Gå til innhold
Fiskersiden

Nybegynner i startgropa


Arnabuen
 Share

Recommended Posts

Etter noen år som fluefisker ønsker jeg å fine tilbake til røttene innen sportsfiske nemlig meite, nermere bestemt kystmeite. :blink:

Bestilte meg en ny stang en Mustad Viking Multi tip Match 11,4 fot fra skitt fiske, og tenkte å bruke en eldre Abu snelle med baitrunner funksjon.

Første spørsmål er: Hva mer trengs i startfasen?

kroker størrelser etc. bly type, vekt?

Jeg vet at ingen oppgir gromplassene i et forum, men er det noen som har noen "gode" plasser som dere vil avsløre i bergensområdet.

Er det noen seriøse butikker som fører meite utstyr i Bergensområdet?

Arnabuen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det brukernavnet, er det vel du som må finne noen godplasser til oss, når det gjelder det lettere kystmeitet, som det utstyret du nevner passer til. :)

Når det gjelder litt grovere kystmeite, har vi vel vært ganske åpne når det gjelder en del av våre fiskeplasser i bergensområdet, det skulle vel dukke opp litt av hvert dersom du blar litt i fangstrapporter under vestlandet :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter noen år som fluefisker ønsker jeg å fine tilbake til røttene innen sportsfiske nemlig meite, nermere bestemt kystmeite. :blink:

Bestilte meg en ny stang en Mustad Viking Multi tip Match 11,4 fot fra skitt fiske, og tenkte å bruke en eldre Abu snelle med baitrunner funksjon.

Første spørsmål er: Hva mer trengs i startfasen?

kroker størrelser etc. bly type, vekt?

Jeg vet at ingen oppgir gromplassene i et forum, men er det noen som har noen "gode" plasser som dere vil avsløre i bergensområdet.

Er det noen seriøse butikker som fører meite utstyr i Bergensområdet?

Arnabuen :)

Godt du tar til vettet og kutter ut flua B)

Gromplasser er det enormt mye av i fjordene rundt Bergen, og de aller færreste av dem er hemmelige. Søk litt rundt på forumet, så skal du se det dukker opp noen gode tips. Et sted å begynne er jo denne tråden her. Mener det skal stå noen godplasser der.

Mtp butikker, så har Campelen Wallendahl endel meiteutstyr inne inne, og kommer til å ta inn mer neste år. Er det ikke i butikken kan det meste skaffes relativt kjapt. Stikk innom en dag og hør.

Mvh Oz

EDIT: Ellers er jeg enig med Gone_Fishing, tipper du har noen godplasser i ditt område å guide til :angry: Og ang. butikker finnes det mye snadder på nettet. Baardsen feks.

Endret av Oz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett burde det jo stått av en av bergensfiskerne:

"Kan du ikke sende en PM med tlfnummeret ditt så hooker vi opp på en tur i romjulen. Tror nok det vil være det beste alternativet å få sett litt utstyr i praktisk bruk, mens man skravler med eliten av norske kystmeitere"

:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ideelt sett burde det jo stått av en av bergensfiskerne:

"Kan du ikke sende en PM med tlfnummeret ditt så hooker vi opp på en tur i romjulen. Tror nok det vil være det beste alternativet å få sett litt utstyr i praktisk bruk, mens man skravler med eliten av norske kystmeitere"

:blink:

Jeg ville skrevet det hadde jeg vært her i romjulen. Eller til neste år for den saks skyld... Men jeg regner med at gutta tar grep.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter vel fortsatt på stanga....

Ingen fisketur enda ;) venter stanga en av de nermeste dagene.

Så til helgen :angry: fiske! hvis ikke fruen har lagt noen skumle planer om annet :angry:

Vel den som lever får se :D

Jeg hadde meg en tur i sentrum for å se etter søkker og litt annet småsnacs.

det var heller dårlige greier. :P

Sportsdepotet lovde at de skulle bestille inn skapelige søkker, så vi for se senere.:D

Men er det noen som har tips om hvor det er best å kjøpe agn (sild eller makrell)

Jeg har begrenset med plass i fryseren, så store innkjøp er utelukket.

:D Arnabuen :D

Endret av Arnabuen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen fisketur enda :( venter stanga en av de nermeste dagene.

Så til helgen :D fiske! hvis ikke fruen har lagt noen skumle planer om annet :)

Vel den som lever får se :D

Jeg hadde meg en tur i sentrum for å se etter søkker og litt annet småsnacs.

det var heller dårlige greier. :(

Sportsdepotet lovde at de skulle bestille inn skapelige søkker, så vi for se senere.<_<

Men er det noen som har tips om hvor det er best å kjøpe agn (sild eller makrell)

Jeg har begrenset med plass i fryseren, så store innkjøp er utelukket.

:) Arnabuen :)

Campelen på Wallendahlhuset kommer til å ta inn endel kystmeitegreier over nyttår. Deriblant også søkker. hør der. Etter å ha sett på (og vært med på å sette opp) bestillingslistene der, ser det ut til at de kan komme til å bli bra på kystmeite til neste år.

Agnfisk er ikke lett på denne tiden i Bergen, men Strandkaien fisk har i blant inne både makrell, sild og brisling, så det er mulig du kan få napp der. Ellers er tipset å kjøpe større fryser og fiske masse makrell til sommeren ;)

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja ja, så var stanga i posten på vei tilbake til butikken.

Så jeg får vel bruke ventetiden til å gjøre klart resten av utstyret.

Et lite spørsmål angående sjokkfortom/ fortom

16279_s.jpg

Er det slik det gjøres:

Sjokkfortommen knytes til hovedsnøret, og er så lang at den går noen tørn rundt snella og ca 1 fot utenfor toppringen.

Der knytes det fast en hempe eller en svivel med hempe, for lettere skifting av selve krokfortommen.

Holder det med de dimmensjonene som er oppgitt på snørene, med 90 grams blylodd.

:P Arnabuen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig så var ny stang kommet fra Skitt fiske

tok noen prøvekast i dag, helt topp

Så nå er det på tide at vergudene slutter å vaske vestlandet, slik at det går an å fiske uten tørrdrakt. ;)

Bestilte meg en mustad tripod, fy søren så lang den var sammenslått. ;)

hvordan får dere med dere alt utstyret på tur.

Takboks eller tilhenger, for i kupeen er det vel ikke plass.

Vel fiskene får være i fred fram til neste helg, men da skal jeg ut å plage noen :lol:

Kos dykk i frinaværet :D

:lol: Arnabuen :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.