Gå til innhold
Fiskersiden

Spekesild som agn.


GStrike
 Share

Recommended Posts

Skal denne vannes ut først, eller skal man bare bruke den rett fra pakken?

Står på pakken at den bør vannes ut i 30 min, men det er jo til mat da.

Har også en boks med blåskjell i vann, men så i etterkant at den også inneholder sitronsyre. Noen som har prøvd disse, eller har noen meninger om denne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spekesilda brukes som Trond sier. fungerer knalbra...

blåskjell: har fått utrolig lite på disse( hvis det er de som ligger i lake). plukk heller på lavvann og frys ned. sammen ed alt annet du finner i fjæra.(diverse skjell, snegler, børstemark, sanmark, osv.)

surretråd er alfa omega til slike agn, og til blåskjl kan du bruke fingerbandasje eller damestrømper for å pakke inn agnet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spekesilda brukes som Trond sier. fungerer knalbra...

blåskjell: har fått utrolig lite på disse( hvis det er de som ligger i lake). plukk heller på lavvann og frys ned. sammen ed alt annet du finner i fjæra.(diverse skjell, snegler, børstemark, sanmark, osv.)

surretråd er alfa omega til slike agn, og til blåskjl kan du bruke fingerbandasje eller damestrømper for å pakke inn agnet:)

Står det er i vann, men det går vel for det samme. Skal gi det et forsøk, to-kroks paternoster med en krok med spekesild og en med blåskjell. Får ser om det kan gi nå.

Surretråden er ikke noe problem, har hamstret endel, men strømpebukse er kanskje verre. Synes ekspeditørene så rart nok på meg når jeg kjøpte perlesmykker... Får se om kona har et par jeg kan "låne".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktisk så syns jeg de blåskjellene som er hermetisk på boks er mye bedre enn de andre i lake. de i lake er mer som smakløse...men blåskjell blir ikke brukt noe særlig.men det blir nok å ha en slik boks i fiskesekken til enhver tid om man er i beit for annet agn

blåskjell er fine til å fylle en feeder med f.eks, bruker det lite jeg og (selv om ferske blåskjell er knallbra agn til flyndrer og andre arter), men skal prøve de hermetiske, for de i lake er ikke et alternativ.... :D

G-Strike: kan være lurt å prøve ut agn slik du sier, er jo godt mulig at det vil fugere kjempebra på dine plasser, selv om det ikke funker her, sånn som jeg fisker. ser jo at det er enormt store forskjeller på hvilke erfaringer vi har med samme agn her i landet, enten det er reke vs. makrell eller andre agn.

du må finne ut hva som funker for ditt fiske, men det er lurt å høre med andre hvilke erfaringer de har....

95% av det jeg kan i dag om kystmeite, har jeg lært av andres erfaringer, resten har jeg tatt der og da.

kanskje det hadde vært en ide på fangstrapporterå skrive hvilke tackler som fugerte, og hvilket agn som var bra/dårlig under dagens forhold? tror det kan være til nytte for mange.

lykke til med forsøket ditt, håper du lykkes!! :D;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok et lite forsøk ikveld, fiskesuget er på topp nå! Endelig har vinden løyet såpass at pysete meg gidder å sitte ute. Har tenkt å prøve meg i havnebassenget her. Ser for meg at det er fin bunn, og noen av yrkesfiskerene pleier å ligge her med båtene sine når de selger blandt annet reker. Er mye torsk og annen fisk rundt disse båtene, så det kan sikkert være flatfisk der også. Og nå som jeg har fått meg en skikkelig hodelykt, så skal ikke flyndrene føle seg for trygge! <_<:lol: Kanskje det kan være noe annet spennende også der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok et lite forsøk ikveld, fiskesuget er på topp nå! Endelig har vinden løyet såpass at pysete meg gidder å sitte ute. Har tenkt å prøve meg i havnebassenget her. Ser for meg at det er fin bunn, og noen av yrkesfiskerene pleier å ligge her med båtene sine når de selger blandt annet reker. Er mye torsk og annen fisk rundt disse båtene, så det kan sikkert være flatfisk der også. Og nå som jeg har fått meg en skikkelig hodelykt, så skal ikke flyndrene føle seg for trygge! :)<_< Kanskje det kan være noe annet spennende også der...

Lykke til, ser frem til en flott rapport da :lol: med MASSE bilder av fete fisker :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry jeg ikke så denne før nå.

Jeg testet spekesild vs. reker i min lille lysingegutsing i jula. Jeg fikk ingenting på reker men torsk, hvitting, knurr og sei på spekesilda. Ikke de helt store, men jeg har aldri blanka når jeg har brukt spekesild.

Jeg kjøper de "ferske" pakkene på Rema e.l. og kutter de opp i lange tynne strimler. De sitter veldig godt på kroken med litt elastisk tråd som surring.

Gleder meg til å lese grove fangstrapporter fra FÆSK-land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.