Gå til innhold
Fiskersiden

Dorge på innsjø.


Christoffer75
 Share

Recommended Posts

I sommer skal jeg dorge i en stor innsjø i Nord- Finland. Innsjøen ligger 500 m over havet, og har meget klart vann. På det dypeste er den rundt 65 m. Den huser mye sik, meget stor røye. Mindre bestand av ørret og gjedde.

Sik og røye er det som det taes mest av hovedsakelig på garn. De siste årene har folk begynnte å dorge i vannet, og det med til tider store fangster av røye 3- 6 kg. I slutten av Juni skal det være et syv dagers dorge arrangement med premiering der, som jeg skal delta på. Siden jeg er helt nybegynner har jeg noen spørsmål rundt hvordan jeg bør legge opp fisket.

Link til konkurransen :

http://matkailu.enontekio.fi/?deptid=23256

Skal bruke vanlig båt med 2 stenger. Planen er å bruke markdrag ( VM-Slepet) da dette er det de lokale der oppe får mest fisk på. Woblere har jeg også med.

Har tenkt å bruke pærebly foran sluk/ agn for å få det dypere. Er dette bra? Hvilke områder kan være bra på denne tiden? Holder røya seg dypt ?

Alle innspill/ tips mottaes med takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, nå er det en god del forskjell på hvordan røya i sør og røya i nord oppfører seg om sommeren. Vanntemperatur og fødetilgangen regulerer dette. Mens vi her i sør gjerne fisker røya på 15-40 meters dyp (da er du sjanseløs med pærebly) går gjerne røya nordpå og i høyfjellet på adskillig grunnere vann. Så tipset mitt er å sjekke med de lokale hvordan de fisker. Det er jo alltids en sjanse for at de bruker VM-draget på rigg. Forøvrig er store perlemorspinnere, gjerne med innslag av rødt et sikkert kort til røya, det samme er Apex i mindre størrelser, også der med perlemorfarger og innslag av flouriscerende rødt. Ellers er tacklet agnfisk i kombinasjon med flasher en slager her i sør, så om du får tak i småsik på 10-15 cm kan selvsagt det også være verdt et forsøk. Husk at dorgefarten til røye er atskillig lavere enn til ørret. 1,5-2 knop er sjelden feil.

Forøvrig: http://regalmarin.se/fiske_tips/fiske_tips.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.