Gå til innhold
Fiskersiden

knop etter laks


Bymanen
 Share

Recommended Posts

B) Er det noen som vet hva som er den beste knop fart etter laks og sjøørret i norge og danmark. Med og uten dyprigg. :)

Har erfart at farten bør ligge vesentlig høyere enn dorging etter ørret på Mjøsa. Har dorget litt etter laks i et vann i Nord Trøndelag og da har vi hatt mest suksess fra 3knop og oppover. Kom og i snakk med noen fiskere fra Hareid under laksefiske i Eidselva i fjor, og disse fortalte at de hadde 4-5knops fart når de dorget laks i sjøen. Og her i landet vil jo dorging etter laks foregå på vandrende fisk og farten bør dermed holdes forholdsvis høyt. Prøv 3.5knop og oppover til 5.5-6 knop. Men vær klar over at i denne hastigheten er det ikke alle agn som går, noe som fisker bra i 3knop behøver IKKE fiske i 5.5

Under dorging i Hornindalsvannet fikk vi IKKE fisk før vi kom over 3.5knop. 10min etter fartsøkning tok jeg en sjøørret på 4.62. Tomic 4" går i allefall greit i 4knop. Skal en opp i 6knop kan 5" Tomic benyttes.

Har ikke hørt om suksess i Norge med sakte fart etter laks. I Østersjøen fisker en jo mye på beitende laks, i allefall rundt Bornholm.

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes vel ikke noe fasit svar på dette.

Mellom 2 og 3,5 knop avhengig av hva wolberne/pluggene tåler av fart. Det viktigste er at du sjekker gangen inne ved båten før slipper ut.

Brislingtakkel tåler vanligvis ikke mer enn 2,5. Finnene som er eksperter på dette fisket kjører ofte i 1,5 knop, og bruker stangparavaner. At de klarer å holde styr på 10 stangparavaner tyder på at de har stenkoll på det de driver med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Er det noen som vet hva som er den beste knop fart etter laks og sjøørret i norge og danmark. Med og uten dyprigg. :P

Husk at med dyprigg kan man lett bli lurt. Hvis båten går i 3 knop vil ikke det si at agnet på feks 20 meters dyp går i 3 knop. Det kan være helt andre strømforhold nede på 20 meter enn det er i overflaten. Dette er ikke bestandig like lett og få med seg og det kan utgjøre en stor forskjell gangen på agnet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har trollet etter laks og sø i nordfjorden i mange år, har alltid hatt en fart på 3,5 til 5 knop.

brislingtaklet tåler denne farten,bruker ikkje noke anna til dette fisket.

bruker (sigarsøkke) fra 100gr til250gr og 2 favner sen bak til brislingtaklet, da ligger det og jager fra 1 til 10 meter alt etter farten på båten.....lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntemp spiller selvfølgelig inn her, men min erfaring er at vi ikke tør å øke tempoet tilstrekkelig for å bringe fisk opp til hugg.

Prøv også å plaser båten din i forhold til woblerene dine på en slik måte at de nesten stopper og øker farten raskt etter oppretting av båten. ( som ved svingene man gjør med vannski )

De siste sesongene i lakselva har plaget oss med varmt vann, langt over trisvels temp og jeg har erfart at det til tider skal meget høy fart til for å reise fisken.

Problemet er ofte at fisken angriper, men ikke blir sittende. På dette området har jeg ikke noe erfaring fra annet en rennende vann.

Jeg tror ofte riktig fart er viktigere enn det som henger i enden av snøret. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanntemp spiller selvfølgelig inn her, men min erfaring er at vi ikke tør å øke tempoet tilstrekkelig for å bringe fisk opp til hugg.

Prøv også å plaser båten din i forhold til woblerene dine på en slik måte at de nesten stopper og øker farten raskt etter oppretting av båten. ( som ved svingene man gjør med vannski )

De siste sesongene i lakselva har plaget oss med varmt vann, langt over trisvels temp og jeg har erfart at det til tider skal meget høy fart til for å reise fisken.

Problemet er ofte at fisken angriper, men ikke blir sittende. På dette området har jeg ikke noe erfaring fra annet en rennende vann.

Jeg tror ofte riktig fart er viktigere enn det som henger i enden av snøret. :)

Hvor når på året er det best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

med brislingtackel har jeg erf best at det fiskes i 1.5-1,8 knop.

På denne tiden i året ned woblers 2,6-3 knop.

Saktere når det blir varmere i været med woblers.

men for all del....det fanges i alle hastigheter,så det er trua som teller mest.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.