Gå til innhold
Fiskersiden

Trolling stenger


Searcher
 Share

Recommended Posts

Har noe forskjellig stenger. 5 stk ikke en er lik?

Den jeg liker best er Hanø spesial 10-20 lbs, kjøpt på larvik fiskesport. fin aksjon og god og holde i når du kjører fisk. Liker spesielt at fremre håndtak har en trekantet avsmalende form. Prisen synker fort hvis du kjøper flere enn 1 stk.

Sier meg helt enig!

Har kjørt med Excalibur Hanø et par sesonger og kan ikke få fullrost disse.

Har bestillt 4 nye. Jeg har hatt noen stenger, men dette er de med RYGG. Kan

brukes både på rigg og planer. Eneste stangen jeg kan tenke meg i samme klassen

er Pike ett eller annet... Disse koster dog 1000 per stk...

De er dessuten SKAMBILLIG 1700 for 4 stk!

Finner man et bedre kjøp, send me a PM!

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har til nå benyttet vanlige "slukstenger" til trolling. Har imidlertid litt dårlig erfaring med det, da en knakk under en kamp med en mellomstor laks. Er på jakt etter en skikkelig stang. Noen som har anbefalinger?

:)

Heisan.

Jeg ser det er kommet en del gode tips allerede. Det er helt klart personlig pref som teller. Startet med trolling samtidig med Cato B, føler derfor at jeg begynner å få "litt" erfaring på området. Vi har prøvet alt ifra vanlige slukstenger til mykere trollingstenger, både inline og med ringer. Min erfaring er ihvertfall at det bør være inline stenger til planerboard, dersom stangholderene er plassert på taket av båten. Gjerne også inline stenger til dyprigg dersom man stacker opp flere stenger pr rigg. Man unngår da at stengene hekter seg i hverandre. Det finnes mye å velge i, men en regel er at jo billigere jo enklere løsninger innvendig på inlinestengene. Ikke noe er så frustrerende som at lina ikke glir gjennom stangen.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype dette litt mer, hvorfor mener du det ?

stengene hekter seg ikke så lett i hverandre pga stangringer.

Er ingen regel det, men noen er sære på visse områder mens andre er ikke.

:wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være litt stygg her, de som sverger til inline stenger er sommerfiskere.

Prøv en inline i -10 f.eks... da blir de ubrukelige, men jeg kjøper argumentet om at

de nok har vanskeligere for å feste seg borti hverandre. Men MÅ en kjøre med 12 stenger da? Kan en ikke nøye seg med 10 på taket? Selv har jeg plass til 8 på taket, 4 per rigg (fisker aldri med mer enn 3).

Og har per dags dato aldri hatt problemer med at stangringstenger fester seg i hverandre. Slike ting kan en enkelt unngå ved å planlegge hvordan en lager stangorgel, plassering av dette osv osv...

En kan med de fleste ting faktisk finne løsninger, men er vel med oss trollere som med andre fiskere... EN ser heller problemene... Så om noen har løsning på inline "problemet" mitt tar jeg gjerne imot disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stang i hånda er bedre enn ti på taket...

Spøk til Uzi; fyren skriver jo ikke noe om HVORDAN han dorger. Til tradisjonell dorging er ofte riggstenger både litt for myke for å kroke fisken skikkelig samt de kunne også vært noe lengre for å spre stangtoppene litt. Men ei stang som ryker under fighten med en mellomlaks kan da ikke være noen kvalitetesstang da, med mindre den har fått seg en smell, eller bremsen er dratt til med pumpetang og fisken kjøres mens stanga peker rett bakover. Da ryker det meste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt "matt" her inne jeg (ikke tiltenkt noen spesielle - selv om noen er "bedre" enn andre..).

Det er vel ingen som har testet ALLE trollingstenger og kan uttale seg om hva som er "den beste stanga"? Ved siden av det har vi helt sikkert egne preferanser om hva som er ei god stang eller ikke!

-Vi kan vel saktes bare uttale oss om hva vi selv synes er ei god stang - ikke hva "som er den beste?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nå har jeg IKKE kjørt med rigg på båten med de stengene jeg har. Har brukt de til trolling med, vobblere hengene etter båten, samt med kussamo 33 gr paravaner og apex. Funker fint det. Alle stengene er beregnet til dyprigg. Fisk har vi fått.

Skal montere riggene i nærmeste fremtid, er bare livredd for og borre i båten, (skal nok klare og overvinne redslen)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nå har jeg IKKE kjørt med rigg på båten med de stengene jeg har. Har brukt de til trolling med, vobblere hengene etter båten, samt med kussamo 33 gr paravaner og apex. Funker fint det. Alle stengene er beregnet til dyprigg. Fisk har vi fått.

Skal montere riggene i nærmeste fremtid, er bare livredd for og borre i båten, (skal nok klare og overvinne redslen)!

Er du sikker på at du trenger å borre da ? legg ut bilder så skal du ikke se bort ifra at det kommer opp en løsning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal montere riggene i nærmeste fremtid, er bare livredd for og borre i båten

Da må du lage deg en "trollingbar" i tre eller metall som du fester i pollarhålen eller på ev. håndrekket bak på båten. Unnvik i det lengste for å borre en masse hull, det senker andrehåndsverdien på båten. Dessuten, i en trollingbar kan borre helt vilt og du feste allt mellom himmel å jord, t.o.m. en kaffikopphåldere.

Fant ut at et foretak som het www.Hydroscand.no har en masse forskjellige hydraulrør håldere i polypropylen eller aluminium som kan brukes til å feste en trollingbar (hvis enn har runde rør som rekkerør da). På sidene 270-279 (i deres katalog) finner dere disse hålderene. Rimeligt i pris syns jeg. Noen annen som har funnet noe bedre og billigere?

Vedr. spørsmål om bra trollingstenger så har jeg blitt rekommendert att bruke stenger på 15-25 lbs og ikke for lange, 7-8,5 fot maks. Det er alltid litt vanskelig med lange stenger i en båt. Dessuten er det ikke behov for å bruke lange stenger hvis enn ikke skal hive sluk de. Du kører stor fisk på en 7-foter med letthet, t.o.m. letter en med en lang stang. mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.