Gå til innhold
Fiskersiden

hva tror dere om CL Speedmaster Coregonus?


july
 Share

Recommended Posts

Har ikke prøvd denne selv, men har bare hørt posetive ting om Speedmaster serien fra fiske kamerater som bruker stenger i speedmaster serien. Men sant skal være sant, de bruker Speed Master Spinning 270L eller Speed Master Spinning 300ML etter SØ og begge er svært fornøyd.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Tar opp denne, da kanskje flere har fått tid til å prøvd stanga siden det første innlegget ble postet.

Har vudert å kjøpe denne stanga selv, og lurer på om det er noen som har noe erfaring med denne? Ser jo hysterisk morsomt ut å få fjellørret på denne typen stang, med mindre den rett og slett blir for lett.

Quivertips er at man bytter ut toppen. Tre forskjellige farger, hvit, gul og rød.. Der hvor de ulike fargene har ulik tykkelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stanga er ei skikkelig UL stang beregnet for det aller letteste fisket. Ville ikke kastet stort mer en 5g med den.

Sikkert helt topp til små bekker og vann, med ikke alt for stor fisk.

Fruen bruker denne stangen til micromeite og er knall fornøyd. Hun har vel landet et par torsk og lyr opp til et par kilo på stanga, så den takler nå litt str på fisken.

Alternative stenger i samme klasse er Shimano Diaflash UL stengene, som ut i fra aksjonen er litt mer egnet til reint sluk/spinner fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte egentlig litt mer i retning små wobblere.. men du tror Diaflashen er bedre til slikt altså?

Blir jo bare gjetting siden jeg ikke har fisket med begge stengene.

Har kun vifta med de to Diaflash modellene i shappa og de er langt mer crispy en hva speedmaster stanga er.

Så til reint kastefiske så skal de være hakket bedre en Speedmasteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden da stanga så veldig interessant ut.

Det kan nok fort bli ei sånn ei på meg. Men hvilken modell? 7' eller 8'?

Jeg har fra før en fenwick iron hawk 5'6" kastevekt 1-7 gram som jeg bruker til lett fiske en litt lengre og omtrent like lett stang for å supplere denne.

Neste trinn i min stangpark er da en 9'6" 2-10 gram, så jeg burde ha noe som ligger mellom disse.

Hvilken av modellene burde jeg ta velge? Eller burde jeg ta begge?

de lette stengene jeg har fra før er selvfølgelig mest til rent kastefiske, så ejg ser at det blir litt usammenlignbart.

Stangen tråder omhandler høres ut til å være best egnet til meitefske og er derfor høyinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

leste en test om denne diaflash og da blei den omtalt til en nydelig stang for å denge sluk og vobblere. kunne man lett ta sluker opp til 12gr.

Sku kjøpe den men gik heller for Technium DF BX Spinning 240 UL 2-10gr for da fikk jeg litt mye større bruksmråde.

Men det hele bør jo balanseres opp ned ei snelle i rett kasse, selv synes jeg det er helt bortkasta med ei bra stang ei billig tung snella på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speedmaster Coregonus er vel i utgangspunktet tenkt til lettmeite etter arter som f.eks sik, Derav navnet som er slektsnavnet til sik på latinsk. Stanga er vel ikke lagd for å stå å denge sluk og wobblere med.

Har selv diaflash 0,7-7 gr stanga. Den anbefaler jeg sterkt.

Coregonus kan vel egentlig sammenlignes med kokt spagetti :) en kompis kjørte kilosmakrell på den en gang. tok vel et kvarter eller noe sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo da det er sikkelig morro!

Men spaggetti aksjon?? den skal jo kun ha topaksjon??

Vi har bruk den endel når vi skal fange agnfisk. For å si det sånn: det er gøy å kjøre mort på den! :)

Men det er soppas lite spenst i stanga at det blir så lite praktisk å fiske med den..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silver Wings er en stangserie. Hviken modell tenker du på?

Vet ikke hvilken modell ubrukelig egentlig siktet til.....

Iron hawk er jo også en stangserie... Så spørsmålet mitt gir jo mening....

Jeg klarte ikke å finne noen komplett fortegnelse over silver wings serien noe sted.

Men uansett: Er silver wings en stang serie som i det hele tatt likner på den som diskuteres i denne tråden??

Jeg har fått pristilbud på fjorårets modell av coregonus på 999 kroner, er det et greit kjøp eller bør jeg heller satse på årets modell til 1699 eller deromkring??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette står om den nye:

Shimano Speedmaster AX Coregonus

• Spesialstenger for det letteste ultralette ferskvannsfisket

• Dette er en slags kort feederstang med parabolsk helaksjon

• 3 feedertopper av Taftec Power Carbon med ulik stivhet medfølger

• Shimano lettvekts snellefeste av karbon

• XT-100 grafitt + Biofibre + Shadow Diaflash

• Shimano Ti-Hard Lite ringer

• Power Cork

• 3-delt

• Stangtrekk inkludert

Den gamle:

Shimano CL SpeedMaster Coregonus

Smekre stenger for ultralett fiske.

Disse stengene er utviklet for det aller letteste fisket man kan tenke seg. De er ultramyke og leveres med 3 forskjellige topper, såkalte quivertips. De kan brukes til veldig lett meitefiske, eller kasting med små sluker og spinnere opp til max 10g. Den myke klingen tillater bruk av tynne sener uten at faren for senebrudd blir overhengende selv når man kjører fisken på kort sene. Her er det mye moro å hente for den som er ute etter ørret, harr, røye, abbor eller karpefisk.

"Noodle-rods" på 7 og 8 fot, så lette at de kjennes nesten vektløse. SpeedMaster- og Cross the Line-teknologi.

Terningkast 6 i bladet Jakt&Fiske nummer 5/07.

Den nye er ca 15 gram tyngre enn den gamle.

Jeg må si at det ikke framgår klart for meg hva som faktisk er endringene og om disse er forbedringer......

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilken modell ubrukelig egentlig siktet til.....

Iron hawk er jo også en stangserie... Så spørsmålet mitt gir jo mening....

Jeg klarte ikke å finne noen komplett fortegnelse over silver wings serien noe sted.

Men uansett: Er silver wings en stang serie som i det hele tatt likner på den som diskuteres i denne tråden??

Jeg har fått pristilbud på fjorårets modell av coregonus på 999 kroner, er det et greit kjøp eller bør jeg heller satse på årets modell til 1699 eller deromkring??

Silver Wings er vel bare den nye utgaven av Iron Hawk, som igjen var slekta med Black Night Hawk om jeg ikke husker helt feil.

Bare kosmetiske forandringer på de to siste modellene, men mener BNH var laget med en annen type klinge. Likte ihvertfall den modellen best.

Ingen av de stengene jeg har prøvd i noen av seriene kan sies å ha spagettiaksjon. Ville heller karakterisere dem som ganske raske kastestenger, men jeg har ikke vært borti alle utgavene.

Coregonus modellene ser ut til å ha forskjellige snellefester utifra bildene.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silver Wings har lite til felles med Iron Hawk, så vidt jeg kan se. Iron Hawk bruker IM6-klinge, noe SW ikke gjør.

Stanga jeg hadde i tankene er HMG-CV Silver Wings 2-12g, 10,6'.

Nanablag, forstod fra andre poster at du er i Stavanger-område for tiden(?) Da kan jo isåfall på prøve min Silver Wings, og se om det er en stang for deg. Send en PM eller ring/smsm 40243590 om det skulle være interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.