Gå til innhold
Fiskersiden

Bælfeite makreller!


Perca
 Share

Recommended Posts

Jeg skulle selvfølgelig ha skrevet dette i går, men jeg var bånntæla i fingre, tær og resten av kroppen!

Motorn og jeg bestemte oss allerede på tirsdagen at vi skulle på fisketur i Oslofjorden med min båt denne fredagen. Og når vi har bestemt oss så drar vi, omtrent uansett vær. Da vi hekta båten bakpå bilen kl 06.15 i Enebakk så var det 7,5 kuldegrader, noe vind og det tetteste snøværet vi har hatt denne vinteren...

Båten ble som vanlig sjøsatt i Drøbak. Været hadde bedret seg noe. Det var bare lett snøvær og 5,5 kalde og sur nordavind. Vi feide rett over fjorden til Åros for å fiske hvitting, men da vi kom til Åros så var isen borte og jeg hadde med 5 meter dreggetau! Jævla smart! Jeg hadde ca 600 meter tau i bagasjerommet på bilen, men jeg hadde tenkt til å dregge på samme måren som sist Fruen og jeg var der. Altså lempe dreggen på isen.

Men vi satte igang med fisket, jeg med agn og Motorn med balansepilk. Motorn kom ikke engang til bånn før det satt på en pen fisk! Denne ble nesten med opp til båten før den glapp. Og jeg fikk også fisk med en gang, jeg fikk den opp og det var hvitting. Vi dreiv litt for fort til at agnfisket var effektivt, men jeg dro opp en 15-20 hvittinger. Motorn fikk også en del hvitting på balansen. Det var dritkaldt og sitte stille i båten så vi fylte på med varm te og solbertoddy. Motorn hadde satt på en stingsildsluk som han ville forsøke å pilke med, men han hadde bare sluppet den ca 10 meter ned og sitter med ei brødskive i ene hånda og koppen med te i den andre. Daer det noe som går på pilken og nesten klarer å dra stanga ut av båten! Han får sveivet fisken opp og da ser vi hva det var... En makrell! Og en pen en var det, jeg har investert i en slik digital vekt og veide den til 800 gram.

Da foreslo jeg for Motorn at vi skulle forsøke oss med og dorge og det bifalt han umiddelbart. Vi rigget om stengene og satte på slike dorgeparavaner og voblere. Og så begynte vi og dorge. Dorging etter makrell har jeg bestandig sett på som en sommergreie, men vi hadde ikke akkurat sommerfølelse der vi satt og hutret! Men så høgger det til noe voldsomt på stanga mi! Denne fisken var sterk så jeg måtte bruke litt tid for å få den inn til båten og hva er det vi ser? Jo, en stor makrell! Den var svært lite samarbeidsvillig, men etter litt plundring så fikk Motorn hovet den. Det var noe av det feiteste jeg hadde sett av makrell! Jeg fant fram vekt igjen og veide denne makrellen. 1,20 kg viste vekta og lengden var 46 cm. Vi dorget i rundt en time og vi fikk 2 makrell til. De veide 0,6 kg og 0,96 kg og i tillegg så mistet vi to til som vi er sikre på var makrell. Den jeg mistet var betydelig (!) større en den på 1,2 kg! Ja, jeg glemmer nesten og fortelle at vi fikk 4 lyr også, men disse var små, snaue kiloen.

Alt i alt en fin fisketur, men fyttigrisen så kalde vi ble! Både Motorn og jeg hadde med fotoapparat, men ingen av oss orket å ta av oss på fingerne oftere en vi måtte for å ta av fisken så derfor er det ingen bilder fra denne turen. Men jeg har tatt bilde av de to største makrellene slik at dere skal få se størrelsen på de. De bildene skal jeg forsøke å legge ut senere i kveld.

Endret av Perca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man får en og annen makrell om vinteren er blitt ganske vanlig, men å få 4 stykker på en liten stund har jeg aldri opplevd på denne årstiden før. Hvis bare temperaturen blir litt mer vennlig mot en gammal skrott så skal jeg spandere en dag med og dorge etter den. Og det kan jo fort bli noe bifangst også... ;) Det finnes jo sjøørret i dette området også. Makrell på denne størrelsen er noen reale fightere og når de hogger på vobleren så røsker det til i hele båten og hjertet slår noen ekstraslag. Det er ikke noen lusebiting fra de torpedoene der! I og med at vi fikk såpass store makreller og mistet en som var betydelig større så kan det være verdt å ofre noen fisketimer etter de. Den jeg mistet anslår jeg til å veie mellom 1,5 og 2 kg!

Bildene håper jeg å få lagt ut senere i kveld. Den printeren jeg har hvor jeg dytter minnebrikka inni vil ikke kommunisere med resten av datadritten jeg har! :rolleyes: Også så stor tålmodighet jeg har med slike duppeditter som ikke funker... :):D:angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at ikke stanga forsvant i dypet :lol:

Grattis med feite agn fisker :D

AGNFISK..? :rolleyes:

Å nei du Tryta! Den på snaue kiloen ble stekt til middag på lørdag og den største skal jeg grave i løpet av uka! Stekt fersk makrellfilet med agurksalat, rømme og melne poteter er nemlig snadder. Og på denne tiden av året så er jo det en luksuriøs middag. Og har du noen gang smakt gravet makrell? Gravet makrell på flatbrød med meierismør og rømme... Nå begynner jeg nesten og sikle! :)

Men nå blir jeg vel betegnet som agntyv... :D

Jeg har nok frossen makrell i fryseren til det agnfiske som jeg kommer til å bedrive fram til den egentlige makrellsesongen er her. Men, hvis jeg får en del fler makreller så blir de vel agn. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AGNFISK..? :)

Å nei du Tryta! Den på snaue kiloen ble stekt til middag på lørdag og den største skal jeg grave i løpet av uka! Stekt fersk makrellfilet med agurksalat, rømme og melne poteter er nemlig snadder. Og på denne tiden av året så er jo det en luksuriøs middag.

Godt å se at du tar vare på (p)syken ;)

Sjekk Harstad Tidene: Fisk gjør godt for pysken

Endret av Theragra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.