Gå til innhold
Fiskersiden

Fruen og jeg på kyllingtur!


Perca
 Share

Recommended Posts

Etter å ha brukt en flott fridag med og sitte innendørs på kurs i går så var Fruen og jeg enige om at søndag, ja da skulle vi fiske! Jeg hadde veldig lyst til å isfiske ved Åros, men etter at jeg stilte et spørsmål om isen på dette stedet her på forumet for noen få dager siden så skjønte jeg at det kunne jeg bare glemme. Men jeg er jo ikke helt i tåka bestandig..! Så jeg hektet båten bak på bilen og satte kursen mot Drawback... For der visste jeg at det var mulig og vippe båten på sjøen og ikke er det så voldsomt langt til Åros derfra. Som sagt så gjort!

Båten ble sklidd ut på sjøen og så skulle motoren startes! Det ville den ikke! B) Jeg var møkk forbanna på denne kremvisperen som ikke ville starte! Men så kom jeg på at jeg hadde startgass og pluggnøkkel i bagasjerommet på bilen! Pluggen ut og en solid dose med startgass, pluggen inn igjen og så startet faenskapen! :) Jeg var straks i en bedre sinnstemning, for det er ikke mye som kan irritere meg mer enn en motor som ikke vil starte!

Etter ca 20 minutters båttur så var vi framme ved Åros og hva er det vi ser? Jo, isen ligger tvers over sundet til Gråøya..! Det var som fanden! Men vi kjørte båten bort til iskanten og kastet dreggen oppå isen. :D

dregging0402.jpg

Og så var det bare og begynne med fisket. Jeg hadde tatt med noen pir fra i sommer og vi agnet krokene. Jeg har aldri fisket fra båt på denne plassen om vinteren før og var rimelig spent på om fisken var der. Snørene ble sluppet til bunnen og så sveivet jeg opp et par meter og skulle sette fra meg stanga for å slippe ut en til, men det gikk ikke! Det beit momentant og opp kom dagens første hvitting!

hvitting-1.jpg

Ingen trofefisk, men flott steikefisk. Og slik gikk det slag i slag! Det tok ikke mer en et par sekunder etter at agnet hadde kommet ned så beit det! Og slik var det i flere timer!

hvitting0402.jpg

Dette er noe av det beste som svømmer rundt i sjøen! Hvitting!!!! De fleste hvittingene vi fikk veide mellom 2 og 6 hg.

Og mens vi haler opp den ene hvittingen etter den andre så går det på noe tyngre! Opp kommer det og det er en torsk.

torsk04.jpg

Dette er den første torsken vi tok. Drøye 1,5 kg veide denne og den ble etterfulgt av 8-10 andre torsk. Ingen var større en denne, men flere hadde samme størrelse som denne. Innimellom så beit det selvfølgelig på noen microhvittinger også. Jeg trodde at jeg hadde fått på en slik, men i det den passerer vannflata så ser jeg at det er noe helt annet! Da jeg får den i handa så ser jeg umiddelbart hva det er.

taggmakrell04.jpg

En TAGGMAKRELL ! Det er en art som jeg aldri har fått på innsiden av Drøbak. Egentlig så er det så lenge siden jeg har fått denne arten at jeg egentlig ikke husker når det var! Jeg slipper ned snøret igjen etter å ha tatt noen bilder av denne artige fisken og agnet har ikke mer enn kommet ned før noe suger seg på igjen. Og denne er det mer fart i! Den har selvfølgelig gått på den minste pinglestanga jeg har og stanga slår nesten krøll på seg. Men det er jo bare å ta tiden til hjelp og så kommer denne fisken opp. En fin sei skjener rundt ved båten. Jeg ser at kroken sitter dårlig, men jeg får den inn i hoven i første forsøk.

perca-4.jpg

Her er`n! :D En pen Oslofjordsei på 2,2 kg.

Det har vært et så intensivt bett så jeg har ikke hatt tid til verken vått eller tørt, men nå jeg... Ombord i båten min så er det semre toalettforhold, det resulterer i at jeg tar hva jeg har! Øsekaret blir funnet fram og det samme med snurrebassen... Åhhh... Det var deilig! Så hører jeg rå latter fra baugen! Det er Fruen som har funnet fotoapparatet...

pissepause0402.jpg

Hun syntes at dette var ustyrtelig moro! Men hva gjør man da..? Jeg kan jo ikke pisse i buksa! I steden for å mobbe meg så kunne hun egentlig ha sett på utsikten i steden!

utsikt0402.jpg

Her ser dere utsikten fra fiskeplassen vår. Holmenkollen med Tryvannstårnet og hoppbakken. Men nå avtok bettet noe slik at vi fikk spist litt mat. På iskanten rett ved oss hadde to knoppsvaner parkert. De satt der i nesten tre timer før de fant ut at de skulle ta en tur og lete etter litt mat.

svaner.jpg

De var tydligvis ganske skeptiske til denne svartbaken som var innpåsliten.

Måkene hadde tydeligvis observert at vi hadde fått fisk! Uten at vi sløyde noe fisk så svermet de rundt oss og satte seg på isen og spaserte nesten helt bort til båten.

graamaake0402.jpg

Dette er en gråmåke som er i ferd med og få den voksne fjærdrakta.

Da klokken var blitt 14.30 så ga vi oss. Jeg hadde sløyd fisken og kroppen begynte å få nok av å være i en liten båt. Mens vi pakker sammen utstyret så hører vi noen kraftige vingeslag, det er knoppsvanene som kommer flyvende. Det er et mektig syn å se disse store fuglene når de flyr lavt over vannet.

svaneflukt.jpg

Og for at dagen skal bli enda mer perfekt så står det en rådyrbukk og beiter rett ved bilen da vi kjører hjemover.

raadyrbukk0402.jpg

Dette var en flott avslutning på en hærlig fridag. Jeg glemte jo nesten og fortelle at vi fikk et par sandflyndrer også. Noen småtasser på rundt 3 hg.

Selv om vi kan være ganske gærne på politikerne våre av og til, så er det et fint land vi bor i da... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant skal sies: Dritbra bilder!!!

Artig med dreggen på isen :) Minner litt om svensker som fisker på isen-etter to dager uten napp,så borret de hull i isen :D

Den måka må ha sitti ganske nærme,da vanndråpen som henger fra nebbet synes så godt.

Pissoaret i båten min er en bjellands fiskebolleboks. Bra tankegang fra våres side,da mange druknede mannfolk med noe innabords ofte blir funnet med buksa hengende rundt knærene...

Taggmakrell har jeg alderi fått på stang før,så den misunner jeg deg!

Ellers så er det ett skikkelig støkke kvinnfolk du har :) Savner det å kunne prate om det meste,uten at tankene blir dissekert og vridd til det mest utrolige. Slikt hender alderi på en felles fisketur :D

Venter med spenning på din neste flotte rapport :)

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.