Gå til innhold
Fiskersiden

Gangbare snelder til jerk?


Gjest Døsen
 Share

Recommended Posts

Gjest Lettaste Døsen

Å vere sjuk kan vere kostbart!

Jerkfiske ser ut som ein "interessant" disiplin etter litt klikking på nettet i løpet av ein lang dag, og følgjeleg må det testast når den tid kjem.

Eg ser at det må investerast i ei stong, men har eit par snelder liggande som eg lurer på om kan nyttast: Ambassadeur 7000C og ei Ambassadeur 6500C.

I tilfelle dei er gangbare til denne type fiske, kva stong vil høve?

Om dei ikkje brukande, er det kjekt med tips om kva som er høveleg utstyr for ein som vil sjekke ut om jerkfiske er noko det skal satsast på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke 6500c snella. Til stang kan du kjøpe f.eks en BFT buster stiff,eller noe dyrere. Du kan sikkert være med noen på tur til våren,så blir du hel frelst;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo en snelle som kan brukes, det anbefales dog med IAR på snella, og ikke alle 6500c snellene har/hadde det. Det er ikke no übermust men gjør deg lykkeligere.

En god line, finnes masse bra, men jeg har kjørt Powerpro i alle år, 0.32 og tykkere, jeg bruker 0.36 og helst 0.41.

Andre merker som jeg tror er på det norske markedet, Spiderwire, Whiplash, Stren Super Braid, Sufix Performance Braid... jeg mener jeg, her og der har sett disse merkene, men har INGEN erfaring med de, så derfor anbefaler jeg PowerPro, velprøvd og bra line.

BFT stiff, et par Busters så er du i gang.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Som sagt ikkje kyndig på området, men kan ikkje sjå at snelda IAR. Kva er forskjellen på å ha / ikkje ha denne funksjonen?

Snøre er greit, 0.32 gul FireLine.

Forøvrig dukka det opp eit par nye spørsmål i forbindelse med stongval:

Kva lengde og kva slukvekter bør ei stong tåle om ein skal freiste etter stor gjedde?

Kva kastelengder bør ein kunne klare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Walmann har jo hatt litt erfaring med fireline, som ikke var så bra... men det får han fortelle om.

Kastevektene på de stengene man får kjøpt her er opptil rundt 120 gram, med de lettere versjonene på opptil rundt 80 gram. BFT stanga kaster vel greit alt som er på det norske markedet.

Kastelengder, tja si det, men la oss si 20-30 meter, har aldri målt, har ei heller prøvd å kaste så langt som mulig.

IAR=Instant Anti Reverse, har sveiva di litt dødgang bakover, har den ikke IAR.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lettaste Døsen

Sveiva har dødgang ja, følgjeleg ikkje IAR.

Eg har brukt FireLine til kasting både med multi og haspel, men aldri hatt problem med dette. Konklusjonen vert å ha Power Pro i utstyrskassa om dette vert krøll.

Ser at mange av stengene er mellom seks og sju fot. Kurrant lengde eller er det vist å ha ei som er litt lenger?

Gode tips til bait?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6-7fot er fint, selv foretrekker jeg fra nærmere 7 og oppover. Men jeg bruker og forskjellige stenger på det samme baitet for å gi det en annen gange enn med en annen stang.

Skulle du være interessert i å bruke dine penger i utlandet har jeg mange baits å anbefale, men skal du holde deg i Norge, så er Buster Jerk (og den serien) fint å starte med.

Og med utlandet trenger du ikke å se lenger enn til Sverige.

Jeg ville vel godt for noe annet enn Fireline med en gang, men det er meg...

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekka de to sidene,ikke så mage jerkbaits der,men jeg fant noen(ingen jeg har prøvd):

Jerk 1

Kul softbait(jigg)

Abu jerk ?

Abu jerk 2

Ellers koster Fox jerkene det samme hos avkroken,hvis du skal kjøpe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De abu baitsa noen til har de i en sjappe i Arendal, en Zalt lignende sak også.

På www.lundgrensfiske.com finner du mye snax, og det meste er vel prøvd hos våre naboer. Mine favoritter er Phantom og Jerko andre baits som får vanntid hos meg er Cobbs Crazy Shad, Slammer Dropbelly, men de 2 førstnevnte bruker jeg desidert mest. Og man kan ikke komme utenom The Pig, litt vanskelig å få til i början, men et bra bete når du får tak på det.

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.