Gå til innhold
Fiskersiden

Ismeite-tackler


beerbellybob
 Share

Recommended Posts

Jeg tenkte å lage noen tackler til gjeddemeite, og er ute etter noen bilder/beskrivelser av hvordan folk lager sin tackler.

Har kikket på Leiruds sider og funnet mye nyttig der, men er interessert i om det er noen som har andre varianter av tackler til ismeite etter gjedde.

Har forsøkt å søke på forumet, men finner ikke noe, kanskje jeg bare er litt treig når jeg skal finne søkeord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en liten link på oppsett vis du glemmer duppen http://www.hooklinks.co.uk/pike/navigation2/pikeframe.html

og her er det hvordan du lager tackel http://www.foxint.com/articles.php?lang=&article=48

tacklene blir som regel satt i sammen med knarps i stedeb for og bli knytt som i linken, jeg syns tacklene blir finere da dem blir knytt men det er vel ikke hvor fine dem er som fanger fisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde mye problemer med iskanten under sikfiske. Dette løste vi med og feste splitthaglet på en senestump.

Når jeg ser på de foreslåtte tackler ser jeg at det sitter mye dims på hovedsena som kan gi deg problemer når fisken er rett under hullet. Da tenker jeg på at dette kan hekte i iskanten under.

Blir ikke blyet med fisken hvis sena ryker også?

Kanskje man bør droppe den øverste svivelen og la søkket gli fritt oppover sena :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette gir ikke noen store promlemer med is kanten, men det lønner seg og sette på en litt stor stopp bead på hoved senen så alt ikke blir med opp i stang ringene og det låser seg der da gjedda får et utras..

hvis hoved sene ryker så blir søkket med, men det er som regel ikke større en 10-12 gram.

da er det vel egentlig værre att det har to treble kroker i seg og en halv meter lang fortom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm :)

Tre sena gjennom blyet. Fortsett med sena gjennom bead'en.

Knyt sena til fortommen.

Den ferdige fortommen har bare en enkeltkrok i ønsket str og er bare 30-40 cm.

For at ikke blyet skal skli på sena, kan du sette en stoppknute på hovedsena over blyet.

Riktig rekkefølge fra stanga blir: Stoppknute- bly- bead- svivel- wireklemme- wire- wireklemme- svivel- splittring- treble. B)

Liker du ikke at blyet sklir direkte på sena kan du lime fast en tubingbit inne i blyet.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor fordel å bruke overfortom, hvis gjedda tar agnet på vei ned. Da søkket synker fortere enn fisken og fører til at fisken blir liggende langs hovedsena. Når gjedda tar agnet kan den fort klippe hovedsena. Med en meter overfortom kommer aldri fisken høyere enn overfortommen på vei ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.