Gå til innhold
Fiskersiden

Dorge med Shimano Beastmaster Jerk 6,6".


Christoffer75
 Share

Recommended Posts

Jeg har fått tilbud om 2 stenger : En rimelig Shimano Beastmaster Jerk 6,6 " 20-50 gram og en Shimano Beastmaster 9" 20-50 for multisneller.

9 foteren mener jeg blir litt i lengste laget ?

Siden jeg er nybegynner lurer jeg på hvordan det vil være å dorge med Jerk stangen på 6,6 fot i en innsjø fra en mindre båt ? Den er jo kortere, og gjør det vel lettere å lande fisk kan jeg tenke meg. Stivere blir den vel også.

Snellen jeg bruker er en Ambassadeur 6501.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal dorge gjedde med wobblere etc,ville jeg gått for 9" stanga. 8-9" synes jeg er passe lengde til vanlig dorging,jerkstengene blir for stive. Prøv å dorge med en jerkstang og hold den i hånda,det er utrulig tungt,kansje dobbelt så tungt som med 9" stanga. Ikke at det spiller noen rolle når man har stangholdere,men det føles liksom feil. Trur heller ikke gangen på wobblere blir optimal med en kort stiv stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å hive sakene uti...gåt bra som f det.

Gangen på wobleren blir mer påvirket jo mykere stanga er.

Ser ikke helt problematikken med å dorge med en "stiv" sstang og store woblere.

men merk deg at stiv stang og spesielt multisene gir dårligere krokings egenskaper. bruk mono siste biten

(til dere som løfter på øyenbrynene....dette er også innrømmet av fabrikantene av multisene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tilbud om 2 stenger : En rimelig Shimano Beastmaster Jerk 6,6 " 20-50 gram

Snellen jeg bruker er en Ambassadeur 6501.

Jeg kjøpte den stanga i fjor for å bruke den under sjøørret dorging (faltdorging, ikke rigg) i Drammensfjorden. Valgte nettopp den fordi den er kort, noe som jeg syns er fint når man er alene i en båt og skal håve fiiiin sjøørret. :o

Jeg bruker den med en Ambassadeur 6500, og er meget fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte den stanga i fjor for å bruke den under sjøørret dorging (faltdorging, ikke rigg) i Drammensfjorden. Valgte nettopp den fordi den er kort, noe som jeg syns er fint når man er alene i en båt og skal håve fiiiin sjøørret. :P

Jeg bruker den med en Ambassadeur 6500, og er meget fornøyd.

Skal hovedakelig bruke stangen til dorging med markdrag med ganske store skjeer, og da blir det et ganske tungt" drag" i stang både med og uten fisk på.

Tror eg vil komme tl å gå for 6,6 Jerk stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.