Gå til innhold
Fiskersiden

Hvilken årgang er denne?


Roger L
 Share

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe en Ambassadeur 1601C på ebay, den har nr.: 070009/45 på snellefoten, noen som kan si ca. når denne ble laget?

Samtliga utom möjligen några få är tillverkade på 1990talet. Alla är dock lika på insidan. Det är en fantastisk rulle till UL fiske rätt ur kartongen, och rullens potential som trimobjekt är helt fantastisk. Det är igentligen bara slirbromsen som kan anses utdaterad men ett lamellbyte är väldigt enkelt och kostar inte särskilt mycket.

Köp den! Jag har flera 1500 och 2500 själv som används flitigt. :lol::P;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, her er ett spørsmål til; er en 1600C laget på nittitallet like bra som en 2500C laget på slutten av 70 tallet?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har tenkt å "super tune" en av disse små ambassadeurene, jeg har 2 stk 2500C, men de er litt slitt, så jeg tenkte å kjøpe en til som er strøken utvendig, men jeg liker også å fiske med sneller som har tommeltangent (1600C), så jeg er litt usikker på hva jeg skal velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, her er ett spørsmål til; er en 1600C laget på nittitallet like bra som en 2500C laget på slutten av 70 tallet?

Grunnen til at jeg spør er at jeg har tenkt å "super tune" en av disse små ambassadeurene, jeg har 2 stk 2500C, men de er litt slitt, så jeg tenkte å kjøpe en til som er strøken utvendig, men jeg liker også å fiske med sneller som har tommeltangent (1600C), så jeg er litt usikker på hva jeg skal velge.

Grundkonstruktionen i alla 2500C från 1975 och framåt är densamma, men i de äldre 70talarna är huvuddrevet i aluminium och huvuddrevsbussningen gjord så man får veva nästan två varv innan veven kopplar i spolen, Utväxlingen i 70talarna ger c:a 40cm per vevvarv medan de nyare ger c:a 50 cm per vevarv. Spolaxellagren i de äldre är av betydligt bättre kvalitet, men eftersom de var "torra" från fabrik tålde de inte saltvatten särskilt bra. Slirbromsen i rulltypen oavsett ålder är utdaterad, men med moderna kolfiberlameller och rätt fett så har man en broms som fungerar utan ryck och som kan stoppa även grövre fiskar.

Om rullarna är skavda på utsidan finns nya gavlar och nya stativ att köpa från ABU. Resten av innehållet är det bara att flytta över, och in med riktiga lameller, en ny trelagrad lättviktsspole med matchade keramhybrider, och om Du vill så in med linspridare och drivhjul som även de är keramlagrade linspridare, så har Du sen en liten snelle som kommer att skänka Dig mycket glädje framöver.

Endret av U.T.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.