Gå til innhold
Fiskersiden

Størrelsen på fluene?


ErikR
 Share

Recommended Posts

I den senere tid, har størrelsen på fluene vært et heftig diskusjonstema. trenden er at fluene har blitt mindre og mindre.

selv bruker jeg mindre fluer av annen type enn det jeg gjorde før. men trengte jeg egentlig det? jeg bruker jo stort sett samme flue hele sesongen nå.

hører stadig historier om folk som drar fisk på store sunrayer på lav-vannstand, mens kompisen som fisker med allys #14 ikke kjenner nappet..

f.ex: mange bruker jo ally's shrimp som hovedflue på lav elv. denne fluen brukes ofte i størrelsene 12-14. men den har samtidig en lang hale og plutselig er fluen like lang som ei str 6 krokflue. litt merkelig....

hva mener dere om dette?

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville heller ha fisket med en boks full av ei flue i forskjellige størrelser, og heller fokusert på å fiske flua med rett teknikk.

så ja, jeg tor at størrelsen har mye å si.

et eksempel: bant opp endel fluer av en type til SØ, den leverte hele helga, men i stor størrelse om natta og liten på dagen.

et annet er at jeg fisker av og til med knøttsmå tuber på lavt vann, helst SS, og de fanger bra med fisk, bare jeg får rette bevegelsen. og alle vet at ei diger SSvekker laksen på normal og høy vannstand

:blink::blink:

Endret av kim andre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det dreier seg kun om TRO :D

Små, store, gule, grønne?

Man må jo bare prøve det man har.

Du vet jeg mener størrelsen er viktig, men jeg vet jo aldri helt hvilken som er "best" alltid. Variasjon er vel nøkkelen uansett fisketeknikk?

På lite vann med oppstrømsmending og ei allys=katastrofe i 90% av tilfellene, gjelder uansett flue spørr du meg.

Ei allys fisket 90 grader på elva ved lite vann=lit mindre katastrofe.

Jeg tror ang. allys at halen, dersom den er sparsomt dressa, slik jeg liker den på de små variantene, fungerer mer som bevegelsesattraktor enn forlengelse av flua. En #10 krok med sparsom dressa hale tror jeg viser flua som lita, men med stor bevegelse kontra en sunray i samme str.

Kan ikke forklare hvorfor sunrays fisker bedre i raskere strøm og allys i roligere (min erfaring), men det må være noe med oppførselen på flua i samband med størrelsen og selvsagt farten.

Det blir bare gjetning, men det har vist seg gang på gang at allys er ei bedre fle for min del der det er lite strøm og gjerne lite vann enn f.eks en sunray fisket på samme måte.

Når det er sagt har det flere ganger skjedd at flueskiftet gikk fra allys til sunray, der sistnevnte ble trukket inn over hølen. Tror det har like mye med måten flua da fiskes over hølen som flua, men så er jo fargen og oppførselen på de to fluene noe ulik og kanskje nok til å trigge en ellers "kokt" laks?

Og ErikR vi er jo enige om at den flua som sitter mesteparten av tiden på fortommen er den som fanger mest fisk i løpet av sesongen

;)

Vi er igjen tilbake til spørsmålet om TRO :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen på flua/tuben har jo selvsagt meget å si i det lange løp.

Svært ofte er størrelsen det viktigste fremfor alt (hvordan flua ser ut).

Til og med under flom eller stor elv utpå sommeren (hvis vanntemp. er ganske høy) har vi mest suksess med bittesmå fluer. Og det nytter ikke med ei lita flue/tube på stor og iskald junielv.

Så riktig størrelse på flua, kombinert med omtrent riktig fylde/dressing og riktig karakteristikk av fluas totale utseende er helt avgjørende for gode fangster gjennom en sesong !

Så fluas størrelse er ganske så avhengig av vanntemp. og strømforhold.

