Gå til innhold
Fiskersiden

Lake i Nitelva og Leira?


kjs
 Share

Recommended Posts

Vet det finnes mange klassiske lakeplasser i Glomma, og at det kanskje er det mest naturlige stedet å prøve etter denne fisken, men lurer på hvordan det er med lake i Nitelva og Leira? Finnes det f.eks. noen typiske gyteplasser for lake her, og er det evt. gyteoppgang fra Øyeren eller er det bare en tynn stasjonær bestand? Og hvor er det evt. vits i å prøve?

Spør mest fordi en kamerat fikk en flott lake på 2,5kg i Nitelva på søndag, og jeg derfor lurer på om dette er helt tilfeldig, eller om det finnes en (for meg) uutforsket mulighet her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vet med sikkerhet er at det går en del lake opp i Nitelva på våren for å jakte mat.De følger etter laua og morten som går opp i enorme mengder.Brodern tok en lake på 3,5 nedenfor Hagan i slutten av mai for mange år siden.Har selv bare fått en lake i Nitelva og den var veldig liten og tok en mark. Jeg vil anta at de nedre delene av Nitelva vil kunne fungere som gyteplass for laken. Grunnen til at det ikke tas veldig mange er nok, som du sier, at det er veldig få som har prøvd å meite etter laken der på høsten / vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ALDRI fiska i Leira seinere enn slutten av Oktober.

Har derfor ikke peiling på om det i det hele tatt er lake der på vinteren...

Men tidlig på våren(begynnelsen av April) blir det tatt mye lake der hvor flytoget krysser Leira.

Mulig dette er en plass å prøve ut? Det er også et av de dypere pertiene av elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Tørrflua

Tror det var en lake jeg fikk i Nittelva (nord for Rotnes) rett ovenfor saga (maksbo)en gang tidlig på 80 tallet.Husker mest at jeg prøvde å riste av den "stygge" fisken. Var ikke gamle karen, så der i den lille kulpen ble det ikke fisket mer. Tipper at vekta var sånn ca.300g. Har aldrig fått lignende fisk i elva, men har heller ikke fisket etter den.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente til at det er endel lake på næringsvandring både i Nitelva og Leira på våren, men var spent på om noen visste noe om det finnes noen gytevandring i disse elvene...

Interessant at det er lake langt oppe i Leira så tidlig som april, det burde kanskje tyde på at det må være noe overvintring ihvertfall. Tenker vel kanskje at potensialet burde være størst i Leira pga. den er såpass dyp som den er. Hvis jeg får anledning skal jeg ta en tur å sjekke ut mulighetene en kveld litt seinere i høst - laka gjør jo forholdsvis lite av seg hvis en ikke prøver målrettet, så mulighetene er der kanskje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.