Gå til innhold
Fiskersiden

tips og trix


Gjest Team Roksvoll
 Share

Recommended Posts

Gjest froesak

Tenkte og lage en tråd hvor man kan dele sine tips og trix.

1:jeg fjerner krokene på bomber og har isteden en krok som festes med en sluklås. (mye enklere når de ligger flere i samme boks også for da slipper man att de henger seg sammen) vet ikke om det fisker noe bedre men.

2:Bruker jeg tasmanier sammen med woblere så snur jeg den.

Sikkert mange andre som har noen gode forslag og komme med oxo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte og lage en tråd hvor man kan dele sine tips og trix.

1:jeg fjerner krokene på bomber og har isteden en krok som festes med en sluklås. (mye enklere når de ligger flere i samme boks også for da slipper man att de henger seg sammen) vet ikke om det fisker noe bedre men.

2:Bruker jeg tasmanier sammen med woblere så snur jeg den.

Sikkert mange andre som har noen gode forslag og komme med oxo.

ikke for å ødelegge gleden ved denne tråd....

Men overnevnte tips er nevnt mang en gang her på FS.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

ikke for å ødelegge gleden ved denne tråd....

Men overnevnte tips er nevnt mang en gang her på FS.

:)

Det er det helt sikkert men det er sikkert noen som har andre ting og komme med oxo. Det meste innen trolling er sikkert nevnt før i div tråder her hvis man ser igjennom alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja...sant nok det. :)

Woblere klipper jeg også vekk kroken og bruker kunn en treble. Men jeg bruker icke sluklås pga at fiske har åpna sluklåsen.

Bruker heller splittring-svivel-splittring-treble.

Tasmanian devil burde flere legge merke til samt prøve også.

(Satisfied Mr Froesak?)

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Nja...sant nok det. :)

Woblere klipper jeg også vekk kroken og bruker kunn en treble. Men jeg bruker icke sluklås pga at fiske har åpna sluklåsen.

Bruker heller splittring-svivel-splittring-treble.

Tasmanian devil burde flere legge merke til samt prøve også.

(Satisfied Mr Froesak?)

:P

Ohh yeah det var bedre ja

:D

Det med sluklås som kan åpnes var ett godt poeng ja. Ergelig og miste drømmefisken pga det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2:Bruker jeg tasmanier sammen med woblere så snur jeg den.

Sikkert mange andre som har noen gode forslag og komme med oxo

Bruker du den på samme stanga,eller mener du når du har andre stenger med wobblere på også?

Hvorfor snur du den,er det for å få mindre eller mere utslag på den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Bruker du den på samme stanga,eller mener du når du har andre stenger med wobblere på også?

Hvorfor snur du den,er det for å få mindre eller mere utslag på den?

er når man kjører forskjellige kroker på forskjellige stenger....Bombere (woblere) tåler mere fart enn Tazzi, over ca 1,8 knop begynner den ofte å snurre i stedet for å slå side til side, med den breieste sida bak tåler den mere fart......kast det originale kroksettet og bare bruk sena rett gjennom med ei perle før trebblekroken, gjerne ei lyssterk perle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Bruker du den på samme stanga,eller mener du når du har andre stenger med wobblere på også?

Hvorfor snur du den,er det for å få mindre eller mere utslag på den?

er når man kjører forskjellige kroker på forskjellige stenger....Bombere (woblere) tåler mere fart enn Tazzi, over ca 1,8 knop begynner den ofte å snurre i stedet for å slå side til side, med den breieste sida bak tåler den mere fart......kast det originale kroksettet og bare bruk sena rett gjennom med ei perle før trebblekroken, gjerne ei lyssterk perle.

Prøvde noe annet på tampen i vinter. Fikk en syk ide mens jeg satt der og funderte. Tredde to tassier på sena med ei kule i mellom og trible nederst. Kjørte bare en times tid med det uten fisk men det ble en jævlig snodig gange men er nok ikke sikkert fisken synes det. Skal på pur fa....enskap prøve det ei natt til våren.

Endret av froesak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

Prøvde noe annet på tampen i vinter. Fikk en syk ide mens jeg satt der og funderte. Tredde to tassier på sena med ei kule i mellom og trible nederst. Kjørte bare en times tid med det uten fisk men det ble en jævlig snodig gange men er nok ikke sikkert fisken synes det. Skal på pur fa....enskap prøve det ei natt til våren.

hva med en mindre tazzi med en stopper 50 cm forran en større, kanskje det kan være en luring å? vi får prøve litt forskjellig til våren Bengt og utveksle erfaringer..

tror også det blir litt testing med agnfisk til våren, hørt rykter om at det har gitt fangster oppi her også ;-)

Endret av trolle36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Du er jaggu gææern!

Jepp og trives med det, har bare ikke fått noe papir på det ennå.

hva med en mindre tazzi med en stopper 50 cm forran en større, kanskje det kan være en luring å? vi får prøve litt forskjellig til våren Bengt og utveksle erfaringer..

tror også det blir litt testing med agnfisk til våren, hørt rykter om at det har gitt fangster oppi her også ;-)

Hmmm ikke dumt. Morro og prøve litt da. Tenk bare på hvor mange som slo seg på lårene og gapskrattet når han som fant opp markdraget viste det frem første gang. Joa vi får utveksle noen erfaringer til våres.

