Gå til innhold
Fiskersiden

Klippe kroker...


Tonulltre
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg leser at flere av der klipper fremste og bakre krok, og bytter den mittre til en Owner B41 krok.

Det er mye snakk om Bomber 15A (hvis jeg har forstått dere rett)

På mine Tomicer har jeg byttet ut den gjeldene med også en Owner, med to splittringer forran.

Men hva med alle de andre,la oss si av de mest kjente typene....Noen har en,andre har to, og noen har tre kroker. Hva mener dere om dette sånn generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noen standardløsning på hvordan jeg tuner inn de forskjellige wobblerene, fordi jeg mener at hver type wobbler har sitt særpreg og må justeres deretter.

Så kan du gjerne spørre om hva jeg er ute etter når jeg tuner wobblere - det er selvføgelig etter hvordan JEG mener de bør gå i vannet, målt mot fart og hvordan gangen skal være for at fisken tar den og hvilken temperatur det er i vannet. Alt dette bygget opp omkring erfaringer man har gjort seg ila de turene man har vært på.

Ser nå i etterkant at du nevner Tomic spesielt - den har jeg ikke lært så mye om tuning/justering på, men jeg klipper vekk hele tråden foran og kjører sena direkte igjennom snuta. Vet at noen beholder frontfestet og binder snøret stramt på - uten f.eks Rapalaløkka og juster knuten opp og ned for å småjustere gangen.

Til slutt vil jeg også nevne at mye tyder på at f.eks laks og ørret har et litt forskjellig angrepsmønster og hogger forskjellig på wobbleren, fisker du med store wobblere kan det være lurt å ta hensyn til dette og. Ved bruk av mindre wobblere har dette mindre betydning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du når du snakker om å tune inn en wobbler?

Filer du vekk noe av lippen for å endre/forbedre gangen, eller dreier det seg om å endre på krok og spittring oppsettet?

Endret av Sean
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at cb hadde en artikkel i aof for ca 3år siden.

Personlig så foretrekker jeg å varme dem (noen) forsiktig for så å bøye leppa litt til ene siden,samt litt mindre vinkel hvis den skal gå hurtig om sommeren-over 2,4knop. Nå om vinteren er det vel 1,2-1,5 knop som trigger best. Da har jeg forsøkt litt,men bare litt nedover i vinkelen på leppa. Dette tar litt tid,men om fisken merker noen forskjell vet jeg fremdeles ikke :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "tune" en wobbler blir for meg å justere akkurat DEN wobbleren til å gå på best mulig måte. Det kan være å endre krokstørrelser, fjerne kroker på forskjellig måte - eller dette i kombinasjon med endrede størrelser på krokene, hule ut skjea, fortynge kroken med metalltråd, eller endre på skjeas originale utforming. Noen (få) wobblere lar seg justere til uante forskjelige ganger ved å bøye litt på de forskjellige festeringene til krokene.

Ett eksempel er for å få en livligere gange på rompa til en wobbler endrer du enten størrelsen til en mindre krok eller fjerner kroken helt, men da kan det godt hende at du bør øke størrelsen på kroken i buken.

-Men jeg gjentar meg selv, til kanskje det kjedsommelige, det viktigste JEG mener er for en wobbler er at den går helt rett - i den hastigheten du ønsker å presentere den.

Endret av Laksefiskern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomic har noen tips på sin egen side:link

Selv dorger jeg mest gjedde og endrer oftest stålfortom til å passe wobbleren. Noen ganger fester jeg jigger eller fluer i halen. Ser at noen også liker en rød krok i buken,gir alltid litt ekstra tru å fikle litt med wobbleren :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må innrømme att jeg har aldri endret på skjea, noe jeg lurer på om jeg ikke skal teste ut litt.

Varmer dere bare opp skjea med en lighter?

Men noe har hatt gode resultater med er å bruke en enkel krok isteden for trebbel i halen på wobblerene. Gangen blir somregel litt mer livlig. Vet ikke om det bare er tilfeldig, men intrykket mitt er att jeg mister mindre fisk når jeg bruker enkel krok.

Dette er sikkert tidenes dummeste spørsmål for dere garvede fiskere der ute, men jeg får jo ikke svar hvis jeg ikke spør... :P

Fynker tomic wobblere til vanlig overflate dorgin etter sjø-ørret? Er for tiden uten dyprigg.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fynker tomic wobblere til vanlig overflate dorgin etter sjø-ørret? Er for tiden uten dyprigg.... :P

Tomic er den wobbleren jeg bruker mest til overflatefiske, går som en drøm. Men i sakte fart kan det være lurt å strikke den, da får den enda bedre utslag.

Jeg rigge tomicen min med splittring, svivel,splittring Owner ST41BC. Fjerner alt orginale med unntak av bøyla, og knyter sena rett i denne med slukknute.

En kompis fisker de med hurtigfeste, eller svivel med hempe som det så fint heter.

En bør prøve seg frem, men at den fungerer i overflata hersker det INGEN tvil om. Hvis du har sett

videoen fra NTF ser du at både Stener og Per Olav kjører med Tomic i flata. Fisk den i det vannlaget fisken er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må innrømme att jeg har aldri endret på skjea, noe jeg lurer på om jeg ikke skal teste ut litt.

Varmer dere bare opp skjea med en lighter?

Fynker tomic wobblere til vanlig overflate dorgin etter sjø-ørret? Er for tiden uten dyprigg.... :P

Er ingen ekspert å sliter med å få enkelte wobblere til ikke å "poppe" i overflata ved sterk strøm. Spesielt i Namsen. Men å bruke lighter på plastikk er vel ikke lurt.... :) Bruk varmt vann!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.