Men ingen regel uten unntak. Så unntakene kan også være vel verd å prøve av og til :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelsen på flua har mye å si hvis du skal fiske på den mest effektve måten gjennom en heil sesong. Men, størrelsen er ei kombinasjon av fluens "fart" gjennom vannet OG aktuell vanntemp.. akkurat det som sølvreven var inn på.

Reint generellt kan enn også lilføye at nykommen, lusete fisk (maks 1 til 2 uker i elva) foretrekker større/lenger fluer enn fisk som oppholt seg i elva lenger tid. Med en viss reservasjon -ved flomelv gjelder dette ikke.

Fisker du en heil sesong med kun en størrelse på fluene så fisker dei optimalt i kunn en periode (eller kunn et forhold). Dette lever en novis på lenge og kreativiteten kan hemmes av denne kort suksessen til å skape en motvilje til å prøve noe nytt/annen størrelse.

Fisker enn med små fluer er det viktig at disse ikke fisker for raskt tvers vannmassen (et "lite kryp" klarer neppe noe annet). Omvent, fisker du stort er det sjelden flua kan fiskes for raskt gjennom vannmassen. Her kan det t.o.m. vare at den fiskes for langsomt. Da mister fisken straks interessen for den.

Her er et exempel på hva jeg meiner: Den legendariske A.H.E. Wood (river Dee i Skotland) :D hadde et år et veddemål: han meinte det hadde inget fore seg å skifte fluemønster men størrelsen på flua var dessidert det viktigste faktoren i laksefisket. Da meinte utfordraren at da hadde det ingen betydning hvis Wood kunn fisket med f.eks. en March Brown i heile sesongen hvis han bare hadde den i de rette størrelsene. Heilt rett meinte Wood og veddemålet var igang.

Resultata etter sesongslutten viste at Wood hadde hatt rett. Han fisket det samme kvantum laks som ellers av et gjennomsnitt i de siste 4-5 åra: 1500 laks det året.

Det å velge riktig størrelse på flua i en kvar tid er en stor utfordring for dei som driver med dette fisket og bidrar til å gjøre laksefisket til den ohyre spennende sport den er.

Litt generellt kan en også tillegge at det som dels styrer dit valg er vanntemp. i så forstand at med varmere elv velger du mindre og mindre flue. På meget varm elv kan dokk parradoxalt nok en svær flue, fisket i rasende fart ha meget stor effekt på vanligvis heilt uinteresert laks. (ingen regel uten untak)

Til sist, når vi her snakker om "størrelsen" på fluene så meiner jeg selvfølgelig heile fluas lengde med vinge, hale og vad det måtte vere, ikke krokstørrelse.

Noe klokere!!?? mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden laksen og sjøørreten ikke selv kan svare for seg så blir det mest hva folk har erfart, man

får jo troen på det når man får fisk.

En ting er sikkert, sjøørret og laks kan ta STORE bytter. Jeg har sett film av sjøørret i elv som spiser

en annen fisk som var nesten halvparten så stor som den selv.

Laksen kan ta store bytter uti havet også.

Jeg tror ikke fisken når den kommer tilbake til elven kun hugger etter små innsekter og fluer.

I gamle dager fisket jo fluefiskerene med gigantiske fluer, mulig var det mest på store elver

for å komme ned til fisken.

Jeg har fått sjøørret på liten varm elv på speyfluer i størrelse 1/0, det blir jo stort i forhold

til en liten 10'er flue. Har også fått parr på en tubeflue som sikkert var 1/3 av lengden på den fisken.

Så mine erfaringer er at fisken kan ta nesten uansett størrelse på alle forhold.

Det viktigste er kanskje å treffe like på den sammen med hastighet og bevegelse på flua.

Jeg har ikke tro på at fisk i elv svømmer så mange meter for å ta et bytte.

