Gå til innhold
Fiskersiden

Balansepilk kontra momyshka


rug
 Share

Recommended Posts

Nå er ikke det grunnlaget veldig statistist rett men forrige helg valgte jeg en hel dag med balansepilk.

Ideen var å få flere litt store abborer.

Min samboer fisket med momyshka.

Normalt får vi ca like mange abborer og de er ca like store, fra 100-350 gram.

Etter en hel dags fiske var resultatet:

33 abborer, maks vekt 350 gram til min samboer.

6 abborer, maks vekt 250 gram til meg.

Og fordelingen i størrelse var ellers ganske lik, bare at hun fikk veldig mange flere av alle....

Så, hvorfor bruke balansepilk?

Noen erfarne isfiskere som har gode argumenter og evt gode statistikker?

Mvh

Rug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankegangen di i utgangspunktet er helt rett, men balansen gir som regel ferre fisk. Er fisken treg og du bruker litt for stor balanse kan en risikere ikke å få ett eneste napp. På denne tiden av året bruker jeg pimpel og mysha, men setter på en liten balanse hviss fisken er skikkelig i bettet for å luke ut de minste.

Min erfaring er at på vårisen er den beste tiden å fiske med balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, vel, den minste jeg fikk var en mini.....100 gram vil jeg tro...Og den tok maggoten jeg hadde på treblekroken under magen på balansen (treblekrok???? Heter det det?) :)

Tankegangen di i utgangspunktet er helt rett, men balansen gir som regel ferre fisk. Er fisken treg og du bruker litt for stor balanse kan en risikere ikke å få ett eneste napp. På denne tiden av året bruker jeg pimpel og mysha, men setter på en liten balanse hviss fisken er skikkelig i bettet for å luke ut de minste.

Min erfaring er at på vårisen er den beste tiden å fiske med balanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jge spare på balansen til påsketiden da......

Evt prøve den, etter isen går, på enden av ei fem-meters langstang i en ytterst hemmelig kulp jeg har hvor persen så langt er to abbor på 950 gram, en til min samboer og en til meg (Verden ER rettferdig noen ganger, intet er bedre enn en fisketur hvor alle får fisk!)

Uansett, jeg synes jo isen er skumle greier, så jeg er ikke sikker på om jeg drister meg utpå den når våren nærmer seg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Balanse funker ofte bra også tidligere på året... I typiske vann som storabboren går og jager ofte i stim etter fisk er balanse mange ganger uslåelig etter stor fisk. Tunevannet, Mingevannet og Isesjø er typiske vann som balanse kan fiske bra gjennom hele året...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger utelukkende balanse, så sant det ikke er i konkurranse.

Grunnen er at jeg ikke ønsker å hale opp abbor fra 20 gram til 300-400 gram.

Når jeg bruker balansen (i de rette vanna selvsagt) får jeg mye færre fisk, men sjansen på får å få på, og ikk minst opp, kilos+ abbor er vesentlig høyere.

I tillegg pleier det ofte å bite på noe mindre fisk ned mot halvkiloen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det vannet jeg fisker i er det mye abbor, men vi har aldri tatt noen over 400 gram men flere på 300-400 gram og mange på 200-300, med andre ord mye fin matfisk.

Fisken får vi i hovedsak på "marbakken". Et markert knekkpunkt hvor vannet brått blir dypere.

Men hvor står evt de store fiskene?

Jeg er for så vidt happy med å dra 4 kg abbor i størrelsen 100-400 gram, men det er morro å jakte litt noen ganger....

Jeg velger utelukkende balanse, så sant det ikke er i konkurranse.

Grunnen er at jeg ikke ønsker å hale opp abbor fra 20 gram til 300-400 gram.

Når jeg bruker balansen (i de rette vanna selvsagt) får jeg mye færre fisk, men sjansen på får å få på, og ikk minst opp, kilos+ abbor er vesentlig høyere.

I tillegg pleier det ofte å bite på noe mindre fisk ned mot halvkiloen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.