntak.

Utenom windows brannmur har du sikkert en brannmur med i ditt antiviruprogram som AVG eller norton etc. porten må også åpnes i brannmuren i disse virusprogrammene også.

Lykke til!

Endret av Balthasar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo absolut Baltasar, det är inte jättesvårt...men som du själv siger...sitter du bakom en router kopplad till ett ADSL2+ modem samt har Windows brandväggen så är det ju trots allt på tre (3) olika ställen som du skall konfigurera ;)

Och sen undrar jag om det finns verktyg så att någon/några kan administrera (starta komp, välja sjö etc.)en burk som står och kör ProPilkki2 24/7 eftersom Link knappast kan göra det dygnet runt :)

För övrigt skall jag åka och köpa öl nu ! :blink: Men vi syns på isen ikveld :)

Endret av DevilFish
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stiffer på catch-gamer forumet kom med denne forklaringen:

"Hei.

skriv i kjør "cmd" så ipconfig i cmd!

finn din ip. skriv denne inn i internett adressen (eks. http://198.68.0.100) du skifter seff ut denne ip'en med din.

da kommer d opp spørsmål om brukernavn og passord. det er som oftest admin og admin. eller admin og intet passord...

sjekk din andre ip på www.whatismyip.com

PS. vis du skal hoste en dedicated server eller gjøre deg "active" på dc++ må du slå på "portforwarding". som gjør at singnalene ikke stopper i routeren eller adsl boksen, men sendes videre på nettet!!!!!

håper dette fikser problemet ditt!!!!

LYKKE TIL;) "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja Balthasar om man gör på det viset så kan man INTE ta den adress som det står på IP-adress i cmd UTAN man måste ta den adressen som står på Default Gateway ... det är nämligen din defaulta gateway det vill säga Routern eller Modemet som du skall logga in på ...

så du skriver alltså in den Ip-adress du har som Default Gateway i explorers adressfält (webbläsaren)och loggar sen in på respektive enhet ...

Jag sitter bakom ett Zyxel 660H ADSL2+ modem och sen en Linksys router och kopplar jag förbi routern så verkar det funka att "hosta" ett network game men trots att jag har loggat in och confat både modem och routern så verkar det inte funka när jag kopplat in båda :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.