Gå til innhold
Fiskersiden

Innkjøp av meite / surfutstyr


Gjest Døsen
 Share

Recommended Posts

Gjest Lettaste Døsen

SO - NY SESONG - NY DISIPLIN

Har planar om å kome i gong med meite / surffiske i år og må følgjeleg gjere eit par investeringar. Råma for handlerunda er 2 stenger med snelde for inntil fem tusen.

I utgangspunktet hadde eg tenkt å kjøpe desse to STENGENE, ser ut til å vere gode tilbod samanlikna med det andre tilbyr:

Mustad Viking Long Cast 16' - kr 1299 hjå Baardsen, veil kr. 2600

Mustad Viking Multi Tip Match - kr 699 hjå Baardsen, veil kr. 1.200

I tillegg må SNELDER skaffast:

Vurderer å prøve denne: Jaxon Roxan 650. 700kr

Nr 2 - open

So dukka dette PAKKETILBODET opp:

http://www.aktivfiske.no/shop/newdefault.a...ProductId=40209

Kort oppsummert er det lett å gå seg vill i utstyrsjungelen - difor:

Kom med innspel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale LongCasten om du vil ha ein lang og laaaangtkasetende stang, men dropp den Jaxon snella, og få deg en skikkelig snelle med en gang. En billig drittsnelle blir ett irritasjoenmoment.

F.eks en Shimano Biomaster 8000XTA eller XSA (du finner den og på Baardsen)

Multi-tipen en en knakende god stang det og, men mye lettere enn LongCasten. Så de er ganske forskjellige stenger, så fortell gjerne litt om hva og hvor du fisker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk longcast til jul,og skaffet Multitipèn selv i romjula, og førsteinntrykket er klart positivt for begge.

Longcasten er lett og fin tross anselige 16 fot, og fungerer fint til distansemeite med søkker rundt 150 gram.

Multitipen har jeg brukt mest på nærdistansfiske(40- 50m), etter flatfisk og hvitting , og de myke toppene gir god nappindikasjon. Den er vel oppgitt å kaste 1-3oz, men med den hvite toppen har jeg brukt 4oz,dog med forsiktig kasting.

PÅ longcasten har jeg en Penn Surfmaster 850,og de går ypperlig sammen. Denne snella gav jeg kun 50£ for hos Veals, og det er mye snelle for pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Skal vi sjå...

Eg fiskar enten kring Oslofjorden eller på Nordvestlandet, Husevågøy rett sør for Måløy. Ser føre meg at multi-tipen er ok til Oslofjorden og høver fint til vanleg fiske vestpå. Long Cast ser eg føre meg å nytte til grovt fiske på vestlandet ned mot 200 meter, særs stri straum samt rufsete botn med mogelegheit for grov fisk type lange-brosme-skate-havål-torsk-sei. I tillegg fiskar eg ofte saman med slekt og vener, og det er meir hensiktsmessig å ha multien som "lånestong" enn ein tong sekstenfotar.

Kva snelde angår har eg vurdert Shimano og skal samtale med Frode på Baardsen ang. løysingar. Gode / dårlege surfsnelder har eg lite greie på, men har registrert ein "baitrunner-diskusjon" på sidene her. I kva grad er det nytte i baitrunnerfunksjonen når det vert ekstremt mykje straum?

Jøss, Thor foreslo Shimano, det var jammen overraskende!

:lol:

EDIT: Tror ikke du vil angre hvis du slår til på pakketilbudet heller. :)

Erfaring med desse merka Trond?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fiska med DAM stenger eller sneller, men har da tafsa på utstyr i butikken som jeg ikke hadde nølt med å kjøpe.

Når man ser på "før" prisen på pakken så kan det da umulig være noe rask de har satt sammen.

Når det gjelder Shimano til surf så har jeg ei Power Aero som jeg er strålende fornøyd med, den er minst like god som Okuma Axeon snella mi. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dam settet har en frekk pris! Stanga er akkurat det du er ute etter til fiske på Nordvestlandet (er selv fra Volda) og etter artene du nevner og tåler tøffe tak. Den passer jo også til mindre arter på langt hold her i Oslofjorden. Hadde ikke nølt her. Med tanke på at stanga kostet 3 lapper og nå dumpes på grunn av den nye serien til Dam, er dette et bra kjøp.

Mustad Multi Tipen er herlig å fiske på grunnere vann med, anbefales på det varmeste. Har brukt den i et og et halvt år og den har klart havnet blant favorittene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil anbefale LongCasten om du vil ha ein lang og laaaangtkasetende stang, men dropp den Jaxon snella, og få deg en skikkelig snelle med en gang. En billig drittsnelle blir ett irritasjoenmoment.

F.eks en Shimano Biomaster 8000XTA eller XSA (du finner den og på Baardsen)

Multi-tipen en en knakende god stang det og, men mye lettere enn LongCasten. Så de er ganske forskjellige stenger, så fortell gjerne litt om hva og hvor du fisker

Hei.

Det behøver ikke vare en dritt snelle bare fordi jeg selger den billig. Veil pris på denne ville vart ca. 1300 kr. hvis den ble solgt i norske butikker. Ja ja... Jeg liker den veldig godt og hver gang jeg bestiller den fra utlandet for å ha den for meg selv så er det alltid noen som kjøper den av meg. Har solgt over 50 stykker av denne snella hittil og har enda ikke hatt noe negativt tilbakemelding.

Men det er helt riktig det at shimano i samme klasse slår denne snella på kvalitet.

Duke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Shimano vs okuma? Har nytta båe merkja, aldri hatt problem med nokon av dei og fått hågjel på båe.

DAM - settet vert tinga no.

Attende til baitrunner. Korleis ter denne funksjonen seg i vassmasser med ekstremt mykje straum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.