Gå til innhold
Fiskersiden

Røyking av laks


ErikR
 Share

Recommended Posts

Hei!

bygde mit første røykeri i sommer og røkte en god del laks denne høsten.

resultatet ble egentlig meget bra, men fortsatt er det noe jeg skulle likt å fikse på.

Først legger jeg fisken i salt og sukkerblanding. disse ligger så lenge som tabellen min sier, altså stor fisk ligger endel lengre enn lite fisk. bruker jodfritt salt/fint salt..

etter salting vasker jeg av dem saltet under springen. så tørker jeg av dem for så å henge dem opp til tørking. de henger ca en dag eller deromkring. har lest at dette skal gjøre at røyken trekker letter inn visstnok..

så henger jeg fisken inn i hytta der røyken kommer ut. har justerbart tak som avgjør hvor mye røyk som kommer ut. dette regulere også tempen endel...

jeg fyrer med ore spon i ovnen, samt at jeg ofte sper på med eik. har ca 5 meter opp til "hytta" der fisken henger. hiver også på litt fersk einer mot slutten..

det jeg savner er at fisken ikke blir så saftig som laks jeg har prøvd fra profesjonelle røykeri. men har hørt at endel legger laksen i vann en kort tid etter at den er røkt.. noen som vet om dette funker?

kan jeg ha røkt laksene for lenge og at det er en medvirkende årsak?

har selv gått utfra tabellen til pelle klippinge i boken "laksehugg".

noen som har noen tips?

Endret av ErikR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hallo.

jeg ville prøvd men hav salt/grov type.den tørker ikke ut kjøttet slik.

jeg bruker det på alt jeg lager av mat, og har et bra resultat av det,

jeg røyker mye elg hjerter,og kjøtt av elg.også fisk av alle slag,

jeg bruker einebar kvister.rosmarin,einebær.akevitt gel,

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

bygde mit første røykeri i sommer og røkte en god del laks denne høsten.

resultatet ble egentlig meget bra, men fortsatt er det noe jeg skulle likt å fikse på.

Først legger jeg fisken i salt og sukkerblanding. disse ligger så lenge som tabellen min sier, altså stor fisk ligger endel lengre enn lite fisk. bruker jodfritt salt/fint salt..

etter salting vasker jeg av dem saltet under springen. så tørker jeg av dem for så å henge dem opp til tørking. de henger ca en dag eller deromkring. har lest at dette skal gjøre at røyken trekker letter inn visstnok..

så henger jeg fisken inn i hytta der røyken kommer ut. har justerbart tak som avgjør hvor mye røyk som kommer ut. dette regulere også tempen endel...

jeg fyrer med ore spon i ovnen, samt at jeg ofte sper på med eik. har ca 5 meter opp til "hytta" der fisken henger. hiver også på litt fersk einer mot slutten..

det jeg savner er at fisken ikke blir så saftig som laks jeg har prøvd fra profesjonelle røykeri. men har hørt at endel legger laksen i vann en kort tid etter at den er røkt.. noen som vet om dette funker?

kan jeg ha røkt laksene for lenge og at det er en medvirkende årsak?

har selv gått utfra tabellen til pelle klippinge i boken "laksehugg".

noen som har noen tips?

Jeg gjør det sånn: Røyker utelukkende mellomlaks (Stor laks får jeg ikke :rolleyes: )

Dermed blir alle filetene ganske jevnstore. Dette legges i grovt salt + litt sukker. Allerede nå gnir jeg også inn knuste einebær og litt pepper. Filetene legges i store baljer med skinnsiden ned, kjellertemperatur. Legg filetene kjøttside mot kjøttside og snu en gang i døgnet. La dette stå i ca. tre døgn.

Like før selve røykingen gjør jeg ikke noe annet enn å grovtørke filetene. Jeg røyker ikke filetene hengende, men liggende på rister.

Min erfaring under selve røykingen er at hvis fisken blir for tørr, så har temperaturen vært for høy. Stor fordel med tempmåler i røykhuset, og jeg prøver å ikke overstige 30 grader. Jeg har vesentlig lenger avstand fra ildsted til røykhus enn dine 5 meter. 10-12 meter har jeg. Arnestedet mitt er en utepeis, hvor jeg fyrer med løvtrær. Osp, or, rogn for det meste. Kunsten er å holde flammene på et minimum, og derfor kveler jeg alle tilløp til for mye ild. Jeg røyker ikke mer enn 12 timer, og under hele prosessen bruker jeg ca 4 stappfulle søppelsekker med frisk einer. Dette gir en fantastisk fin smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...grovt salt, ja det hadde jeg ikke trodd. brukte dette før men da ble fisken så aldeles for jævli salt, men dette skyldes nok mer at de låg for lenge..skal testes ut!

avstand på rør har vel mest med temperatur å gjøre. har egentlig problemer med å få tempen over 30 grader. ligger oftest på rundt 25 grader, med noen få variasjoner..

først fyrer jeg med or eller selje kubber slik at det blir glør. så hiver jeg på oresponet som jeg på forhånd har kappet opp med motorsag med matolje istedet for vanlig kjedeolje. jeg kapper på tvers av veden, da blir flisene korte og tynne. dette er helt genialt ettersom det laget mye røyk samtidig som at det sjeldent/aldri tar fyr, noe jeg hadde problemer med når jeg brukte fræst/høvlet spon av or..

hvordan tørker dere fisken? jeg har bare hengt den opp i tau, slik de skal henge i røykhuset..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den største utfordringa med røyking er å holde lav nok temperatur. Hvis en det klarer kan man røyke fisken i nærsagt alt. Under 20 grader på røyken er bra.

Som nevnt tidligere i tråden legges fisken i sukker og grovsalt før den tørkes. Jo feitere/større fisk dess lengre tørketid. Villaksen kan greit tørkes i kjøleskap e.l.

Personlig synes jeg ikke einer bør overdrives. Har god erfaring med røykespon av dansk bøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bøk har jeg også hørt at er bra. lønn like så.

jeg røyker ikke på sommeren eller tidlighøsten, men gjerne fra oktober og utover da temperaturen ute generell er lavere..

har mine tvil til tørking i kjøleskap...kjøligere temperatur vil vel forsinke tørkeprosessen og i verste fall skape kondens?

nå snakker jeg selvsagt om tørking FØR fisken røykes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.