Gå til innhold
Fiskersiden

Ørretbombe med wobbler til sjøørret?


 Share

Recommended Posts

Jeg har bla en 7cm Rapala Orginal sølv som jeg har lyst til å prøve på sjøørreten, men å kaste den aleine blir ikke lange kastet (jeg har en 9 fots beastmaster). Jeg vet at noen bruker små wobblere og ørretbombe etter ørret, men er det noen som har erfaring med dette til sjøørret? Hadde tenkt å bruke en intermediate synk bombe og en flour carbon fortom på ca 1.5 meter. Blir ørreten skremt at bomba? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bla en 7cm Rapala Orginal sølv som jeg har lyst til å prøve på sjøørreten, men å kaste den aleine blir ikke lange kastet (jeg har en 9 fots beastmaster). Jeg vet at noen bruker små wobblere og ørretbombe etter ørret, men er det noen som har erfaring med dette til sjøørret? Hadde tenkt å bruke en intermediate synk bombe og en flour carbon fortom på ca 1.5 meter. Blir ørreten skremt at bomba? :D

blir litt rotasjon under kastet med så stor wobler, men det hjelper litt hvis du f.eks kjører med 1meter fortom, og det ser ut til at sjøørreten ikke blir så skremt av ørretbomba, fisker jo med flueopphengere en og to meter over duppen og fisken går på begge.

her må du lage et komprimiss med kastelengde og fortomslengde. kortere fortom gir lengre kast.(ikke forvent deg de aller lengste kastene, men det går nok litt lengre enn til vanlig...

men hvis du planlegger å bruke en liten wobler, kan du oppnå laaange kast :D:P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg var i butikken i går for å kjøpe ei bombe, og de hadde milo bombe som het intermediate og intermediate synk. Hva er forskjellen på disse, han i butikken visste ikke? Hvilken burde jeg velge når jeg skal bruke wobler bak?

Endret av arne mo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg var i butikken i går for å kjøpe ei bombe, og de hadde milo bombe som het intermediate og intermediate synk. Hva er forskjellen på disse, han i butikken visste ikke? Hvilken burde jeg velge når jeg skal bruke wobler bak?

Intermediate (semiaffondante static) synker 10-30 cm, intermediate (semiaffondante) synk går ned til 0,5-1 meter.

EDIT: De andre variantene av Milo Bubo er: Flytende (gallegiante), Synkende (affondante) 1-3 meter og Hurtigsynkende (superaffondante) 3-15 meter.

Endret av Trond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har bla en 7cm Rapala Orginal sølv som jeg har lyst til å prøve på sjøørreten, men å kaste den aleine blir ikke lange kastet (jeg har en 9 fots beastmaster). Jeg vet at noen bruker små wobblere og ørretbombe etter ørret, men er det noen som har erfaring med dette til sjøørret? Hadde tenkt å bruke en intermediate synk bombe og en flour carbon fortom på ca 1.5 meter. Blir ørreten skremt at bomba? :)

Hvorfor ikke kjøpe et par wobblere som er fantastiske til lange kast? Eks: Vicke og Gladsax.

Har også forøkt med mindre sluker på ørretbombe - dette er ganske kronglete med en del floker og ikke så lange kast som forventet.

Ellers er det ingen problem med å ha veldig kort fortom ved bruk av ørretbombe, dette skremmer ikke fisken - har selv hatt mange tilslag på bomben når jeg er ute og fisker (jeg burde kanskje montere en krok på bomben????)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.