Men... jeg har ikke så mye erfaring med elvefiske så om noen år er det mulig jeg har et annet svar på dette :D

Endret av b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mye interessante svar!

glemmer aldri den gangen jeg gikk etter 2 fiskere i en høl. de 2 første fisket med krokfluer. inbiller meg at str 6 var den største flua. de kjente ingenting..var dog endel fisk som viste seg og det var tydelig at noe skjedde..

jeg kom dertter med min trofatse 15 cm sunray på 2" alu-tube. har til dags dato aldri hatt så mange napp noengang på en halvtime som da. til slutt ble det for mørkt og bette stilnet vekk. fikk kun en fisk på land, men hadde sikkert 8-10 hogg (noe som er svært mye i den elva) deriblant en skikkelig grov laks som falt av. fiskene var svært løsbitne..

vannstanden var da synkende flom, på ingen måte spesielt høy vannstand. dette illustrer ette min mening viktigheten med å fiske ei veldig stor flue under de riktige forholdene. jeg har alltid hatt best hell med slike fluer på kvelden og på ganske bra vannstand og selvsagt alltid på rent flytesnøre..

tror generellt at folk er for redde til å sette på store fluer. da tenker jeg fluer på 10-20 cm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja store fluer/tuber er ofte det aller beste under bestemte forhold.

Mottoet mitt er:store fluer, stor laks. men det er viktig at man bruker disse til riktig tid.

Like viktig som man bruker små fluer med lite dressing til riktig tid.

Flodstrøm var inne på noe vesentlig her. Nemlig ganske bra fart med en stor tube f.eks.

Jeg bruker ganske så ofte store tuber (T&L 21/2") og avfisker harde og brede brekkanter med dupp. Farten på flua er ganske høy og laksen dundrer etter tuben ukritisk hver gang (hvis temp. på elva er brukbar).

Også når elva har vært varm og liten i lengre periode. Og det blir stor og "kald" elv igjen i august f.eks.

Dvs. perfekte forhold til overflatefiske med 10-12 grader i elva. Kommer da som regel mye laks oppover elva og det gjelder å vise fram tuben skikkelig for laksen da den ukritisk tar tuben.

Og gjennom de årene jeg har fisket under slike forhold har en stor tube (G.P.,SS, T&L etc.)

også faktisk gitt større laks enn de andre som fisker med mindre fluer.

Fluefiske er egentlig ganske likt slukfiske, hva laksen angår.

Man fisker ikke med en 40grams sluk når elva er liten og varm. Da fungerer små spinnere eller lette sluker mye bedre. Og en liten spinner er heller ikke så særlig interessant i juni hvis elva er stor og iskald (5-6grader). Øker elva i august og temp. synker ned på 10 grader, ja da er det igjen 30- eller 40grams sluken som gjelder for de som bruker det ;)

Har ofte sett når elva klarner/synker litt og blir brun etter flom. Laksen går grunt og nære land og viser ryggen like ved der man står. Men elva er litt for varm.Svært så ofte er faktisk et flytesnøre med ei lita flue i enden det eneste man kan friste med. Etterhvert som elva synker (mot lys cognac) etter 1 dag f.eks. vil ofte elva bli kaldere (nærmer seg temp. på regnvannet som høljet ned på fjellet som alltid er kaldt).

Da får man de gylne øyeblikkene, laksen biter som besatt og store fluer/tuber er max.

Og historikken i elva er faktisk også avgjørende for laksen valg. Det er rart hva laksen venner seg til !

Har elva vært knøttliten og varm i en lang periode skal det bare noen cm. stigning til og temp. fall på elva fra f.eks. 20 grader til 15 grader. Laksen går bananas og biter på alt som kommer i dens vei.

Dette med passe fart på tuben er viktig i det lange løp under tubeforhold.

Og nygått laks med lus og laks som har stått på elva en god stund er 2 forskjellige ting.

Har aldri sluttet å forundre meg over hvor mange blanklaks som blir tatt i de nedre deler av Gaula når elva er varm (20grader) og knøttliten. Jeg avslutter ihvertfall markfisket når temp. er over 16 grader. Kul umulig å få laks til å bite lenger opp i elva (vel å merke med søkke, bunnfiske).

