Gå til innhold
Fiskersiden

fiske og lovlydighet


Hallvard
 Share

Recommended Posts

Fikk en mail om denne reportasjen og ville dele den med dere og kanskje få igang en diskusjon

Kom over en reportasje i Gudbrandsdølen Dagningen fra Lillehammer som dere bør lese. Vi skal jo være lovlydige, men hvor går grensen om det ikke ligger til rette? Avgjør hva dere synes om denne saken.

Arrogant fiskeoppsyn i Lågen

Av:

1. oktober dro jeg og min bror til Tretten for å fiske harr i Gudbrandsdalslågen. Jeg hadde vært der før og visste at det er salg av kort på den lokale Statoilstasjonen og på den lokale Coopbutikken (begge ligger under 300 meter fra elva). Siden dette var en søndag dro vi til Statoil og spurte etter fiskekort. Kassadama fortalte oss at de var tomme for kort. Jeg spurte så om hvor jeg kunne få kjøpt kort. Hun svarte at hun ikke visste.

Vi dro så til Coopbutikken for å sjekke, men den var naturligvis stengt. Etter dette dro vi ned til elva ved renseanlegget. Dette er ca. 100 meter unna Statoil. Vi tenkte det kanskje sto opplyst der hvor vi kunne få fatt i kort. Her fantes ingen skilt i det hele tatt, verken med fiskeregler eller andre opplysninger. Deretter dro vi over på andre siden, men fant ingen ting der heller. Da bestemte vi oss for å fiske likevel, og regnet med at vi kunne få kjøpt kort av oppsynet dersom dette skulle komme.

Etter en tid dukket en oppsynsmann opp. Jeg sa det som det var, men fikk til svar at det var mitt ansvar å skaffe kort. Jeg repliserte at da måtte man i det minste gjøre det mulig å få tak i kort. Da fikk jeg til svar at jeg kunne betalt på nettet før jeg dro. Jeg mente dette var litt søkt, all den tid jeg ikke visste at dette lot seg gjøre, og at jeg hadde kjøpt kort på Statoil før.

Videre hevdet oppsynsmannen at han ikke hadde lov å selge meg kort når han gikk kontroll, noe jeg syntes hørtes rart ut. Jeg spurte videre om hvilke opplysningsplikt elvelaget har ovenfor meg som fisker, samt krav om tilgjengelighet/salg av fiskekort. Jeg fikk til svar at det sto «alle steder» at det var fiskekort i Lågen. Jeg bad så oppsynsmannen vise meg hvor dette sto. Det eneste han klarte å finne frem var et skilt hvor det sto «A/L Lågen Fiskeelv». Dette skiltet var til alt overmål plassert langt unna der vi ankom elva.

Jeg spurte om han mente jeg ut fra dette burde skjønt at det var fiskekort, og hvor jeg fikk tak i dette. Til dette svarte han ja. Oppsynsmannen måtte også innrømme at han ikke kjenner reglene rundt dette.

Jeg bad deretter om oppsynsmannens navn samt navn på leder i elveeierlaget. Jeg ringte leder i Elveeierlaget og la frem historien, og mente de kunne vært noe rundere i formen ut fra sakens natur, men fikk til svar at de politianmelder tjuvfiskere. Han dro også frem muligheten for å betale på nettet, hvorpå jeg repliserte at jeg ikke kjører 1,5 time hjem for å løse kort.

Jeg skjønner at jeg ikke skal fiske uten gyldig kort, men det hadde kanskje vært på sin plass med en noe mer ydmyk holdning. Har man skjønt forholdet leverandør/kunde? Jeg hadde tross alt aktivt forsøkt å få tak i fiskekort i forkant.

Jeg er medlem i Norges Jeger & Fiskeforbund og har i etterkant tatt opp saken med dem. De trakk på skuldrene og mente elveeierlaget hadde retten på sin side. Dette synes jeg er en meget slapp holdning fra organisasjonen som skal ivareta fiskerens interesser. Skal alt ansvar i slike saker ligge på fiskeren? Har ikke elveeier noen form for opplysningsplikt? Dette kan da umulig være riktig eller rettferdig.

Jeg regner med at det er flere enn jeg som har opplevd en slik sak, og mener derfor at dette er en prinsipielt viktig sak. Jeg har for øvrig godtatt boten for å unngå mer tull, men det er i alle fall sikkert at jeg aldri mer kommer til å fiske i

Gudbrandsdalslågen. Jeg akter ikke å gi slike folk så mye som ei krone i inntekt.

John Ottesen, Eina

Ja sånn kan det altså gå når en er instilt på en herlig og oppfriskende fisketur med gode opplevelser. Nå som den nye sessongen ligger i startgropa, så får vi oppmuntre hverandre til å være lovlydige. Skitt fiske og ellers lykke til med gode naturopplevelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er medlem i Norges Jeger & Fiskeforbund og har i etterkant tatt opp saken med dem. De trakk på skuldrene og mente elveeierlaget hadde retten på sin side. Dette synes jeg er en meget slapp holdning fra organisasjonen som skal ivareta fiskerens interesser.

Absolutt en god grunn til å melde seg ut av NJFF i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.