Har aldrig prøvd agnfisk men hvis flere skal prøve så kan vi sikkert gå sammen og få tak i noe. Vet ikke hvor man kjøper det jeg?

Endret av froesak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp og trives med det, har bare ikke fått noe papir på det ennå.

Hmmm ikke dumt. Morro og prøve litt da. Tenk bare på hvor mange som slo seg på lårene og gapskrattet når han som fant opp markdraget viste det frem første gang. Joa vi får utveksle noen erfaringer til våres.

Har aldrig prøvd agnfisk men hvis flere skal prøve så kan vi sikkert gå sammen og få tak i noe. Vet ikke hvor man kjøper det jeg?

agnfisk utklasser visstnok wobblere her i oslofjorden i følge de som har prøvd begge typer, jeg skal kjøre brisling i morgen for første gang, og er spent på resultatet, en kompis har tatt mange sø her på tofte på riggen på rundt 30fot, så skal kjøre med dypparavaner for å komme meg ned mot 30fot med brislingen, dette blir spennende!

fikk i kveld mine nye utløsere til minitrollingprosjektet mitt, er små røde utløsere bundet på biltema dupp, med en liten biltema karabinkrok.. flyter om den går til sjøs, og glir lett utover lina..

kan legge opp bilde om noen vil se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trolle36

vi får høre med Per O, eller så har jeg kontakter på Mørefisk på Biri og Knudstad og Holen på hamar..

er ikke helt sikker på hva slags fisk som er egnet som agn men brisling skulle vel kanskje gå på Mjøsa å?

agnfisk utklasser visstnok wobblere her i oslofjorden i følge de som har prøvd begge typer, jeg skal kjøre brisling i morgen for første gang, og er spent på resultatet, en kompis har tatt mange sø her på tofte på riggen på rundt 30fot, så skal kjøre med dypparavaner for å komme meg ned mot 30fot med brislingen, dette blir spennende!

fikk i kveld mine nye utløsere til minitrollingprosjektet mitt, er små røde utløsere bundet på biltema dupp, med en liten biltema karabinkrok.. flyter om den går til sjøs, og glir lett utover lina..

kan legge opp bilde om noen vil se!

alt som har med bilder er interesangt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi får høre med Per O, eller så har jeg kontakter på Mørefisk på Biri og Knudstad og Holen på hamar..

er ikke helt sikker på hva slags fisk som er egnet som agn men brisling skulle vel kanskje gå på Mjøsa å?

alt som har med bilder er interesangt :lol:

slik ser de ut..

DSC00119.jpg

et til..

DSC00118.jpg

full"rigga" tacklebox

DSC00120.jpg

bildene er tatt med telefonen, så ikke noe profft liksom, men dåkker ser jo hvordan det ble..

Endret av fiskefjes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

vi får høre med Per O, eller så har jeg kontakter på Mørefisk på Biri og Knudstad og Holen på hamar..

er ikke helt sikker på hva slags fisk som er egnet som agn men brisling skulle vel kanskje gå på Mjøsa å?

Funker helt sikkert med brisling. Skulle fått fanget ei bøtte med krøkle og hatt.

Mener det gikk rykter om at under nm i 2005 så brukte han som vant brisling. Vet ikke om det var tilfelle men uansett så utklasset han alle skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at en bruker brisling er at det er den agnfisken en har best erfaring med. Dvs den holder seg en stund. Prøver du krøkle vil den bare løsne da den ikke er "solid" nok til å trolles. Selv om krøkla helt sikkert hadde vært ideel da et er byttefisk nr 1 på Mjøsa, tror jeg du hadde blitt lei av å bytte agnfisk hvert 15. min

Brislingen er mer fast i kjøttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at en bruker brisling er at det er den agnfisken en har best erfaring med. Dvs den holder seg en stund. Prøver du krøkle vil den bare løsne da den ikke er "solid" nok til å trolles. Selv om krøkla helt sikkert hadde vært ideel da et er byttefisk nr 1 på Mjøsa, tror jeg du hadde blitt lei av å bytte agnfisk hvert 15. min

Brislingen er mer fast i kjøttet.

For å få den litt fastere i fisken kan man jo legge dem litt i salt pleier og gjøre det med agnsilda jeg bruker, vet ikke om det gjør noe med lukta på`n eller om det spiller noen rolle for den fisken man fisker etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel verdt å merke seg at mange rett og slett kjører for fort med agnfisk. På den måten "rives" de fortere i filler.

Flere av agntackla reklameres det at de tåler opptil 2.5-3knop.

Dette blir litt feil. du kan fiske med agn i 1.6-1.8 knop.

RobertL her på forumet er Vuorti Raksi ekspert og har laget en dyptgående artikkel om fiske med VR her på FS. (Forsiden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest froesak

Er vel verdt å merke seg at mange rett og slett kjører for fort med agnfisk. På den måten "rives" de fortere i filler.

Flere av agntackla reklameres det at de tåler opptil 2.5-3knop.

Dette blir litt feil. du kan fiske med agn i 1.6-1.8 knop.

RobertL her på forumet er Vuorti Raksi ekspert og har laget en dyptgående artikkel om fiske med VR her på FS. (Forsiden)

Fant ikke den tråden jeg vet du linken til den blydonker`n ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.