Men kommer disse nygåtte laksen lenger opp tar de ukritisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig enig med deg i det du sier at store fisker tar store fluer. det er også min oppfatning. dog tok jeg min største laks i år på ei knøttlita flue, med bare noen få strå med tempelhundshår..MEN det var de rette forholdene for det..dog har vi ikke den samme grov-vokste fiskestammen her nede, så "store" fisker forblir jo et vidt begrep..min fisk veide forøvrig 7 kg og var 92 cm.

på flom fisker jeg så og si alltid min spesielle sunray variant med gørrmye mirrorflash i. dette er en slager av de sjeldne har jeg funnet ut. også det å fiske rent flytesnøre på flom, er meget effektivt. men når elva er på sitt bruneste, fisker jeg ikke med flue da det er andre ting som er langt mere effektivt.

har selv noen få men generelle fluevalg-regler:

flom: stort orange og mye glitter

normal elv: kjører standard flue

lav elv: kjører standard flue. noe mindre enn ved vanlig elv

tidlig fiske: begrenset erfaring grunnet særdeles lite fisk der jeg fisker, men, gjerne fluer med fluoreserende farger og endel glitter. selv tidlig går jeg med flyt. fluene trenger ikke være store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B2, det er stor forskjell å fiske på laks og sjøørret da den ene fisken forsatt tar til seg bytte (=ørreten). At likestelle den med laks er det første feil en novis på laksefiske kan gjøre enda dei er veldig lik på kvarandre til utsjånad.

Fiske etter sjøørret foregår mest som et immitasjonsfiske. Men når det gjelder laks er det oftest ikke tilfelle. (enda jeg fisker mye etter den strategien nåfortia).

Forsking på laksens spisevaner har avdekket at den er svært selektiv. Av fanget laks frå Nordjøn fant man ut at over 85% hadde tatt til seg kunn en type byttedyr (av 3 mulige). ev dei resterede 20% hadde mesteparten kunn to byttedyr i magan. Truligvis er her snakk om at dei var i ferd med å svitsja til annet bytte. Det er nok en riktig konklusjon for dei 15%.

Dei byttedyr det her er snakk om er: fisk(sild eller lodde), rekedyr/krill eller små blekksprut (10-armet) på 10-20cm i lengde.

Kan denne kunskapen brukes i vårt laksefiske? mvh Flodstøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som et supplement til ditt innlegg FFF:

et år fikk jeg ca 150 sjøørret i elva "mi". jeg var da ganske fersk som sø fisker og ville derfor åpne buken til sjøøauren, ettersom jeg hadde hørt at den tok til seg føde. kunne jo være interessant å vite hva de hadde spist.

åpnet ca 50 fisk. og INGEN-INGEN hadde så mye som en mygg i magen. tro nok at det er forskjellig fra vassdrag til om fisken tar til seg føde. på lik linje med laksen i nord norge om nok hyppigere spiser i elva enn det de gjør ellers i norge.

har også i senere til åpnet fisk, også disse har hatt "tomme" mager..

EDIT: gjelder selvsagt bare sjøørretens spisevaner i ferskvann!

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

på flom fisker jeg så og si alltid min spesielle sunray variant med gørrmye mirrorflash i. dette er en slager av de sjeldne har jeg funnet ut. også det å fiske rent flytesnøre på flom, er meget effektivt. men når elva er på sitt bruneste, fisker jeg ikke med flue da det er andre ting som er langt mere effektivt.

har selv noen få men generelle fluevalg-regler:

flom: stort orange og mye glitter

normal elv: kjører standard flue

lav elv: kjører standard flue. noe mindre enn ved vanlig elv

tidlig fiske: begrenset erfaring grunnet særdeles lite fisk der jeg fisker, men, gjerne fluer med fluoreserende farger og endel glitter. selv tidlig går jeg med flyt. fluene trenger ikke være store.

