Gå til innhold
Fiskersiden

Normark dypparavaner


fiskefjes
 Share

Recommended Posts

Pleier å bruke en 60 gr.med hekle bak etter makrellen,funker bra. Husk at fortommen ikke bør være lenger enn stanga,ellers blir det vanskelig å håve fisken. Vet ikke om de tåler wobblere,men til sluker funker de bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 gr--2-3m

50gr--ca 5 m

90gr rundt 8-9 m

Seff avhengig av fart og motstand.

skal kjøre sakte og med vouksi raksi og crippled anchovy holdere er det jo relativt lite motstand ja.. men får man fisk på de (SØ) eller blir den skremt av paravanen som sitter ca 1.5meter foran agnet??

ønsker meg selv lykke til jeg..

Endret av fiskefjes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å bruke en 60 gr.med hekle bak etter makrellen,funker bra. Husk at fortommen ikke bør være lenger enn stanga,ellers blir det vanskelig å håve fisken. Vet ikke om de tåler wobblere,men til sluker funker de bra.
funker til woblere ja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

skal kjøre sakte og med vouksi raksi og crippled anchovy holdere er det jo relativt lite motstand ja.. men får man fisk på de (SØ) eller blir den skremt av paravanen som sitter ca 1.5meter foran agnet??

ønsker meg selv lykke til jeg..

Tror ikke det skremmer fisken. Fisket en del med gamle tradisjonelle dreggevinner på mjøsa og brukte da ett blysøkke på 400 gram ca 2 m foran sluken på høsten og fikk en del fisk på det men selvsagt så kan man ikke bruke noe slik på stang. Dro inn i sena der (1.2mm) tykk med en 3m lang fortom på 0,50mm. SØ har jeg null erfaring med men ørret`n ble ikke skremt

Endret av froesak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjøp noe fra Normark. Dei er Skandinavias dessidert dyreste sted å kjøpe utstyr fra (via deres utsalgssted). Kjøper du samme produkter fra andre produsenter/leverandører sparer du 50% sikkert.

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De beste stangparavanene jeg her brukt er Kussamo sine. De er sterke og går litt dypere. Vær obs på at de tyngste gir ett betydelig press på stanga. Spes. med dorgefart på over 3 knop, så det lønner seg å bruke ei stang beregnet på 50-60gr. kastevekt.

Endret av svenna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med Normark fordi det var tomt for Kuusamo som jeg ble anbefalt. 50 og 90 gram. Virker bra de, men nærmeste jeg har vært fisk foreløpig, var at sena ble kuttet over av en gjedde(regner jeg med...) et par cm etter paravanen. Tydelig at de ikke blir skremt av den, heller tvertimot kanskje? Eller er f.eks øretten mere var? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg endte opp med Normark fordi det var tomt for Kuusamo som jeg ble anbefalt. 50 og 90 gram. Virker bra de, men nærmeste jeg har vært fisk foreløpig, var at sena ble kuttet over av en gjedde(regner jeg med...) et par cm etter paravanen. Tydelig at de ikke blir skremt av den, heller tvertimot kanskje? Eller er f.eks øretten mere var? :)

Ørreten er nok betydelig mere var en den grønne, men min teori er at dem blir tiltrukket av paravanene, og da spesielt kuusamoen som vrikker litt mer på seg enn normark. Selv foretrekker jeg normark sin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker begge typer. Den jeg har fra normark er på ca 50 gr. Får mest fisk på kussamo 33 gr(bruker også den mest da)? med en Apex hengene etter. bruker helst en Apex 3.0 og med en knapp stanglegde på fortommen.

Utrolig effektivt. Kjører ofte med vobbler på ene siden og apex på den andre siden. Kjører med en fart på 1,9-2,3 Til tider får vi KUN på apex?

Har og prøvd sporadisk med sting king Har ikke merka noe stor forskjell fra disse og vanlig apex. Har imidlertid kjøpt inn et knippe med Sting king i str 3.0 som testes ut denne sesongen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at fisken blir skremt av paravanen. En snau stanglengde til agnet er greit, lengre vil bare gjøre det trøblete å lande fisken. Når det gjelder type agn bak vil alltid dette være en evig tautrekking mellom paravan og agnet bak. Svært enkle fysiske regler settes i spill, så ta hensyn til disse, og ved tvil; prøv og feil og finn ut av det selv! Men man bør neppe være atomfysiker for å finne ut at en diger gjeddevobbler ikke lar seg dra ned på 40 meters dyp av en 33 grams blyparavan. I motsatt tilfelle bør man i første omgang levere inn lappen, og deretter ta første klasse på barneskolen om igjen gjentatte ganger...

PS: Når det gjelder det konkrete spørsmålet om noen har fått fisk på Normark sine paravaner konkluderer jeg med at det er ett fett hva det står på paravanene så lenge de funker til det de skal, dvs holder dypet samt løser ut når de skal. Konstruksjonen er det som teller, ikke varemerket, ref Sage sin erfaring med Apex vs Sting King!

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.