Gå til innhold
Fiskersiden

SEL


 Share

Recommended Posts

Var en tur i dag i favorittvika for å lure noen SØ'er.

Vada stille langs land som består av strand og fjell.Stille.

På vei tilbake så jeg en sel som spana meg inn på 50 meters hold.

Pokker også tenkte jeg ,ikke rart det er dødt. Sto å kikka på den et par minutter og gikk videre.I det jeg passerte den delen av land som er strand ploger det en pen SØ ut ifra ca 10 cm dybde og like langt fra land.Hva i svarte.... ER sø'en redd for sel eller ikke???

Jeg lot vika roe seg ned en halv time (tussmørkt nå) og fisker av vika

på forsiktig vis, men ingenting skjer.

Noen som har erfaring med dette med sel?

Er det bare å gå hjem hvis selen er der?[} :) ]

Får prøve igjen i morgen[ :D ]

Skal prøve med belly hvis været holder[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det gikk jo selvfølgelig åt pipers med belly-iden i dag[} :) ]

Det ble dekkskift og diverse andre uviktige ting som tok tida.

Men jeg fikk tatt en tur 1 time før det mørkna.

Merka ikno. I det jeg skulle reise hjem kom det en fisker som jeg

slo av en prat med. Han hadde fått 2 SØ. En på 1,6 og en "liten" en på 1 kg. Det syka meg ut.Liten? 1 kg? Hadde tatt dem i "høla" der borte. En pen torsk også hadde han fått.Bedre der borte når det er lavvann sa han når jeg måtte innrømme at jeg hadde kamma null og klagde på lavvann. Kuult tenkte jeg ;tross alt et tips!

Kanskje jeg skulle bytte ut flyteline med synk og la flua danse litt lenger ned i den forb... høla hans?? Han fiska med sluk trur eg.

Kjekk kar so no har filings! Kanskje finnes han her på forumet?

Ps. 2 ender som letta idet jeg passerte på noen meters hold hadde nesten kunne signa dødsattesten min!Lettskremt? Neida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder SEL så gjør vel ikke de fikseturen noe bedre akkuratt, men har fått SØ flerer ganger med SEL i umiddelbar nærhet! Så man trenger ikke pakke sammen så fort man ser en!

Har opplevd et par ganger at SELEN jager SØ helt inn på grunna. En gang jeg hadde vadet ut på en strand ble jeg møtt av en kjempe plog. Det var en SEL som jaga en SØ helt inn på land tre fire meter ifra meg! Selen strandet ganske bra og bykset seg utover stranda igjenn, men SØ'en slapp unna. Da byttet jeg plass!

Ellers er SEL noe drit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke uenig i at sæl som regel har negativ inflydelse for fisket. jeg har flere gange oplevet at tilstedeværelsen af sæl har gjort, at sjøørret har trukket helt ind til land, hvor den stadi har været bidevillig. tænker den har følt sig sikker der. bliver sælene i området forsvinder sjøørreten.

Engang har jeg fået sjøørret 2 meter fra en sæl. det skete da jeg kastede sluken efter sælen for at skræmme den væk.jeg ramte praktisk talt sælen og den forsvandt med et ordentlig plask. efter at have trukket slukenb et par meter sad sjøørreten der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:

Engang har jeg fået sjøørret 2 meter fra en sæl. det skete da jeg kastede sluken efter sælen for at skræmme den væk.jeg ramte praktisk talt sælen og den forsvandt med et ordentlig plask. efter at have trukket slukenb et par meter sad sjøørreten der.

Bra jobbet Lars.

Har selv opplevd sel på nært hold og det har resultert i NULL - 0 _ fisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Flemms

Må si meg enig med gutta her, ved bruk av synk(i en eller annen form) øker du tjansen for fangst betraktelig!!! Bruker Flyt kun når jeg fisket på steder hvor det er så grundt at synk ikke funker og om natta!

Hei alle sammen!

Jeg er jo litt spent på høre HVORFOR fangstene økes betraktelig dersom man bruker(les: bytter til synk) synkesnøre under sjøørretfiske.Har dere undersøkt dette skikkelig; dvs fisket f.eks 5 år med flyt, og siden 5 år med kun synk? De 10 første årene benyttet jeg alltid synk og intermediate i mitt sjøørretfiske, mens jeg i årene etter dette har begynt å bruke flyt, og må med hånden på hjertet si at jeg ikke får mindre nå til dags, snarere tvert i mot.En fiskekamerat har hatt akkurat samme opplevelsen/erfaringen, og han fisker da nesten utelukkende med flyt nå.Han var forresten ute i dag(081104), og fikk en blank og feit sø på 1,5 kg, samt noen undermålere og en på 9hg(jeg så bildene og det var noen flotte fisker).På flyt.Selv har jeg hatt fine fangster de siste ukene, på flyt...

Hvis intermediate/synk virker så positivt inn på fangstene, må jeg kanskje vurdere å bytte til synk/intermedate igjen...Håper på mange fruktbare synspunkter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når temp. tilsier at fiksen står litt dypere, bruker jeg synk for å raskest mulig komme nermest fisken...dette øker fangstene mine! Er vel ikke noe hokuspokus at en SØ foretrekker et agn som dukker opp nærmest mulig!

Om fisken står høyere i vannet, eller på grunnere stedee er det bare å starte inntrekka med det samme flua lander, eller trekke inn raskere og man fisker intermediate! Blir flere valgmuligheter enn ved flytesnøre fiske!

Det er kun ved situasjoner hvor temp. er så lav at veldig sakte interkk(hand twist) er nødvendig i grunne viker og strender at flyt er et must, og om man vil fiske tørt på sommer kvelder! Ellers ser ikke jeg behovet for flyt etter SØ i sjøen!

Dessuten lager flytesnøre kjølestriper i vannskorpa, som jeg tror kan skremme fisken enkelte ganger!

En annen ulempe er at flytesnører er mere porøse og dermed også mindre holdbare i saltvann og tøffe forhold!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmmm. jeg vil ikke råde her. forholdene i DK. er ofte fiske på grundt vand, altså max. 2 meter. derfor bruger jeg næsten kun flytesnøre. sjøørreten går gerne i overfladen også i den kolde årstid. selv tørflua kan give fisk i blandt.

er klar over at norsk fiske ofte foregår på dybere vand, så jeg kan se fornuften i intermediate eller synkesnøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel enig i det der med lett utstyr. Har man bare backing nok går jo det meste.Men noen ganger... Bruker selv en #6-7 stang med "fighting but" , og må si jeg var glad for denne ekstra styrken da ekspresstoget på 2,2 slo stanga ut av handa mi!!! Jeg var virkelig trøtt i armen da jeg endelig kunne vippe den inn i en vanlig (for liten) ørrethov.

Ang. intermediate snøre for SØ i sjøen: har noen et bra tips om hvilket snøre som passer. Bør jo oppfylle kriterier som kulde, vind, lett å lade med, etc.

Vet SA har et for kalde forhold:noen som har testa?

Håper på en tur i morra med go'vær og bett[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ****[:I] Vel den hadde vel røyka sokka sine da vel[ :D ] Just kiddin[ :D ] Er vel egentlig enig i at en vilket som helst fluestang kan gjøre jobben. Men det kan jo være tilfeller hvor man må brekke fisken ut fra vanskelig terreng...

Har vel antakelig #6-7 stang mest for å ha noe å kline til med i vind + pælme ut #4 streamere med.

4'er stanga mi er for dyr til å ragge rundt i sjøen med[8D] , men til elv og annet søtt vann er det jo bærre lekkert[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.