I Gaula eller store elver under en flom (600-800kbm/s) vil elva alltid bli passe kald etter en stund (hvis tropevarme og elva ble varmet opp av steiner/land på sin ferd nedover). Og akkurat idet den klarner litt etter "suppeelv" har vi også erfart at store tuber (hot oransje, hot gult) kombinert med masse glitter og stas er det beste. Og det mest effektive jeg vet om under slike forhold er en hot oransje bomber som sweeper over de forholdsvis grunne partiene laksen passerer. Her møtt en Nidelv-fisker som kun kom og kjøpte døgnkort under slike forhold og jeg har ikke sett makan på effektivitet. Jeg stod der med feitmarken og hadde ikke en sjangs da bomberen fisket over plassene mye raskere og laksen dundret etter gang på gang. Også sett dette når elva var varmere. Og når elva ble litt klarere igjen fungerte ikke denne bomberen best lenger. men en svart bomber med gull/hvit buk. Lite sidesprang fra fluer.

De største laksene jeg har tatt på flue/tube er en svær oransje/gul tube brukt på iskald elv i juni.

Oransjetuben. Så nå har omsider lært, når elva blir stor at jeg stikker fingeren ned i vannet og kjenner etter. Er den lunken og jeg ser laksen spretter rett utenfor der jeg står g helt inne på 20cm. dybde er det flytelina og små fluer som kommer frem igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som et supplement til ditt innlegg FFF:

et år fikk jeg ca 150 sjøørret i elva "mi". jeg var da ganske fersk som sø fisker og ville derfor åpne buken til sjøøauren, ettersom jeg hadde hørt at den tok til seg føde. kunne jo være interessant å vite hva de hadde spist.

åpnet ca 50 fisk. og INGEN-INGEN hadde så mye som en mygg i magen. tro nok at det er forskjellig fra vassdrag til om fisken tar til seg føde. på lik linje med laksen i nord norge om nok hyppigere spiser i elva enn det de gjør ellers i norge.

Det er nok det vanligste med gytevandrende fisk i elv ErikR, at en ikke finner noe som hellst av bytte i magen til fisken. Men, jeg har opplevt å fanget sjøørret i elv med magen stappfull av løvmakk og den slags av og till (mest i flomperioder) Andre tilfeller har jeg funnet små døgn- eller vårfluelarver i magen på fanget fisk. men som sagt, det tilhører skjeldenhetene.

Et år var mine to største laks for sesongen tatt på sjøørretutstyr. Den ene laksen tog på natten i Surna. Og den andre når jeg skulle prøve et nytt flytesnøre i Lærdal (vi hadde nettop komt til fiskehølen). Laksene vog henholdsvis 6,5 og 7,5 kg og to en "Julius" i størrelse 12 og med 0,25 i fortom!!?? Men logisk egentlig, da fiskene hadde stått lenge på elva. mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flyfishing for Salmon, ja jeg tror også det er forskjell på laks og sjøørret i elv men man finner

nok alle varianter av oppførsel uansett.

Laksen tror jeg mest hugger på refleks eller pga den er agressiv, men nygått fisk tror jeg ikke er

så agressiv som senere på høsten når det nærmer seg gyting.

Laksen kan også finne på å spise i ferskvann/elv.

I dvden "Sjøørretlandet" fra 2005 med Lars Lenth så er de på jakt etter sjøørret.

De fisker blant annet på vakende fisk ved et utløp på et vann med tørrflue.

Lars Lenth får en fisk som viser seg å være laks! Den stod på brekket og spiste drivende innsekter

akkurat som ørreten. Og jeg mener de sprettet magen på den og fant den full av små innsekter.

Laksen har jo selv levd 2-3 år i elv før den ville ut på de åpne hav for å gjøre seg fet.

