Gå til innhold
Fiskersiden

Gravlaks/ørret


Blydonkern
 Share

Recommended Posts

Jeg har en oppskrift av den ikke helt ukjente mesterkokken Lars Erik Undertun, men jeg har ikke prøvd den - noen som har?

Oppskriften er som følger:

Sennepsaus:

1 dl Creme fraiche

1 dl majones

2 ss eddik

2 ss sukker

3 ss sennep

1 dl finskåren dill

Røres sammen og serveres ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skal se om jeg kan grave frem oppskriften på min fantastiske sennepssaus...

--------------------------------------------------------------------------------

Vennlig fiskerhilsen

Espen Ørud - Med(u)ansvarlig redaktør www.fiskersiden.no[ :D ]

Venter ennå jeg også Espen[V]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Blydonkern

Venter ennå jeg også Espen[V]

[:I] Uuups! Flere som ventet. Hehehe. Sendte den til Laksefiskeren via "uoffisielle kanaler" for litt siden.

3 spiseskjeer rømme (jeg bruker lett)

3 spiseskjeer majones

2 spiseskjeer grov sennep

2 spiseskjeer sukker

1 spiseskje eddik (7%)

Litt salt

Litt hvit pepper

Litt finhakket dill om ønskelig

Må som regel smakes til - detter er ca-mål og ikke strøkne skjeer osv. Er den for lite syrlig, ha i mer eddik osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

:) moro med mange varianter. Jeg har også brukt ca 50/50 sukker og salt. Det er garantert å ikke gå galt. men tipper over litt med en tanke mer salt. Og om en ikke bruker akvavit elle rcognac så bruk gin. det er heller ikke dumt. Og gravlakssaus erd et utrolig mange varianter av, mend en jeg liker best er ganske enkel.

ferdig sennep(vanlig på glass, ikke grov) 2-3ss.

Sukker 1ss

eddik 1ss¨

salt1/4ts

hvit pepper 1/8ts

Soja/maisolje 3ss

hakket dill 3-3ss.

Det er en glatt enkel saus som er god og holdbar. Og for ikke å glemme dillstuede poter til....

Men siden vi er i humør til god mat så er det rart Espen at du som er blitt flyttsame ikke har lært deg spekalaks. det er rimelig bra mat og pålegg.

Og her behøver du kun en side av en laks. Som alltid vask og skyll skinnsidene godt, helst før du filiterer.

Ta en plast balje eller lign som fiskesiden passer opp i. Strø ett lite lag grovsalt i bunn i balja. Skal se bunn på balja i gjennom saltet. Legg fiskesiden med skinnet ned.

Strø på salt på kjøttsiden, men ikke mer enn at du ser fiskekjøttet godt i gjennom saltlaget. Avslutt med en spiseskje sukker over siden.

La stå kaldt uten å snu eller noe som helst. Etter ett døg eller to kan du teste med en spiss kniv i den tykkeste delen. Henger det mye igjen på kniven så la den stå litt til.

Når ferdig tørk av fisken, del opp i passe stykker. holder seg ok i kjøleskap en stund. Frys det du ikke skal ha med en gang. Utrolig pålegg ved elva eller på koldtbordet.

Etes som spekemat ellers. Fint med godt brød , og eks potetsalat når en vil gjøre litt mere uta av dette. Dette lærte vi på Stabbursnes hos Anna Johnsen for mange år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Sunray Shadow??? ;-)

Ellers blir det nesten en slags blanding av grav og spek da jeg kjører mye mer saltenn normalen. 5:3 i forholdet salt/sukker.. Jeg kan allerede røpe: VONDT var det i hvertfall ICKE! Tror jeg tar noen biter til.....

(Dersom ikke tequilla hadde sendt Helga på meg var planen å teste ut både spek og grav med cognac og en grav med gin. får ta det igjen neste år - ble cognacgravet i år....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Sunray Shadow??? ;-)

Ellers blir det nesten en slags blanding av grav og spek da jeg kjører mye mer saltenn normalen. 5:3 i forholdet salt/sukker.. Jeg kan allerede røpe: VONDT var det i hvertfall ICKE! Tror jeg tar noen biter til.....

(Dersom ikke tequilla hadde sendt Helga på meg var planen å teste ut både spek og grav med cognac og en grav med gin. får ta det igjen neste år - ble cognacgravet i år....)

:) Takk for morosom julekort. Måtet se litt ekstra før jeg så opplegget. og så var det veldig fint at du skrev at jeg måtte få lov til å komme en tur til neste år. "Det lot jeg kona lese da jeg ikke helt forsto hva som sto der"!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i år prøvd denne oppskriften til gravlaks - merk: ikke sennepssaus...

Gravlakssaus

1/2 kg lettmajones

1 glass sterk sennep Idun grov

1 løk finhakkes – helt fint

½ purreløk (stor) veldig finhakket

1 SS tørr dill

1 kremfløte

Skal stå minst ett døgn før bruk

Den smakte fortreffelig den også... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle oppskriftene her er topp. Men, da det gjelld denne senneps-sausen så syns jeg ikke at en skall bruker eddik. Prøv med saften fra en presset sitron i steden.

Passer mye bedre til gravlaks/ørret

Her er en lignende saus som også passer til røykelaks:

2 dl rømme (lett)

1 dl majones

3-5 spisesk. sennep (idun)

litt olja (1-2 spisesk.maisolje)

saften frå en halv til en sitron

ca 1 spisesk. sukker

salt + svartpepper

1-2 dl finhakket dill.

Blannes godt for å få løst sukkeret

En kan få regulere sukkermengden allt etter hvor surt/søtt en ønsker at sausen skal være

Brukes til røykelaks/ørret, kallrøyket og varmrøyket men, er også topp til gravet fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Ahhhhh - i kveld er det atter tid for et at årets høydepunkt. Naboen, som ikke har gravet før, og jeg har tinet hver vår laks i løpet av dagen. Nuh er det bare å få ungene i seng så er det til med å lage graveblandingen.... For ikke å snakke om hvor mye jeg gleder meg til helgen!! Kjører normalt 3 dager når de ligger såpas kaldt som i kjøleskapet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Røykalaksen er i hus før jul:

111268_s.jpg

Og bittelittlebitt gravlaks også :thumbsup:

111269_s.jpg

Så gjenstår det bare å lage en god gravlakssaus :)

For de som evt. har glemt dette før jul, og som bor i nærleiken av Trond Sin Heim, så er siste frist for innlevering før jul i morra 15/12 hos den utsøkte fiskebutikken på Home Valley !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.