Gå til innhold
Fiskersiden

laksehistorie


ErikR
 Share

Recommended Posts

Selv om vinteren har vært mild, er det ennå ei stund igjen til vi kan fiske laks. jeg har kjedet meg og skrevet en liten historie om da årets første laks tok på sonen jeg fisker mest i.....

"Kveldsola er så smått iferd med å gå nedover dalen. Ennå skimter jeg den i det den forsiktig glir over åskammen, et sted på sørlandet en dag i midten av juli. Det er en av mine første turer her i år og forventingene er store. Rapporter fra bekjente går utpå at det er ny laks på sonen, noe som er uvanlig tidlig her.

Jeg lister meg forsiktig ned en liten bakke som leder ned til elva. Ikke et vindpust og det eneste jeg hører er lyden av den halvstore elva som bukter seg nedover. Det er varmt, svært varmt og jeg svetter godt selv om klokken nærmer seg 9 på kvelden. Lengre ned i elven har det blitt tatt bra med laks, de skulle vel begynne å ankomme sonen min, eller hva?

Den 14 fot lange stanga hekter seg rett som det er i vegetasjonen på min ferd ned mot elva. Da jeg endelig kommer frem, setter jeg meg ned et par minutter for å beskue elva. Ingen tegn til aktivitet, selv om vannstanden skulle være optimal nå. På dette strekket tok jeg mange lakser året før, noe jeg har i bakhodet da jeg tar mine første forsiktige kast. Minnene fra fjoråret kommer sigende og jeg husker godt fightene med de hissige laksene. Den lettdressede flua skulle svære god nå, den svømmer forførerisk av gårde mellom krypsiv og steiner. jeg følger spent det grønne flytesnøre sveipe over elva. noen småørreter vaker etter de store megdene insekter som er å se på vannet i kveld.

Det går en halvtime uten at jeg kjenner noe, men det gjør ingenting. Det er behagelig bare å gå og legge ut det ene speykastet etter det andre. Av og til hører jeg skogsduene som letter og lander i de høye grantrærne bak meg.

Hva var det? Et lite lugg i flua får meg i stiv konsentrasjon. Legger ut et nytt kast og venter spent. Der tar den jaggu! Trodde jeg.. Det var en av de mange avmagrede og sultne småørretene fra vassdraget som kastet seg over flua mi. Falsk alarm!

Så kommer en bekjent innom meg og spør om jeg har fått noe. Jeg har jo bare kjent små ørreter, noe han han også har. Har går ut bak meg og vi går og småprater mens vi fisker oss nedover.

Da kjenner jeg lina strammes opp og da jeg kjenner fiskens tyngde, gjør jeg automatisk tilslag. Yess, brøler jeg i det jeg kjenner at det er en laks og at den sitter! Fisken gjør noen heftige kast på hode og gjør et fint utras ut mot andre siden. Jeg kjenner at fisken er pen, men ingen rekordlaks.

Kammeraten min har for lengst kommet ned og følger spent med i grasset bak meg. Etter flere flotte utras har fisken roet seg ned og kommer snart sigende mot land. Selvsagt har vi ikke hov med og det er kammeraten min som får den vanskelige oppgaven med å få den trygt på land.

Det er tydelig at ny fisk har kommet opp. I kampens hete registrerer jeg også at en kammerat lengre ned i elva kjører en laks. Det viser seg også flere pene fisker på brekket nedenfor.

Denne fisken har ikke lyst til å bli med inn og klarer å snu og svømme utover hver gang kammeraten kommer med hendene. Flua sitter ikke bra rapporteres det om, noe som setter nervene mine i høyspenn. Knotten biter meg så intenst at det er nesten uutholdelig og svetten siler nedover fjeset.

Da kammeraten min endelig får et skikkelig grep om laksen holder han på å miste balansen. Det er svært gjørmete og glatt der han står, som er siste sted å lande laksen før det blir for dypt. Endelig får han løftet den inn og vi kan juble over årets første laks på godstrekket! Laksen er noe slank men sølvblank! Flua har falt ut av kjeften i basketaket, gjett om det var nære på! Først nå merker vi kjøret og vi må sette oss noen minutter og roe oss. En utrolig flott og idyllisk stemning langs elva denne kvelden. Vi veier fisken til 4,5 kg. Vi nyter de siste minuttene av lys før vi pakker sammen og drar hjem, med laksekampen ferskt i minnet.

Det ble lite søvn den natta..."

kom gjerne med andre historier om dere har. alltid gøy å lese!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.