Så kanskje er det refleks og gamle minner som kan få den til å oppføre seg som en ørret igjen

når den kommer tilbake? Ikke vet jeg, men naturen har som regel alle varianter å by på.

Jeg har fått ørret i elv på en blå/gul tubeflue, den ligner ikke på noe kjent innsekt her i Norge.

En flue jeg hadde laget selv, ikke noe kjent mønster. Så jeg som er relativt ny på elvefiske er fortiden

meget forvirret men det er bare gøy :lol: Fint at det ikke er en oppskrift som garanter gir fangst hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare tilføye at vi finner ofte ganske så store mengder gress i svelg og mage på laks under flom.

Gress som kommer drivende langs elva etter slåttonna på jordene omkring som først havner i små bekker etc. Hvorfor laksen svelger alt dette som kommer mot den har jeg alltid lurt på.

Men at s-ø beiter etter føde i elva er ihvertfall vanlig hos oss. Den er tydelig på insektjakt. Og en s-ø kan godt tømme en mann for all hans mark. Laksen er nok ikke ute etter mat i elva, ei lita flue er nok ikke store munnfullen for en diger storlaks. Tror nok det er leken fra smoltstadiet (søken etter mat) som bare sitter i minnet. Og kanskje irritasjon ovenfor redskapen som kommer i dens vei. Og heldigvis avtar lysten etter disse kreasjonene som serveres av oss. Hadde all laksen som stod i hølene utpå sommeren/høsten vært like bitevillig som nygått laks tror jeg ikke det hadde blitt igjen mange laks i elva nei.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemmer aldri den gangen jeg gikk etter 2 fiskere i en høl. de 2 første fisket med krokfluer. inbiller meg at str 6 var den største flua. de kjente ingenting..var dog endel fisk som viste seg og det var tydelig at noe skjedde..

Har upplevt det samme flere ganger. Førsta gang var i Gaula på Støren (før flytting/bygging av motorveien)

I innløpet til Svarthølen sto to dansker å dunket makk og stor sluk. Dei flyttet seg ikke og det var laks op og viste seg av og til. Til slutt ble jeg meget irritert for at dei ikke flyttet seg og jeg klev i strakst bak dei. Når flua mi, en 1/0 Black Doctor, suste farligt nær hodene deres seigade dei seg nerover elvebredden. På det første kastet eg gjorde i det området der fisk hadde vist seg kom HUGGET (akk dette deilige tunge suget når dei går på..............). Dette var min første storlaks for meg (hvis en 9,2kg´s kan kalles for storlaks). Den tog lang tid å få på land og jeg hadde små muligheter at fiske streket en andre gang, men jeg var fornøjd med denne på land likevel.

Noen her påstod at laks ikke svømmer langt etter fluene, men det kan jeg ikke vare enig i. På meget kall elv og fiske med synkesnøre er dette omulig å registrere, men fiske med flytesnøre, på sommerelv, jøje meg, ni skul ha vert med. Har otalige ganger opplevt laks som i rasende fart svømmer over heile elva etter flua mi. Det rare er at det skjett oftere med meget små fluer, spesiellt med en type "Shrimp-flies". Mest sjokkerende opplevelse med laks hadde jeg i den tia det var kunn lovlig med flytesnøre i August i Gaula. Der svømte en laks etter en 8cm tubeflue så overjävligt nedstrøms etter flua og hoppte opp i lufta for sen å "fange" flua OPPIFRÅ med vidåpen kjeft. Tog flua og snudde i overflata som ei ekdplosjon, svømte så oppover elva frå der den kom fra og da vart den kroket. Efter en 40 min fajt var denne 9,5 kg laksen endelig på land. Mest spektakulære jeg noensinne har vert med om i mitt 30-årige laksefiske. Kansje lit "off-topic" det her men fluene og fluestørrelsen har hatt mye å si i disse tilfellene her.

mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her påstod at laks ikke svømmer langt etter fluene, men det kan jeg ikke vare enig i. På meget kall elv og fiske med synkesnøre er dette omulig å registrere, men fiske med flytesnøre, på sommerelv, jøje meg, ni skul ha vert med. Har otalige ganger opplevt laks som i rasende fart svømmer over heile elva etter flua mi. Det rare er at det skjett oftere med meget små fluer, spesiellt med en type "Shrimp-flies". Mest sjokkerende opplevelse med laks hadde jeg i den tia det var kunn lovlig med flytesnøre i August i Gaula. Der svømte en laks etter en 8cm tubeflue så overjävligt nedstrøms etter flua og hoppte opp i lufta for sen å "fange" flua OPPIFRÅ med vidåpen kjeft. Tog flua og snudde i overflata som ei ekdplosjon, svømte så oppover elva frå der den kom fra og da vart den kroket. Efter en 40 min fajt var denne 9,5 kg laksen endelig på land. Mest spektakulære jeg noensinne har vert med om i mitt 30-årige laksefiske. Kansje lit "off-topic" det her men fluene og fluestørrelsen har hatt mye å si i disse tilfellene her.

mvh Flodstrøm

Nei, kjære Flodstrøm, alldeles ikke så "off topic" dette her nei.

Har sett ryggen på storlaksen jage mot mine tuber nede på brekkanter opptil 7-8m bak flua !

Men på klart vann og normal fin vannføring. Og de legger merke til tuben fra langt hold tydeligvis.

Og ofte ser jeg laksen følge etter tube/fluer helt fra den andre siden og over mot min side for så å ta akkurat når man trekker inn duppen. Og der er elva bortimot 30m. bred.

Det du opplevde med at laksen tok oppifrån måtte være en jæklig bra opplevelse ja.

Opplevde det samme med en feit mellomlaks engang. Så laksen sprang en halv meter i været akkurat der tuben var ute i elva. Og jeg kjente draget når den gikk ned i elva igjen. Vet ikke enda om den tok på vei opp eller ned ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoppte opp i lufta for sen å "fange" flua OPPIFRÅ med vidåpen kjeft
Gjet om jeg ble knesvak, og skjelven i beina. Hadde enn hatt filming i akkurat dette øyenplikk hadde jeg vert milionærr nå.

Slike tilfeller blir på en måte etset inn i enns hukkommelse og enn vill huske disse øyenblikken som at dei var hent igår. Det er også slike tilfeller som gjør at vi kan stå ut med fiske uke etter uke uten et eneste nap eller å ha sett skymten av en fisk. mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann vanskelig dette med fluevalg et eksempel : hvert år sier jeg til meg selv , nå skal jeg bare lage de jeg vet laksen og sjøørreten biter på ( svarte fluer og orange ) jeg ender opp med å lage hundrevis av krokfluer og tuber som jeg selvsagt ikke setter på når jeg sitter med elva !

Jeg leter gjennom boksene , hauger av hår og glitter og der er det en endelig en kort tube med kun sorte hår og litt angelhair en venn av meg sa en gang laksen ser silueten av flua og følelig er sort den beste fargen størrelsen er det eneste du trenger å variere eller som jeg tror lettere dressing - svakere siluet-

personlig bruker jeg også mye digre mudddlere og orange skrikefluer men i utgangspunktet er jeg en tilhenger av de lange svarte i finnmark husker jeg godt smålaksen eksploderte i sinne over å ha en 10 cm sunray shadow variant over standplassen og dette var små elver med lite vann ( kaldt forsåvidt)

størrelse ? feelingen med flua er viktigere !

sjøørreten beiter som erik r påpekte lite i elva ( ihvertfall i den elva han prater om )

sjøørret som skal på elva i nord er mer insektorientert og den vaker omtrent som sjørøye

muddler og sort zonker er effektivt på sjøørret størrelsen er ikke så nøye i skumringen liker jeg godt å bruke noe march brown inspirert mest fordi jeg får følelsen av at jeg fanger fisk som spiser noe .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.